Beste lezers - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Beste lezers - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Beste lezers

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

15 April 2014 | Indonesië, Biak

Afgelopen week hebben jullie waarschijnlijk geen mail gehad dat er een verhaal op de site stond dat komt door een internet probleem hier, kijk dus ook even naar het verhaal over de tocht naar de Wardo waterval.
Nu even wat losse verhaaltjes van wat we zoal tegen komen, afgelopen week kwam Jantinus thuis en werd direct door Octov gewezen op een tekening van de Papoea vlag die op zijn auto stond, en omdat het tonen van die vlag verboden is, ging hij onmiddellijk de auto wassen.
Velen van jullie weten dat Inge bezig is met het bouwen van een nieuw huis, zij moet uit de woning waar zij nu woont, dit is een bedrijfswoning van de bank waar haar overleden echtgenoot werkte.
Nu is dat geen eenvoudige klus als je een inkomen hebt waar je nauwelijks van kunt leven, gelukkig krijgt zij hulp van een aantal mensen.
Er is de laatste tijd al weer heel wat gedaan de fundering lag er al en de balken voor de dak constructie zijn geplaatst donderdag komen de golfplaten er op, de kozijnen liggen klaar en kunnen dan geplaatst worden.
De eerste duizend stenen zijn besteld en zij hoopt dat zij het aan de buitenkant dicht kan maken, en dan moet het weer even rusten tot er weer geld is om verder te gaan.
Op deze manier worden hier vaak huizen en kerken gebouwd als er geld is kun je weer even verder.
Jantinus werd pas in paray waar een pompstation is door werknemers gewezen op een bijzonder vogelnestje, het zag er in eerste aanblik uit alsof er troep aan een tak hing, maar het bleek het nest van een heel klein vogeltje te zijn een soort kolibri een honingzuiger.
Jammer dat het niet meer lukt om filmpjes op de site te zetten maar de foto’s zijn ook leuk.
Vandaag hebben we nog een paar zakken cement naar een huis in Manswam gebracht de bewoner is hard aan het werk gegaan met de materialen die we hem gaven, hij heeft de afgelopen weken stenen gemaakt en al een groot deel opgemetseld.
De bedoeling is een muur van een meter rondom daarboven planken, het gaat goed de oude wanden waren van doorgeroeste golfplaten.
Ook in kampong Inggiri gaat het werk door er zijn nu twee mannen begonnen met het huis van een blinde man en bij een ander huis is men aan een wc en bad ruimte begonnen.
Onze tijd hier schiet al weer op komende week moeten we nog naar een paar gezinnen die hulp hebben gevraagd voor schoolgeld, ook willen we nog even bij Martince kijken het meisje met de heupafwijking al kunnen daar we voorlopig niets aan doen, het is wachten tot zij 15 jaar is.

• 15 April 2014 - 17:29

Jantsje:

Het verdient wel aanbeveling om mijn gezeur niet al te serieus te nemen. Ik weet dat jullie niet stil zitten en goed werk doen. Ook ik geniet van jullie verhalen en gun jullie je vrije tijd.