Een rondje langs de hulpprojecten - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een rondje langs de hulpprojecten - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een rondje langs de hulpprojecten

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

20 April 2014 | Indonesië, Biak

Omdat het vertrek van Biak al weer inzicht is, zijn we samen met Margriet op een aantal van onze hulpprojecten wezen kijken.
We begonnen in kampong Inggiri om te kijken of het werk aan het huis van de blinde man goed vordert, het is lekker opgeschoten er moeten nog enkele 5 golfplaten naar toe dan kan het dak afgemaakt worden en met de muren zijn zij ook al druk bezig,
Van respek een sociale organisatie hebben zij een watertank gekregen, de oude vrouw was samen met een jong meisje aan het werk om de plaats waar die kan staan klaar te maken, zij kunnen dan regenwater opvangen dat van het dak komt.
Nog even gekeken bij het huis waar sanitaire voorzieningen gemaakt worden, waar de septic tank al in de grond ( koraal zit) dus kan de wc en de mandi bak geplaatst worden.
Hierna zijn we naar Martince gegaan, voor de nieuwelingen onder de lezers, zij heeft een ernstige heupafwijking, mist aan een kant de kom van het heupgewricht waardoor het dijbeen daar voorbij zit, zij loopt mank en heeft vaak pijn wanneer zij te veel heeft gelopen.
We hebben haar een paar jaar geleden in Solo op Java in een ziekenhuis waar het Liliane fonds faciliteiten heeft laten onderzoeken.
Zij kon toen nog niet geopereerd worden vanwege haar leeftijd en de nog te verwachten bot groei, daarvoor moest zij 15 jaar zijn dat zal dus maart 2015 zo zijn maar zij ziet er nog niet echt volgroeid uit.
We zullen in de herfst als Jantinus weer hier is x-foto’s laten maken voor controle.
Bij navraag vertelde haar moeder dat zij wanneer de vader voldoende vis vangt en die kan verkopen, zij genoeg rijst en groente kunnen kopen maar dat blijkt heel vaak niet het geval te zijn.
Moeder maakt een soort snacks op traditionele wijze, daar gaat Martince dan mee op pad om te verkopen, maar vaak kan dat niet omdat zij te veel pijn heeft, we hebben daarom besloten dat ook dit gezin ondersteuning krijgt wat betreft maandelijks rijst, suiker thee en gecondenseerde melk.
Maar ondanks dit alles is Martince een vrolijk pittig meisje die niet op ziet tegen de operatie die zij moet ondergaan, ook moeder is een vriendelijke flinke vrouw.
Nog vergeten te vertellen dat de jongste broer van Margriet nr 10 van de kinderschaar, belijdenis heeft gedaan waarna wij daar zoals gebruikelijk hier, lekker gingen eten.
En we zingen met het koortje hier op het balkon S ’avonds het hoogste lied om op tweede paasdag op te treden in de kerk op Yafdas, het is niet alleen het zingen maar vooral de gezelligheid er omheen die het leuk maakt.
Tot slot mijn lieve broer had het in zijn laatste reactie over steentjes bijdragen, als u net als hij en anderen die dat al deden, dat zou willen doen kan dat door geld te storten op onze Biak rekening.
NL96 RABO 0351630996
Alvast bedankt namens vele arme mensen die we zo kunnen helpen door rijst te brengen, het herstellen van erbarmelijke woningen en kinderen de kans geven naar school te gaan, door schoolgeld te betalen of /en uniformen te geven.

• 20 April 2014 - 10:47

Mini En Henk:

Hallo

Met mijn oren gaat het met hulpmiddelen wel aardig.
    Ik begin nu te twijfelen of mijn ogen die met het gebruikelijke hulpmiddel goed functioneren echt wel zo goed zijn.
    De lettertjes van de reisverslagen zijn wel erg klein.
    Maar ja daar komen we wel uit maar...in bovenstaand verslag staat ook een nummer even groot als de letters alleen er moet een lettertje bij het bank no.NL RABO 0351 6309 96.
    Het zou jammer zijn wanneer het geld niet op de bestemming zou komen.

Controleer voordat u het bedrag over maakt even of u het juiste no.hebt ingetikt en niet een 0 voor de komma bent vergeten.
    Wanneer u dit grapje een klein beetje leuk vindt helpt het de arme sloebers op Biak.

groet,

NL 96 RABO .......
    groet.H

• 20 April 2014 - 11:11

Henk:

De laatset keer vandaag .Er is nog iets mis met het nummer overschrijven lukt niet.Geven jullie even het correcte no.

Gr Henk

• 21 April 2014 - 19:33

Henk En Bets,:

Het is niet te geloven maar als je wat ouder wordt lijkt de tijd nog sneller te gaan.
    met andere woorden jullie tijd zit er bijna weer op.
    Nou jullie hebben wel weer werk verzet voor 1 jaar.
    Probeer de laatste dagen even op adem te komen,maar genieten doen jullie wel op zijn tijd.
    groet