Hoe het verder ging - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Hoe het verder ging - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Hoe het verder ging

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

31 Maart 2016 | Indonesië, Biak

Zondagmorgen zijn Jantinus en Margriet om 6uur nog naar de paradijsvogels gaan kijken, Inge en ik zijn niet meegegaan, het is niet heel ver lopen maar je moet wel een heel lange klim maken, wel via een trap maar de treden zijn erg onregelmatig.
Omstreeks 8 uur zijn we vertrokken eerst in de boot de rivier oversteken toen er weer uit om door het bos naar het strand aan de andere kant te lopen, de jongens van de boot vonden dat beter omdat de golven in de branding erg heftig waren.
Gelukkig verliep de terugtocht zonder problemen dat was gezien de beurse achterwerken een gelukkie, en waren we na drie en een half uur varen weer in Serui.
Na een kop thee en even in de ruststand gingen we weer op pad.
Onze lieve vriendin Trijntje Huistra heeft in de Nederlandse tijd voor 1962 hier les gegeven en we wilden graag de school en haar woonhuis vinden.
En van vragen word je wijs dus dat deden we veelvuldig, en na enige omzwervingen belanden wij bij een oud dominee wiens vrouw bij Trijntje in de klas heeft gezeten.
We werden met enthousiasme ontvangen en zij ging met ons mee, we haalde nog een mevr. op ook helemaal blij, zij hebben ons rond geleid in hun verleden en gaande weg kwam er steeds meer Nederlands naar boven, we zongen we samen Nederlandse liedjes.
We zagen zoveel huizen uit de Nederlandse tijd waarvan de dames vertelden wie er gewoond hebben, en na een foto sessie voor het voormalige huis van Trijntje gingen we op bezoek bij mevr. nr. 3 die was zo blij dat wij er waren en de verhalen kwamen los, oude foto’s werden opgezocht.
Inge en Margriet hadden het maar druk met hun vertaal werk, het bleek dat een van de dames nog in de klas heeft gezeten bij Margriets vader tijdens hun leraren opleiding.
Zo grappig wij kenden de dames niet maar zij vonden het geweldig om ons te ontmoeten.
s’Avonds kwamen twee van hen bij ons in het hotel om ons te verrassen met mooie batik doeken, wij zullen foto’s laten afdrukken en aan hen opsturen.
We hebben als afsluiting van ons weekend lekker gegeten en moesten de volgende morgen om 5 uur weer op het vliegveld staan voor vertrek.
Na een goede vlucht landen we weer op Biak en kunnen terugkijken op een geweldig paas weekend.

• 31 Maart 2016 - 21:04

Betteke:

Mooi he, dat je steeds opnieuw daar (Papua/ Nieuw Guinea) en hier (Nederland) kunt verbinden!
    En aangezien Jantinus kampioen speurneus is, krijgen we de mooiste verrassingen voorgeschoteld...

Vandaag is het 45 jaar geleden dat jij Elly voor ons de kerk in Loenen hebt versierd met prachtige bloemen.. Een heel dierbare herinnering. En voor mij alsof het gisteren was..

Hoop dat de blauwe plekken en ander ongemak snel wegtrekken, zodat jullie de laatste week nog heerlijk kunt genieten daar!

• 31 Maart 2016 - 23:33

Yolande Molenaar:

Een lerarenopleiding. Ben benieuwd of dat de school was die door o.a. Mijn vader uit de bush is gekapt in 1948.
    Ik begrijp dat jullie binnenkort weer terug keren naar Nederland. Nog een fijne tijd daar.

• 01 April 2016 - 00:12

Vien :

Mooie foto van de paradijsvogel! Geniet nog even van jullie tijd daar!
    Groetjes x

• 03 April 2016 - 20:55

Stinus:

Hallo wereldreizigers,

Altijd weer heel bijzonder om jullie buitenlandse belevenissen te mogen volgen. We wensen jullie nog een goede tijd op Biak.

• 03 April 2016 - 22:35

Corry:

Wat weer mooie verhalen, schitterend hoor + mooie foto,s

• 05 April 2016 - 20:33

Jantsje:

Bij deze bied ik mijn naaikunsten aan om van de batikstoffen een kek jurkje, leuk rokje, hippe kussens of een handige shopper te vervaardigen. Of een ander leuk eindproductje natuurlijk.

• 08 April 2016 - 02:04

Margriet:

Lieve tante Elly en oomJantinus,

Mooie Herinering in Serui, we begonen met prachtige uitzicht van Serui .
    Heb ik nu meestal aan mij collega's ook kennisesn verteld over Sawandui. Ya..gesspanen toen de reizen maar de natuur daar maakt me rustig geworden, echt mooie daar.
    Een eindigen met leuke tijd gehad en mooi verhaal ,want konden we ook verhaal van Nederlandse tijd.
    Vond ik ook mooie kon weet van di vrouwen..een verhaal dat nu zelden wordt verteld.

Kasumasa nabor tante en oom want ik mog deelgenomen aan deze prachtige reis met julie.

Liefs

• 08 April 2016 - 02:21

Margriet:

:D maaf lupa ..Ik was verbaasd me ook met de jongen ze dragen motor jhonson met voet , dit heb ik nog nooit gezien in Biak..wow.