Reageren kan weer - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Reageren kan weer - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Reageren kan weer

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

24 Maart 2016 | Indonesië, Biak

Helaas was het even onmogelijk om op site een reactie te plaatsen, gelukkig is dat probleem opgelost, want wij zijn altijd heel blij als jullie reageren.
Het was een gewone week, al had Jt wel weer een druk werkprogramma, veel praten, uitleggen en stimuleren, maar dat doet hij graag en met veel geduld.
Wij zijn gewend om zaken die niet goed lopen te benoemen en te zeggen hoe wij over iets denken, gelukkig accepteert men hier dat Jt gewoon de koe bij de hoorns vat.
De cultuur hier kent dat niet, men spreekt elkaar zeker niet rechtstreeks aan op dingen die niet goed gaan, en door met een grote omhaal van woorden te spreken weet men soms niet meer waar het omgaat.
Zo kun je de weg vragen en na en enige tijd wel weten waar de aangesprokene zijn familie vandaan komt maar niet weet of je links of rechts moet.
Gister werd hij gevraagd naar kantoor te komen er was een heel boze klant en de lange uitleg werkte niet, toen Jt kwam en ook nog bleek dat de man een beetje Nederlands sprak was het ijs gebroken, maar het probleem was er nog wel, Jt vertelde duidelijk dat het beleid rondom het leveren van water niet veranderd zouden worden en ook de reden waarom, dat was duidelijk en daarmee klaar.
Gisteravond nog naar Jenny geweest en hun voedsel voorraad weer aan gevuld Jenny ziet er nog steeds heel erg ziek en mager uit al zegt zij dat het wat beter gaat.
Kelly was thuis en nuchter, ik vind het erg lastig om hem te ontmoeten hij wekt bij mij zowel woede als deernis op, het is misschien, voor ons allebei, maar goed dat ik niet met hem praten kan.
Hij hield tegen Margriet wel een” kort lelijk woord” verhaal over hun situatie.
De dochters van Jenny hebben hun school examen achter de rug en in mei volgt nog het landelijk examen net als bij ons, voor Jenny is dit steeds de reden geweest om hier te blijven, hopelijk is zij instaat daarna met haar kinderen naar Jayapura te gaan.
Haar moeder is nog hier maar wil in april terug maar Jt wil proberen haar over te halen tot die tijd te blijven.
Morgen vliegen wij naar Serui op het eiland Yapen dat wij bij helder weer vanaf ons terras kunnen zien liggen, wij gaan daar de paasdagen doorbrengen samen met Inge en Margriet.
Vandaag heb ik de meegebrachte paaseitjes in porties verdeeld Martha heeft haar deel al meegekregen toen zij vanmorgen naar huis ging, nu naar Oktov en zijn gezin, Inge en Margriet natuurlijk iedereen is hier dol op chocola dus altijd een succes.
Tweede paasdag het verslag van ons uitstapje, fijne paasdagen allemaal.

• 24 Maart 2016 - 16:17

Roeliekoopman:

Elly en Jantinus
    Ook fijne paasdagen

• 24 Maart 2016 - 16:31

Hans Jaap:

Vrienden, het is altijd heerlijk om jullie verhalen te lezen en te horen hoe het jullie daar vergaat. Wens jullie heel fijne paasdagen toe en geniet er lekker van. Ik krijg mijn (bonus)kinderen en (klein)kinderen en dat zal wel een groot feest worden. Het weer is wat anders dan bij jullie en het blijft nog steeds fris en nat maar ach.....we zijn het gewend. Jullie hebben de grootste helft er al weer opzitten en wij kijken er naar uit om jullie aanvullende verhalen te horen. Een vrolijke groet van Hans Jaap

• 24 Maart 2016 - 21:03

Betteke:

Wat leuk dat jullie naar Yapen gaan! Zijn jullie daar al niet een keertje geweest? Ben benieuwd.. Moet dat met zo'n miserabel vliegtuigje? Nee toch hoop ik!

Dat Jenny nog zo ziek is! Wat naar is dat. Begrijp ik het goed dat haar moeder in Jayapura woont of heb ik dat mis? Haar vader zat toch in de buurt van Merauke?

De afgelopen dagen stonden hier in het teken van de afschuwelijke aanslagen in Brussel.
    Wat een beangstigend gebeuren. Iedereen voelt machteloosheid, verdriet, boosheid.
    Het gaat lekker hier in Europa...

Zoals jullie al konden lezen, vieren wij de Paasdagen in Lochem met alle kinderen en kleinkinderen. Hans Jaap is 2e Paasdag jarig. Lekker druk dus met ook nog andere familie en vrienden, maar vast heel gezellig.
    Jullie ook goede dagen gewenst.
    Veel liefs, Betteke

• 28 Maart 2016 - 13:25

DEirk:

ook fijne paasdagen

• 28 Maart 2016 - 14:44

Willy Alblas:

Ik heb alle reis verlagen van jullie door gelezen en de foto's bekeken
    en heb bewondering voor al het werk dat jullie daar doen.
    Fantastisch.

groeten van Jaap en Willy Alblas

• 28 Maart 2016 - 21:26

Jantsje:

Met broer Henk gaat het goed, mag ik hopen. Was er ook maar zulke goede medische zorg voor Jenny. Het klinkt toch heel niet goed. Heeft oma zelf ook niet door dat ze dochter niet met de kinderen alleen kan laten?

Wij hopen dat jullie de Pasen goed hebben doorgebracht. Wij hadden t goed. Vandaag kneuteren bij de kachel, want code oranje. Harde wind en striemende regen. We malen er niet om hoor. Met een mooi boek en elkaar kom je een heel eind.

Als jullie terugkomen een tip: uitzending gemist DWDD university Beatrice de Graaf over terrorisme. Niet vreugdevol, wel verhelderend. Ik moest 2x de uitzending kijken want zij heeft een razendsnel verteltempo!

• 29 Maart 2016 - 09:21

Hans En Bets:

Zo te lezen hebben jullie je deze week niet verveeld .

Dan het gesprek met een boze klant die jij Jantinus weer op jou kalme mannier hebt opgelost.

Daar kan men in Nederland ook een voorbeeld aan nemen,er zijn veel mensen met een kort lontje.

En dan de drank die maakt meer kapot dan dat je lief is.

Doe ze allemaal de groeten in Biak die ons een beetje kennen betreft de reactie,s.

Maak er een fijn paas weekend van,

Wij wensen jullie fijne paasdagen in het verre Biak.

Weer leuke foto, en verslag

Groet,

Henk en bets

• 08 April 2016 - 02:35

Margriet:

:D ja heb ik altijd gehoord van de mensen als oom Jantinus in Biak was, meestal de water stroomt altijd...hehehe oom al bekend in Biak :)