Zonsverduistering, en een zonnig bericht over Henk - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Zonsverduistering, en een zonnig bericht over Henk - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Zonsverduistering, en een zonnig bericht over Henk

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

12 Maart 2016 | Indonesië, Biak

We willen jullie even vertellen dat we blij zijn dat de operatie die mijn broer heeft ondergaan goed is verlopen.
Hoewel wij van te voren wisten dat de zonsverduistering hier in Biak te zien zou zijn, toch vergeten om bescherming voor onze ogen mee te nemen.
Wij hoopten op een onbewolkte lucht, achteraf gelukkig dat er wel bewolking was waardoor wij echt wat konden zien en foto’s maken.
Jantinus heeft overal op internet informatie bij elkaar gezocht waarop hij zijn fototoestel moest instellen, daar werd gewaarschuwd de lens niet te lang, in seconden dus, aan het zonlicht bloot te stellen want ook die lens kan daardoor kapot gaan. Wij waren dan ook blij met gedeeltelijke bewolking als natuurlijk scherm.
De verduistering was hier 85 % maar naar het kleine schijfje wat je nog zag kon je ook met zonnebril niet naar kijken zo fel.
Ik heb wel de indruk dat wij ons veel drukker maken om dit soort verschijnselen dan de mensen hier, het was wel op de Indonesië tv geweest op de Molukken n op Kalimantan was de verduistering 100 %.
Afgelopen week ook nog even rondgereden op Nicakamp dat ligt ongeveer 5 km van Biak hier was in de jaren 50 eigenlijk het bestuurscentrum, later werd pas de stad Biak uitgebouwd.
Inge heeft daar gewoond en ook de toenmalige hoofd plaatselijk bestuur (HPB) Dhr. Vic. de Bruijn woonde daar, op zijn leven zijn de boeken van de Jungle Pimpernel gebaseerd, zelf schreef hij het boek Het verdwenen volk.
Het regende hard toen we onderweg waren dus hebben we op de veranda bij ons huis de pompelmoes gegeten die eigenlijk voor ergens lekker aan het strand was bedoeld.

• 12 Maart 2016 - 06:04

Truus:

Hoi,

Wat fijn dat het met je broer goed gaat. Liefs en groetjes

• 12 Maart 2016 - 10:29

Kees Bunschoten:

Bedoel je het boek Jungle Pimpernel van Anthonie van Kampen i.p.v. Rode Pimpernel?

• 12 Maart 2016 - 10:35

Kees Bunschoten:

1939-'43 was Vic. de Bruijn controleur BB met als standplaats de Wisselmeren in het Centrale Bergland van Nieuw Guinea. Hij was geen gouverneur.

• 12 Maart 2016 - 16:16

Betteke:

Henk heeft alle zon naar zich toegetrokken. Vandaar die zonsverduistering..
    Wat een opluchting he. Hopelijk herstelt hij snel!

Die oude fundering troffen we ook aan bij de theefabriek op Java. Weet je nog Jantinus?

Al bijna een vertrouwd gezicht: Inge, Margriet en jij Elly op de veranda aan de thee.
    Hoe staat het met al die knetterende motoren die langs komen? Worden het er steeds meer?
    Ze zouden eigenlijk elektrisch moeten worden. Zullen we dat eens onderzoeken Jt?
    Gaan we een bedrijfje opstarten en hebben we een mooi alternatief voor na je pensionering!

• 12 Maart 2016 - 19:59

Vien:

Ik begrijp dat t beter gaat met je broer Elly? Fijn! Geniet van de vele verandamomentjes!

• 16 Maart 2016 - 16:00

Jantsje:

Prachtig nieuws: operatie Henk geslaagd!! Wat enorm spannend, nog extra omdat je op minstens een dag reizen afstand van de operatiekamer zit. Veel beterschap voor Henk!
    Hoe oud is Martince nu? Hoop dat zij snel kan worden geholpen.

• 19 Maart 2016 - 13:05

Iko Zijlstra:

Beste Elly en Jantinus,

We (ikzelf en Jellie) genieten volop van jullie verslagen. Vooral nu ik er zelf geweest ben, komt het dichtbij.
    Vic. de Bruijn, tussen twee haakjes, was getrouwd met een meisje hier uit de buurt.
    Ze kwam uit Twijzel en werkte destijds (in de oorlog) in een ziekenhuis in Australië. Vic. de Bruijn ging
    er na de capitulatie van de Japanners naartoe om aan te sterken en maakte kennis met haar in het ziekenhuis.
    Ik heb net een paar verhalen uitgedraaid voor Jan en Anneke. Ze komen hier straks even een kop koffie halen.

Vriendelijke groet,

Iko