Drukke dagen, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Drukke dagen, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Drukke dagen,

Door: elly en jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

01 April 2014 | Indonesië, Biak

Even over de activiteiten van zondag en maandag.
Zondag hebben we eerst weer rijst, suiker thee en gecondenseerde melk gebracht naar mensen die helemaal niets hebben, een beetje dubbel gevoel, enerzijds en je blij om mensen te kunnen helpen tegelijkertijd zie je zoveel arme mensen die naar je kijken in de hoop dat je ook bij hen komt, dat geeft een heel onmachtig gevoel.
Er zijn op dit moment rond de twintig gezinnen die rijst en toebehoren krijgen, er gaat wel eens een gezin af wanneer er iemand in het gezin werk heeft en er dus inkomen is, maar er komen ook weer nieuwe bij.
Margriet haar moeder is onderwijzeres aan een basisschool en vroeg hulp voor een paar gezinnen waarvan zij kinderen op school heeft, niet alleen voor rijst maar ook voor schooluniformen.
Vandaag heeft Jantinus met Inge nog cement gebracht en geld voor karang (koraal)naar een van de gezinnen zodat zij stenen kunnen maken om hun huis op te knappen, zaterdag gaat hij kijken of zij dit daadwerkelijk doen.
Na de rijstronde zijn we naar het strand in de buurt van Opiaref geweest, Margriet had bowl gemaakt van papaja met andere vruchten erin heerlijk.
Maandag gingen we met de prahu(prauw) naar klein Urep een klein eilandje op ongeveer twee uur varen van Biak, het was een stralende dag en gelukkig waren er een paar zeiltje gespannen anders kun je lelijk verbranden tijdens zo’n tocht.
Het was een heel zonnige bloedhete dag dus in de zon liggen is er echt niet bij, je wilt na een poosje rondlopen wel graag onder een boom.
Op het eiland woont een gezin dat leeft van de visvangst en zo nu en dan een schildpad die zij op de pasar in Bosnik verkopen, er lag nu ook een schildpad en Jt wilde die kopen om hem zijn vrijheid terug te geven, maar helaas hij was al dood.
Margriet had nasi kuning mee genomen dat is gele rijst gekookt met kokosmelk Inge had stukjes kip en een heerlijke saus, helaas was de kip nog niet gaar zij maakte een vuurtje tussen wat boomwortels en daarop kwam de wok.

• 01 April 2014 - 18:49

Henk En Bets:

Jullie hebben zeker drukke dagen er is altijd wel iets te doen of te regelen.
    Zo te lezen moet er soms wel eens gecontroleerd worden als het wel door het juiste gebruikt wordt.
    Ik heb het nooit zo gevoeld betreft de armoede die op Biak heerst volgens mij is het erger geworden?
    De foto,s zijn weer alles zeggend vooral die van de handen .
    Jammer dat de schildpad al dood was voor dat Jantinus hem de vrijheid gunde.
    groet,

• 01 April 2014 - 20:36

Thijs Van Der Zanden:

Ik vind deze verhaaltjes erg leuk, vooral ook omdat ik er veel dingen van vroeger in herken.

Wat Klein Urep(b) betreft, dat ligt op de zuidwestelijke 'poot' van het Padaido Atol, ten zuiden van Woendi.

In de 'Nederlandse' tijd, voor 15 augustus 1962, heette dat eiland Klein Oeriv. Het was toen nog onbewoond, evenals het noordelijk daarvan gelegen Groot Oeriv.

Onze oude commandant is nog in het bezit van een militair kaartje van het Padaido Atol, waarop Klein Oeriv staat aangegeven als Konori en dat is weer een verwijzing naar de zoon van Manarmakeri uit 'De legende van Mios Woendi'.

Ik vraag me af of deze legende nog steeds verhaald wordt en of er nog mensen zijn die hier in geloven en op de terugkeer van Manarmakeri wachten.

Misschien horen we daar nog een keer van?

Groetjes.

• 01 April 2014 - 22:18

H. Van Goor:

Wij genieten van de beschrijvingen van wat jullie dagelijks beleven. Wij voelen hier zelfs de tropische warmte. en smullen van de vis. In feite zitten jullie ons te pesten, wij mogen alleen maar naar de visjes kijken terwijl jullie er lekker van eten.
    Maar van de andere kant zien we ook de armoede van de mensen daar. en hun primitieve wijze van wonen. Jullie zijn al ervaren ontwkkelingswerkers. Het zal voor jullie best moeilijk zijn om te aanvaarden
    dat jullie buurtgenoten zo weinig hebben.
    We hadden trouwens niet gedacht dat er daar cement zou zijn. Jantinus is een zeer redzaam mens, een echte pionier. Heeft hij eerst al water gevonden en komt hij nu met cement op de proppen. Hoe lang duurt het nog eer hij olie heeft aangeboord.

Vriéndelijke groeten,

Henny en Henk van Goor

• 02 April 2014 - 20:45

Mini En Henk:

Hallo ,

Sorry Elly en JanT even iets voor Betteke.

Hallo Betteke,

Henny en Henk van Goor gebruiken in hun een na laatste zin "op de proppen"
    Volgens mij heb jij ook iets met proppen
    "KOM MAAR OP MET JE PROPPEN" is naar ik mij goed herinner een verbasterde uitdrukking
    die in huize Jansen toe geschreven werd en wordt door jou.
    Ik denk dat Elly het mysterie wel zal kunnen oplossen.
    Voor de andere lezers Elly's broer wordt wel ouder maar...het valt nog wel mee .....
    Wanneer JanT echt met olie op de proppen zou komen zou de armoede op Biak verleden tijd zijn maar och
    JanT is met water een kei maar met olie lukt het niet en in de olie komt zelden voor.

Groet,
    Mini en Henk

• 03 April 2014 - 01:09

Eelco:

Op de proppen komen....

"Kom maar eens met iets aan, bewijs het maar eens, is het een degelijk en redelijk verhaal, klopt er iets van, slaat het ergens op....."
    Het is een uitnodiging eigenlijk, maar dat is mijn verbasterde uitleg van wat ik heb meegekregen. Kom maar met iets op de proppen.
    Wellicht kan ik er nog wat uitdrukkingen aan toevoegen.
    Wel erg leuk om die begripsbepaling eens nader te bekijken.
    Eigenlijk is het zo: mijn fiets is gejat en na 2 weken zeg je dat je hem niet op slot had gezet. Jaahaa, daar kom je nu mee op de proppen!!!
    Armoede ligt trouwens overal op de proppen, maar da's een ander verhaal.

Big props,
    Eelco

• 04 April 2014 - 10:31

Coen En Ulla:

Hi Betteke uiteindelijk is het ons gelukt Ik ga dit dus alles eventjes rustig bekijken over het weekend en zal dan komentaar leveren Het lijkt fantasties hoor.
    Liefs van ons
    Broertje Coen

• 04 April 2014 - 13:51

Regien:

Ha Betteke,

Leuk om jullie zo te volgen. Wat een heel andere wereld. Nu je er zo tussen leeft beleef je alles vast nog intenser. Mooie foto's en zo te zien hebben jullie ook veel plezier. Heel goed.
    Je blijft wel opvallen met je blonde haar en blanke huid, haha.
    Liefs Regien