Zaterdag 21 febr. begrafenis en bezoek aan Truus - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Zaterdag 21 febr. begrafenis en bezoek aan Truus - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Zaterdag 21 febr. begrafenis en bezoek aan Truus

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

22 Februari 2009 | Indonesië, Biak

Vandaag gingen we naar de begrafenis, er was ons verteld dat het om 13 uur was, Jt had dus met Babang afgesproken dat hij ons zou komen halen, het verliep allemaal weer met een boel misverstanden.
Uiteindelijk waren we zeer op tijd, je gaat zitten op stoeltjes die klaarstaan onder een groot zeil voor het huis van de overledene, het werd een lange zit.
Om 15 uur begon de rouwdienst (de dominee was ook een half uurtje te laat)
Tijdens die bijeenkomst blijft de fam. In het huis bij de overledene, onder luid geschrei werd uiteindelijk de kist in een auto met zwaailicht geschoven, daarna gaat ieder er op eigen gelegenheid achteraan naar het kerkhof.
Pa Serem de directeur van het waterbedrijf vroeg of Jt bloemen namens het bedrijf wilde leggen hij zou die aangeven, daar had hij niet opgerekend maar wat moet je.
Op het kerkhof eerst nog enige gezangen en gebeden het de bedoeling was dat de kist in het graf zou zakken.
Helaas het graf was te krap en de kist kon niet zakken, de kist er weer uit en nadat er een man met pikhouweel een groter gat had uitgehakt, lukte het om de man te begraven.
Jt heeft zich keurig van zijn taak gekweten, uiteindelijk kwamen wij moe en bezweet tegen zessen weer in ons hotel.
s’avonds na het eten hebben we een bezoek gebracht aan Truus waar wij ook kennismaakten met Inge een vriendin van haar erg gezellig, ik ben erg blij dat we zo hartelijk en gastvrij ontvangen worden dat maakt het voor mij makkelijker om zomaar binnen te stappen.
Groeten Elly en Jantinus

• 22 Februari 2009 - 12:55

Betteke:

Ja dit is natuurlijk wel erg komisch!
    Zoiets bedenk je niet.
    Jullie kunnen wel een cabaretprogramma gaan schrijven met alle anekdotes uit Biak..

• 22 Februari 2009 - 15:58

Mine En Henk:

Uit een druilerig Olst een verlaat bericht.
    Maar dat mag hem de pet niet drukken wanneer een ds een half uurtje te laat komt op een begrefenis is dat maar een peuleschilletje.
    Een graf te krap ,logisch dat de waterleiding hier er daar ook wat hapert.
    Groet ook van Karel die staat achter me te mauwen.
    Henk

• 22 Februari 2009 - 16:09

Henk En Bets:

Hoi geweldig koppel,
    Ja jullie beleven wel wat in het verre Biak.
    Aan jullie verhaal proef ik iets van zoals het daar in het werk gaat,gaat het ook met bijvoorbeeld een begrafenis.
    Een dominee die te laat komt,is hier niet mogelijk.
    Maar je kunt het de mensen die daar leven en werken niet kwalijk nemen.
    Het is hier zondagmiddag 18.00 uur en het regent,en er is natuurlijk carnaval.
    Wij zijn niet geweest,en drinken thuis een borrel op jullie.
    Fijn dat Elly ook zijn draai gevonden heeft.
    Groeten en tot de volgende mail.
    Henk en Bets

• 23 Februari 2009 - 10:37

Rita &Eddy:

Hoi Elly en JT.

Heb alles van de afgelopen dagen even gelezen, ( je weet het wel,"ik en de computer")
    Blij dat alles goed met jullie gaat!
    Wat een toestand z'on begrafenis, ondenkbaar hier, de kranten zouden er vol van staan.Dat zwaailicht lijkt me ooit wel wat! (ha,ha )Heel veel liefs van ons!
    Eddy en |Rita