22 febr. kijkje Oost Biak - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu 22 febr. kijkje Oost Biak - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

22 febr. kijkje Oost Biak

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

23 Februari 2009 | Indonesië, Biak

Vandaag zijn we samen met Chris een Papoea man die goed Nederlands spreekt en veel van Biak en de historie van de Papoea’s weet.
Buiten de stad zien de huizen er ook daar vreselijk armoedig er uit, de mensen zelf zien er wel netjes uit.
Vandaag rijd de man van Jenny, onze tolk normaal rijd hij op een water tankauto en is duidelijk niet aan een gewone auto gewend, misschien eerst ook wat verlegen voor ons.
We stoppen bij pompstation Paray waar Jt direct begroet word door iemand die hij kent.
Er is daar een wasplaats waar vrouwen samen komen om de was te doen, maar vandaag was er echter een moslim offer ceremonie.
Er werden plastic bakjes met bananen en eieren in het water gezet die ze de stroom aflieten drijven.
We rijden verder naar het buitenverblijf van Bupatie = de hoogste overheidfunctionaris op Biak.
We mochten op de steiger die naar een overkapte plaats waar je kunt vissen en picknicken.
Er was een gezin aan het vissen zij hebben een langsnoer met een haakje die zij in zee gooien
De vissen bijten niet maar worden letterlijk aan de haak geslagen.
In de lagune bij de steiger zwemmen mooie vissen en een heel grote schildpad en een kleine haai.
Chris zegt dat er hier in zee wel haaien zijn maar die doen niks zolang ze geen bloed ruiken????
Verderop nog even gekeken bij de ruïne van een zeer luxe hotel wat maar een jaar open is geweest, Jt kon in 2005 nog in de kamers lopen maar alles in weg, wat een verspilling van geld.
Op het strand hier dichtbij staat een groot beeld (zie foto)
Chris verteld wat het betekend
Groot hoofd = het belang je hoofd goed te gebruiken
Grote ogen oren en neus = alle zintuigen goed gebruiken
De tanden zijn soms nodig om te laten zien en van je af te bijten
Het kleine lijf heeft een platte buik die aangeeft dat je alle eten niet voor jezelf mag houden Geen zichtbare penis omdat die alleen voor de eigen vrouw is (ja ja )
Lange armen die het kleine beschermen.
Weer een heel verhaal

• 23 Februari 2009 - 13:44

Rob En Wil:

Nu Elly en Jantinus tot nu toe al genoeg te beleven gehad. Vooral die begravenis, dat kan je hier toch niet voorstellen. Een te klein graf en in een auto met zwaailicht.
    Verder weer wat wijzer geworden over Biak en de ceremonies daar. Wat dat beeld betreft, ja daar is over nagedacht zeker wat de penis betreft.
    Nu Elly en Jt ik kijk uit naar jullie volgend verhaal met fotoos, het is geweldig.
    Een warme lieve groet uit het koude Nederland, Rob en Wil.

• 23 Februari 2009 - 19:03

De Fietser:

Hallo wereldreizigers,

Werk is belangrijk en noodzakelijk om de bewoners verder kunnen helpen. Maar blijf in jullie vrije tijd Biak ontdekken en maak het wereldkundig.

Hoe gaan de monteurs in jullie team om met het verlies van een collega? Gaat men over tot de orde van de dag of is er een rouwproces?

• 23 Februari 2009 - 19:05

Willem En Ria:

hallo elly en jantinus
    de draai al goed gevonden
    lezen we. en mooie fotoos.
    we houden de site goed in de gaten. groeten uit zuidwolde

• 23 Februari 2009 - 19:51

Bets En Henk:

Hoi beste mensen,
    Jullie beleven alle dagen wel weer wat.
    Op Biak zijn volgens mij weinig moslims,en zie je bijv op Balli alle dagen van deze rituelen.
    Toen wij daar samen met jou waren,en men bezig was met de nieuwbouw van het pompstation,dachten deze mensen dat er niet meer gewassen mocht worden.
    Toen keken ze heel boos naar ons,wat ook te verwachten was.
    Maar zo als ik op de foto zie dan mag er nog steeds gewassen worden.
    Elly en Jantinus het was weer een leuk verslag.
    Groet,
    Henk en Bets

• 24 Februari 2009 - 00:59

Hillie Koning:

Hallo Elly en JT
    wat schrijf je leuk, ik ken al veel verhalen, over en van Biak door middel van Truus.
    Maar jij heb weer een heel andere trent van schrijven, ik geniet er van.ik ben benieuwd hoe je verjaardag van Ina gaat beleven. hartelijke groetje Hillie