woensdag 15 april Vervolg vakantie verslag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu woensdag 15 april Vervolg vakantie verslag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

woensdag 15 april Vervolg vakantie verslag

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

15 April 2009 | Indonesië, Biak

Zondag zijn we een heel eind wezen rijden , de situatie was eerst nog even lastig, Samuel was niet komen opdagen en Ardi(chauffeur) wilde zijn familie wel mee hebben, daar hadden we geen trek in we verdenken hem ervan dat hij tegen Samuel heeft gezegd dat hij niet mee kon omdat de auto vol zat.
De lange autorit gaat over goede maar ook heel slechte wegen en bruggen waarvan je weet dat er binnen niet al te veel tijd een doorheen gaat.
Maar uiteindelijk leiden deze wegen naar een prachtige baai en een heel mooie kampong, we genieten van de ongerepte natuur waar geen spoor van toerisme te bekennen is, echt indrukwekkend.
We zijn in een prauw met motor naar de plaats Tabla Supra gevaren een paaldorp waar Jenny de tolk van Jantinus vandaan komt.
Jantinus is daar aan land of te wel op de loopplanken geklommen, ik durfde dat niet aan, het was een te groot hoogte verschil met de boot die dan niet stil ligt en heel smal is, dood eng want als je er met veel heisa uit bent weet je dat je er ook weer in moet.
Jantinus is het dorp ingelopen en gevraagd wie kent Jenny uit Biak nou dat was zo klaar, hij werd naar haar familie gebracht, die vonden het natuurlijk erg leuk, hij heeft voor Jenny foto’s gemaakt van haar dorp en familie.
Ondertussen heeft zij die al gezien en zij vond het geweldig, we zullen er voor haar afdrukken van laten maken.
Het water is daar zo helder je ziet grote scholen vissen onder de boot door zwemmen, en het schijnt ook een mooie plaats om te snorkelen te zijn.
Het was bloedheet en de zon brandde er behoorlijk op daar valt niet tegen te smeren dus kun je niet toerloos blijven varen, jammer want het is geweldig om mee te maken, de volgende keer een paraplu meenemen om ons tegen de zon te beschermen.
Aan het eind zijn we samen met Ardi wezen eten, hij gebruikt geen bestek het is kunstig als je ziet hoe iemand dan zijn vis uit elkaar plukt, het eten was goed, maar hij zat me toch een partij te smakken, we hadden het kunnen verwachten want na een blikje cola boert hij er ook flink op los.

Maandagmorgen belde Marijke en zei dat haar zoon ons rond twaalven kwam ophalen, hij kwam met een grote auto met vierwiel aandrijving waarmee we dwars door de rivier heen reden.
Marijke woont tegen een berg aan op een prachtige plek en in een mooi en gezellig huis, het is grappig om te zien hoe Hollandse en Papoea elementen gecombineerd kunnen worden tot een sfeervol geheel.
We hebben heerlijke macaroni gegeten en als toetje vla met zelfgemaakte gelei alleen ben ik de naam van het fruit vergeten, zij had daar ook jam van gemaakt en heel aardig voor ons ook een potje, helaas hebben we het vergeten mee te nemen zo ook de Hollandse kaas die we gekocht hadden om hier te laten proeven.
Maar Yustin heeft haar zoons al ingeschakeld om het mee hier naar toe te nemen.
Marijke heeft ons veel verteld over het werk wat zij doet, de kerk speelt daarin een belangrijke rol, het hele sociale leven hier is verankert in de kerk van waaruit de lijnen lopen om mensen te bereiken en ook de financiële ondersteuning komt.
Je moet hier het kerkelijk leven zien als in de jaren 50 bij ons met mannen en vrouwen verenigingen en via die weg vind er veel ontwikkeling plaats.

Dinsdagmorgen zijn we teruggekeerd in Biak, er was veel turbulentie tijdens de vlucht ik ben daar geen liefhebber van, maar gelukkig zijn we veilig aan gekomen en het is dan toch een soort van naar huis gaan.
Yustin was erg blij ons te zien en ging vrolijk koken ook voor Willem waar zij letterlijk tegen opziet ze verbaast zich telkens over zijn lengte, en lekker eten tjonge dat was weer genieten hoor.
En die bult vakantie was waar ik mij eigenlijk voor geneerde hing een paar uur later al aan de lijn, dat wordt wennen straks.

• 15 April 2009 - 22:17

Hillie Koning:

Hallo Elly en JT
    weer een erg leuk verhaal,en ik kan me voorstellen dat je niet die prauw uit durfde.
    ik denk dat ik er ook heel veel moeite mee zou hebben om er alleen al in te stappen, laat staan dat ik er ook nog eens extra uit en in moet stappen.
    de foto's vind ik prachtig en het filmpje van die fakkel tocht indrukwekkend.
    ja en dat jullie chauffeur zijn familie mee wilde nemen, ja het was tocj te proberen.
    maar ja ik had het denk ik ook niet gedaan, want het is wel jullie vakantie hoor.
    Maar ja lands wijs lands eer hé, gelukkig dat JT er niet voor het eerst is en weet wat wel en wat niet kan.
    ik kijk al weer uit naar de verdere verhalen en foto's.
    ik ben blij dat jullie weer heel huids (thuis) zijn gekomen. en tot kjk maar weer Hartelijke groetjes Hillie

• 16 April 2009 - 16:04

Rinske:

eindelijk weer eens. Leuk dat boerenbont tafelkleed,voelt vast heel vertrouwd. Zo snel als je je ergens thuis gaat voelen en al zegt na een trip we gaan weer naar huis. Dat moet toch een goed gevoel zijn. Wij hebben net buiten gegeten, wel genieten is dat. Men zegt dat yhet morgen minder wordt, maar dat zien we dan wel weer.
    gr. rinske

• 16 April 2009 - 20:30

Bets En Henk:

Hoi Elly en Jantinus
    Fijn om weer iets van jullie te lezen.
    Jullie beleven ook wel altijd iets.
    Zoals je weet is zondag 26 april de super bike in ASSEN, en kom s,avonds laat thuis,want er moet nog van alles geregeld worden.
    Hierdoor zijn de reacties van ons een beetje minder,maar dat mag de pret niet drukken.
    Veel plezier en een groet uit het toch warm Drenthe.
    Doe de groeten aan Pa Simon.