Alweer een week voorbij - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Alweer een week voorbij - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Alweer een week voorbij

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

04 April 2016 | Indonesië, Biak

Gisteren zijn we weer lekker naar het strand geweest en rondgereden langs de kustlijn van oost Biak prachtige vergezichten, echt even genieten van al het moois wat dit eiland te bieden heeft.
Ondertussen zijn we aan de laatste week van deze reis begonnen, en zoals iedere keer is het dan erg druk omdat er nog zoveel te doen is.
Martince is ondertussen naar het ziekenhuis geweest voor X-foto’s en de artsen in het ziekenhuis vonden dat er tot haar twintigste gewacht moet worden voor er geopereerd kan worden.
Margriet is met deze mededeling met Martince en haar moeder naar een gespecialiseerde arts gegaan die vond de uitspraak vreemd en wil er verder naar kijken, we hopen nog voor ons vertrek meer te horen.
Met Jenny gaat het niets beter, we hebben contact met Marijke Bakker in Jayapura gehad en zij raad aan haar naar een kliniek in Jayapura te laten gaan,
Het is een kliniek voor aids patiënten maar heeft ook een heel goed TBC programma.
We willen dat wel, het probleem is dat de twee meisjes niet weg kunnen uit Biak voor hun examen is afgerond en dan is het eind mei.
De moeder van Jenny zou zolang wel willen blijven maar dat kan niet, zij moet eind april terug naar PNG tot die tijd is haar reispapier geldig, dat kan niet verlengd worden, zij heeft geen paspoort.
Inge heeft met de dominee van hun kerk 7de dag adventisten de situatie besproken, hij wil wel naar een tijdelijk opvang adres voor hen zoeken, bij stiefpa blijven is geen optie gezien zijn drinkgedrag en seksuele insinuaties
De” kinderen” in Darfur die in zo miserabele omstandigheden wonen, ondertussen hebben de meisjes schoolschoenen gekregen zodat zij weer zoals het hoort naar school kunnen, ook zijn zij opgenomen is ons rijst project.
Omdat de fam. van de meisjes uit Samber komt hebben we een gesprek met Yos gehad over hun situatie, zij heeft zitting in het Biak parlement en dus invloed.
Yos heeft direct stappen ondernomen en zij vertelde dat de broer al getrouwd is en dat ook zijn vrouw daar woont zij willen graag met hulp voor de meisjes blijven zorgen.
Yos is ook erg geschrokken en aangedaan door wat zij zag, zij heeft gelijk allerlei molens in werking gezet.
Zij zorgt dat er een huur huis komt voor de tijd dat er geen goede woning is gebouwd, zij heeft gepraat met fam. over de grondrechten en gaat daarmee aan de slag.
Of er nog hulp bij eventuele bouw nodig is horen wij later, ook hier geld kennis is goed maar kennissen hebben is beter.
Met de bouw van Inge haar huis gaat het nu ook goed, dit heeft een tijdlang stil gelegen zij zag er geen gat meer in, het is ook moeilijk als je alles alleen moet oplossen, Inge is zoals meer mensen, er beter in voor anderen te zorgen dan voor zichzelf.
Jt heeft alles met haar en een goede timmerman op een rij gezet en het ziet er naar uit dat het nu afgebouwd kan worden.
Zij is blij dat het nu loopt en dat zij het geld dat zij van haar persoonlijke sponsors kreeg goed kan besteden.
Margriet heeft op een van de SMA scholen gehoord dat daar een aantal kinderen zijn die nu eindexamen doen maar geen diploma zullen krijgen vanwege schoolgeld schuld, zij is in overleg en gaat informeren wat de thuis situatie is want vaak is die in deze gevallen zo beroerd dat zonder hulp geen mogelijkheid tot verdere studie, of op zijn minst het diploma krijgen zodat zij kans maken op werk.
Vanavond hebben we omslagdoeken gekocht voor de wereldwinkel in Westerbork ze zijn echt mooi.

• 04 April 2016 - 21:31

Vien:

PRachtige foto van Jantinus (al zijn ze benen wel wat wat na 2 maanden Biak! ;-)
    Ik heb jullie een mailtje gestuurd n.a.v. onze correspondentie.
    Alvast een fijne reis terug en geniet nog even van de laatste dagen: hier wordt het weer gelukkig ook wat beter.

• 04 April 2016 - 21:34

Vien:

Ik bedoelde dus wat ''wit'' (die benen van Jantinus). Goed teken op zich; betekent dat hij veel gewerkt heeft en geen tijd heeft gehad om te zonnen... ;-))

• 05 April 2016 - 12:05

Betteke :

Niks mis met die benen van jou Jantinus. Je ligt er bij als een jonge god..

Wat verdrietig dat het met Jenny niet goedgaat. Hopelijk kan ze snel naar Jayapura, zodat ze adequatere hulp krijgt bij haar herstel.
    Martince moet wel erg lang wachten! Ik vind dat ook heel vreemd. Het ging er toch om dat ze volgroeid zou zijn...
    Tja, die Inge: altijd in de weer met anderen, maar voor zichzelf zorgen...Maar goed dat Jantinus haar weer op weg helpt. Dat huis moet toch een keer af!

Succes met alle laatste dingen die jullie daar nog moeten doen.

Goede terugreis en tot gauw in Bork.

• 05 April 2016 - 20:49

Hennie:

Geweldig wat jullie allemaal weer doen en wat hebben jullie veel aan de dames daar, Margriet en Inge meende ik. Ik wens jullie een hele goede laatste week en een goede reis huiswaarts, hier kan de korte broek nog niet aan dus de benen van JT blijven nog even wit.

Groetjes Hennie

• 05 April 2016 - 20:55

Jantsje:

Wat fijn, Elly, dat je nog even kort verslag doet van hoe het met Jenny en Martince gaat. Geen goed nieuws, maar jullie doen alles om nog voor jullie vertrek te doen wat mogelijk is. Hopelijk blijven ook de beide meisjes veilig als hun moeder behandeld wordt. Wat een examenomgeving!

En Jantinus, lig je altijd zo voor het grijpen?

• 07 April 2016 - 11:36

Willy Alblas:

Super ik zal het aan Annemarie door geven