Woensdag 25 febr. Ina ’s verjaardag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Woensdag 25 febr. Ina ’s verjaardag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Woensdag 25 febr. Ina ’s verjaardag

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

25 Februari 2009 | Indonesië, Biak

We zijn uitgenodigd om Ina haar 6e verjaardag te komen vieren.
Ina is de dochter van Yunjun die bij Truus in huis woont, haar huishouding doet en in de loop van de tijd haar huisgenote is geworden, voor Truus is Ina een kleindochter.
Op de uitnodiging stond 3uur dus Jantinus na het werk douchen en direct weg, nu kom je hier niet gauw te laat er is geen mens die verwacht dat je er ook om die tijd bent.
In huis is het versierd met ballonnen en er staan rijen stoelen klaar, met daarvoor op een tafel een grote roze opgespoten verjaardag taart.
In het klaslokaal staat een uitgebreid buffet klaar, lekker eten is hier bij iedere gelegenheid erg belangrijk.
Yunjun en haar zus hebben gekookt,alles ziet er prachtig uit en het smaakt zoals later blijkt net zo lekker als het ruikt.
Iedereen die komt gaat rustig zitten wachten, ook de kinderen, ik zie het met verbazing aan en denk terug aan verjaardagsfeestjes van onze kinderen, waar voor ons na aankomst van de gasten een heftige klus wacht, het wel heel leuk was maar geen spoor van de hier getoonde discipline.
Onder leiding van een vriendin van Truus werd er begonnen met een verhaal zingen en bidden, volgens mij doen ze dat zelfs in Staphorst niet meer, maar hier hoort het erbij.
Daarna werd de taart aangesneden en mocht de jarige aan haar moeder opa en Truus en je raad het al ons beiden een hapje taart voeren.
Een soort gelijk ritueel hebben wij ook al eens bij een bruiloft in Manado gezien.
Hierna mochten kinderen om de beurt een ballon doorprikken waar en briefje inzat met een opdracht, zingen dansen enz. dan zijn kinderen overal gelijk, lachen en plezier.
Hierna was het eten heerlijk zoals ik al melde ik heb zelfs een stukje vis geproefd best lekker dus bij gelegenheid durf ik dat daar wel te doen.
Ook hier breng je een cadeautje mee voor de jarige dat niet zoals wij dat doen direct uitpakt, maar ingepakt op een tafel gelegd en pas als de gasten weg zijn open gemaakt.
Eerst dacht wat sneu maar ik zit wel iets goeds, in je kunt elkaars cadeautjes niet beoordelen op prijs en gulheid, en als je er aan gewent bent heb je er ook geen last van dat je wat lang moet wachten, en geduldig wachten is een gave die men hier beheerst.
De kinderen die naar huis gaan krijgen een tasje met snoep mee en een ballon op een stokje.
Truus heeft de hele tijd lopen sjouwen en doen en ik verbaas me erover hoe zij het volhoud maar ze geniet ook zichtbaar van alle feestelijkheden en aanloop van mensen in haar huis.

• 25 Februari 2009 - 14:05

Harry En Erna:

Hallo Jantinus en Elly,

Geweldig om jullie verhalen te lezen. Ik geloof nog niet dat je de tijd gehad hebt om je te vervelen. Nog geen week daar en al vanalles meegemaakt, wat je op een "gewone" vakantie niet ziet en meemaakt. Wel heel bijzonder en mooi.
    Nog heel veel plezier daar, en wij blijven jullie belevenissen volgen!
    Groetjes uit Bork!

• 25 Februari 2009 - 23:12

Hillie Koning:

HalloElly en JT.
    Natuurlijk had ik van Truus wel gehoord dat het verjaardags feestje van Ina een succes is geweest. Maar zo als jij het beschrijft is het ook weer heel leuk om te lezen. Vooral zo als de kinderen zich daar gedragen, en ook de ouderen rustig afwachten op de dingen die komen gaan. En dat jullie ook een hapje gebak van de jarige zelf kregen, Enig gewoon als of ik er zelf bij was. Ik ben zeer benieuwd naar jullie volgende belevenissen ik kijk elke dag of er weer wat nieuws is. ik had stieken de hoop dat je er een leuke foto bij had gezet maar helaas, maar dat zal heus wel goed komen. Hartelijk gegroet Hillie

• 27 Februari 2009 - 06:09

Jantsje:

Wat leuk dat je ons zo op de hoogte houdt van je bijzondere ervaringen Elly! Ik geniet ervan mee. Terwijl ik hier alle zeilen bijzet om de sollicitatiestress de baas te blijven, probeer ik wanhopig niet jaloers te worden op zoveel onthaasting en geduld. Wat goed om zo'n mentaliteit aan de lijve te ondervinden. We kunnen er nog veel van leren.