Weer veel geleerd dit weekend - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Weer veel geleerd dit weekend - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Weer veel geleerd dit weekend

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

20 Maart 2016 | Indonesië, Biak

Vandaag maar even weer schrijven ik ben al een week erg verkouden maar voel me vandaag wel weer aardig goed.
Als je niet lekker bent loopt ook van alles tegen er zaten vanmorgen zelfs mieren in de pindakaas, waarschijnlijk heeft de deksel er niet goed op gezeten dus eigen schuld.
Hoeveel soorten mieren hier zijn weet ik niet maar je hebt ze in allerlei maten, grote maar van die hele kleine heb je de meeste last ze prikken of bijten in je voeten lopen steeds wel ergens over je heen en, wanneer er iemand thee met suiker heeft gedronken en je laat het glas tien minuten staan zit er direct een kolonie mieren in.
Maar jullie zitten niet op gemier te wachten dus zal ik verslag doen van het weekend.
Zaterdag morgen hebben we rustig thuis doorgebracht ook wel eens lekker en na de middag zijn we met Inge en Margriet naar kampong Sopen gereden om te kijken hoe de puskesmas een jaar na het bezoek van Nel Wambrau er uit ziet.
Het viel een beetje tegen maar dat gaan wij met haar zelf bespreken.
Op de terugweg even gestopt bij de kerk, waar de Paas camping zo goed als klaar was.
Voor de nieuwelingen onder de lezers, hier maken ze rond de kerk vaak een camping waar schoolkinderen met Pasen kamperen, zij krijgen dan zondagschool en doen ook veel gezellige dingen samen, in de paasnacht lopen kinderen en volwassenen in een fakkeloptocht door de stad en komen dan bij de kerk terug om samen te ontbijten.
Vandaag waren wij uitgenodigd door Piet Wospakrik hij werk bij Bupati en was dit jaar met een delegatie in Nederland waar Jantinus veel mee op pad is geweest, hij is hier voor Jantinus een aanspreek punt.
Piet spreekt heel goed Nederlands hij zat in Serui in de klas bij Trijntje Huistra hij vindt het jammer dat hij haar niet ontmoet heeft toen hij in Nederland was.
We zouden naar Bosnik te gaan maar dat plan werd verandert om eerst naar de fam. Mansnembra te gaan waar een kleindochter belijdenis heeft gedaan vandaag.
Dan is er na kerktijd eten en drinken voor wie maar langs komt, we waren ook bij de oudste zus van Margriet gevraagd maar hadden Piet al toegezegd met hem op pad te gaan.
Ibu Mansnembra spreek heel goed Nederlands en heeft veel familie in Nederland haar vader was dhr. Kasiëpo een van de mannen die de rechten van de papuas bij onze regering onder de aandacht probeerde te houden.
Chris kwam ook langs dus werd er volop gepraat en leerden wij weer veel van de jongste geschiedenis van Biak, Pak Mansnembra was vroeger Bupati van Biak en liet foto’s zien van zijn opleidingstijd als inspecteur van politie in de tijd dat Papua zich onder Nederlands bewind klaar maakte om zelfstandig te worden.
Je hoort dan ook dingen om helemaal niet trots op te zijn, een groot wonder dat de mensen hier met veel plezier terugkijken op de Nederlandse tijd het was natuurlijk ook niet allemaal fout en het was een zo andere tijd.
Vanavond zijn we uit eten geweest bij super nova met een groepje die op de dag van ons veertig jarig huwelijk daar dat samen vierden.
Het was erg gezellig jammer dat Johanna bij een patiënt moest blijven en Margriet pas laat kon komen omdat twee van haar broers vandaag in het ziekenhuis opgenomen zijn, toch knap dat zij er was.
We hopen dat beide broers komende week weer naar huis kunnen.

• 21 Maart 2016 - 16:03

Patrick Van WaarBenJij.nu:

Dit is een test reactie!

• 21 Maart 2016 - 16:15

Elly En Jantinus:

test

• 21 Maart 2016 - 16:19

Mark:

Test vanaf iPhone safari

• 21 Maart 2016 - 18:30

Ingrid Hooper:

Hallo Elly en Jantinus, wat leuk dat jullie bij de fam. Mansembra zijn geweest.
    In dat huis hebben wij vroeger gewoond!
    Veel plezier nog op Awesome Biak.
    Groetjes Ingrid

• 21 Maart 2016 - 19:41

Henk En Bets:

Hoi Elly en Jantinus,
    Wij begrijpen dat jullie onze mail hebben ontvangen.
    Hopelijk gaat het reageren nu weer zoals het hoort.
    Fijne werkweek samen.
    groet Henk en Bets

• 21 Maart 2016 - 19:42

Henk En Bets:

Wij zien dat het weer werkt.
    groet

• 22 Maart 2016 - 17:52

Herman En Dineke:

Hoi Elly en Jantinus,
    we konden onze email een poosje niet gebruiken, dus een wat late reactie, prachtige foto"s van de natuur!
    groetjes en goede en gezellige paasdagen toegewenst van Herman en Dineke. Doei.