Donderdag 26 maart Een vrije dag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Donderdag 26 maart Een vrije dag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Donderdag 26 maart Een vrije dag

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

26 Maart 2009 | Indonesië, Biak

En wat doe je op een vrije dag als je op een tropisch eiland bent, juist je gaat naar de kust.
Zo ook wij vandaag nu is hier niet overal strand waar je naar toe kunt, laat staan waar het geschikt is om in zee te gaan.
Wij hebben heerlijk langs het strand gelopen en zijn door hele mooie kampongs gereden, onze eerste stopplaats was Urfur ( de u word hier als oe uitgesproken ) zo klinkt Jantinus dus ook heel anders dan thuis.
Wij moesten langs allerlei trappen naar beneden waar vlak aan zee heel veel water uit de rotsen komt en in de daar ontstane poelen word gebaad en gewassen, er staat een kerk echt vlak aan zee.
Onze tweede stop was in Samber waar we direct opgemerkt en enthousiast verwelkomd werden door vrouwen die de was aan het doen waren.
Hier aan het strand staan paalwoningen waaruit met de snelheid van het licht een heel koor kinderen de achtervolging inzetten.
Toen onze belangstelling voor schelpen geregistreerd werd hielpen zij dapper mee met zoeken, een man die erbij liep wilde de tas dragen en noemde schelpen namen die je toch niet onthouden kan, Jantinus vroeg hem of hij ook een hele grote schelp voor ons had, hij zei ja maar deed verder niks.
Na een hele wandeling zagen wij ineens dat ze op het strand een grote zeeschildpad op zijn rug hadden liggen een zielig gezicht, ze draaiden hem om en het beest probeerde terug naar zee te lopen maar er ging een kind op zijn rug staan en een ander hield een poot vast.
Wij vroegen of hij opgegeten werd en dat was zo, of wij nu zielig keken of niet.
We hebben overwogen het dier te kopen om het weer in zee te laten gaan maar dan word hij zo gauw je weg bent opnieuw gevangen, en meenemen in de auto is ook geen optie.
Ook hier zijn het wel beschermde dieren maar daar hebben de mensen in zo, n kampong lak aan, we waren er wel een beetje beroerd van maar het leven hier is nu eenmaal anders.
Toen we terug liepen bij de badende vrouwen bood Jt zijn hulp aan helemaal in de giechel raken ze daarvan, een hield hem een bakje voor waarmee ze water over zich heen gieten dus nam hij de uitdaging aan.
De man en de kinderen kregen hun beloning en daarna kwam de man met twee hele grote schelpen die we van hem gekocht hebben.
Vanavond nog kennis gemaakt met Arne een Nederlander die op het vaste land een jongens huis runt en ook vakantie huisjes heeft om echt in alle rust van de natuur te genieten, hij is bezig dat uit te breiden maar loopt ook daar tegen erg veel problemen aan.

• 26 Maart 2009 - 13:07

Jantsje:

Blij te horen dat jullie eindelijk vegetarier worden. Kan die lekkere rosbief ook eindelijk weer als vrolijk koetje in de wei. Van zijn voorvaderen werd vroeger niet eens het pootje vastgehouden toen hij doodging..... Er is een pak van mijn diervriendelijke hart gevallen.... Groetjes, Jantsje.

• 26 Maart 2009 - 14:00

Bets En Henk:

Hoi Elly en Jantinus,
    Zo beleef je iedere dag weer nieuwe dingen.
    Jullie hebben weer veel gezien,maar ik ben benieuwd of het bouwvallige hotel er nog staat?
    In deze landen gaat men niet altijd diervriendelijk om met dieren.een partij voor dieren ontbreekt daar.
    De honden en katten die de nachtrust verstoren is niet leuk,maar het spreek woord zegt bijtende honden bijten niet.
    Het lijkt mij heel fijn om mensen om jullie heen te hebben die ook de Nederlandse taal spreken.
    Ook een man te ontmoeten zoals Arne.
    Veel plezier en een prettigweekend,
    Groeten van Bets en Henk

• 26 Maart 2009 - 15:42

Henk:

Hoi,
    Jullie belevenissen heb ik weer gelezen.De laatste week was het wel een beestenboel.Het lot van de schildpad is natuurlijk even triest als dat van de kip /varken /kalf......hier in Nederland maar de schildpad heeft daarvoor zeer waarschijnlijk een mooi leven gehad in de tropische zeeën die jullie beschrijven.
    Ik dacht dat de soort hagedissen die langs de muren en plafond liepen om insekten te vangen gekko's genoemd werden ,(ik wilde "heetten"schrijven maar wist niet meer zo vlug of dat met twee t's en e's geschreven moet worden.) maar dat zal alleen wel een puzzelwoord zijn.
    Van een eenvoudige bakker kun je ook niet anders verwachten.
    Bets en Henk schrijven dat het wel prettig is mensen om je heen te hebben die ook nederlands spreken ik kan mij ook goed voorstellen dat een taal die je niet verstaat ook prettig kan zijn dan hoef je zelf niet te luisteren voor mij bijzonder geschikt ik mis hier en daar ook van het nederlands menig woord.
    Jullie verhaal van lopende schelpen slaat alles,daar zijn wandelende takken,wandelende bladeren ,lopende oren niets bijzonders bij.
    Voordat de reaktie ruimte door mijn relaas helemaal op geslokt wordt
    ga ik nu stoppen.
    Jullie liefhebbende broer en zwager

• 26 Maart 2009 - 19:56

Kees/Uelsen:

Mochten jullie tijd en gelegenheid hebben, dan is een bezoekje en verblijf bij Arne op zijn eilandje Ahe/Mambor eil. zeer zeker een aanrader. Wij hebben er in nov. 2004 bijzonder van genoten. Tempo doeloe!

• 27 Maart 2009 - 00:10

Hillie Koning:

Hallo Elly en JT
    Leuk dat jullie Arne nu ook hebben ontmoet, het moet een heel gezellige avond geweest zijn volgens Truus.
    Ik ben wel een beetje jaloers op jullie, dat jullie nu al die mensen ontmoeten die ik al jaren ken alleen maar op papier. Bij sommige heb ik wel een gezicht er bij maar van vele niet, zo als onder andere Arne, maar ook Chris en Martha en nog zo veel andere maar wie weet komt voor mij ook nog wel eens de tijd om ze te ontmoeten.
    en ja wat d dieren betreft het is vaak lands wijze lands eer hé.
    niet dat ik het goed praat maar die mensen doen dat al eeuwen die weten niet beter.
    en een lekker hapje is voor hen ook niet te versmaden. En wij doen het zelf ook maar dan met andere dieren, en alleen om het feit dat er bij ons geen schilpadden op het strand lopen.
    Maar bij ons zijn er weer mensen die het heerlijk vinden om reerug te eten of een hertenboutje, ik ben een liefhebster van vlees maar ik zal vast geen wild eten alleen de gedachten al van een dartelende Bambi of zijn trotse Vader daar krijg ik kippevel van.
    maar goed ik hoop dat jullie er geen nare dromen van hebben gehad, en ik kijk uit naar je volgende verhaal en foto's natuurlijk
    Hartelijke groete Hillie

• 27 Maart 2009 - 14:53

Hillie De Boer:

Super leuke site! Leuk dat jullie de verhalen met ons willen delen. Thanks,

Hillie