Groente zaden - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Groente zaden - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Groente zaden

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

14 Maart 2016 | Indonesië, Biak

Zoals jullie weten gaan we vaak op stap om rond te kijken op dit mooie eiland en ondertussen brengen we dan spullen naar erg armoedige kampongs.
Zondag waren wij o.a. in kampong Warwaf war is in de Biak taal het woord voor water en dat was er dan ook volop, overal zag je kristalhelder water kleine beekjes, mini watervalletjes en heel veel mooie waterplanten je ziet hier alles wat wij in de vijver hebben zomaar langs de kant van de weg en ook onze kamerplanten staan hier uitvergroot te pronken in de vrije natuur.
Daar waren ook mannen bezig met het maken van een Tifa een typische trommel die hoort bij Papua muziek,
Het is een ontzettend werk om zo’n trommel te maken het uithollen gebeurt met een mesje die aan een stok zit je moet er heeeel veel geduld voor hebben.
Maar de mannen zitten gezellig bij elkaar dus kunnen ondertussen bij praten.
Jantinus heeft een Tifa gekocht niet zo heel grote zodat hij in de koffer past wat ook weer belangrijk is.
Door veel op stap te zijn zie en hoor je veel zo ook hoe duur het is voor mensen om groente zaden voor hun tuinen te kopen, je moet er een paar uur voor met de motor of de taxi (soort buurtbusje) en dan moet je ze nog kopen. Voor velen niet haalbaar, dus aanleiding om op de pasar groente zaden in te kopen en die uit te delen aan mensen met een tuin, dat was een goed idee mensen waren er heel blij mee.
Onderweg zien we ook steeds meer mooie lichtbruine koeien deze worden niet gehouden voor melk maar als vleeskoe echt scharrelvlees.
Deze koeien krijgen mensen via overheidshulp en dan gaat het op de bekende manier je moet een kalf teruggeven die weer naar iemand anders kan, goed idee dus.
De koeien staan meestal wel vast maar lopen soms ook los langs weg, net als varkens geiten, honden en kippen, je moet daar dus als chauffeur wel rekening mee houden.

• 14 Maart 2016 - 16:36

Truus:

Hoi,
    wat je vertelt over die koeien is ook zo met varkens en geiten. Mijn vriendin Rina Pangurian werkt op het kantor Peternakan waar dit geregeld is. Ik ben er toentertijd bij geweest hoe we een 3 dagen cursus gingen geven en daarna de zaterdag erop de varkens gingen afleveren. Je komt dus echt niet meer bij. Was geweldig. Ik heb er ook een hele reportage aan foto’s van en heb er een heel verslag over geschreven. Mensen krijgen dan 2 varkens en moeten 3 of 4 biggetjes teruggeven.

Groetjes en geniet van je verblijf want het is weer om voor je het weet.
    Truus

• 14 Maart 2016 - 21:02

Vien:

Mooie foto's weer! Waar ligt Warwaf? Biak utara?

• 20 Maart 2016 - 11:35

Corry Wagteveld Mooy:

Ik geniet van de foto,s en het reisverslag, prachtig allebei

• 28 Maart 2016 - 21:08

Jantsje:

Beetje bijbruinen nog, Jantinus!