Maandag Mokmer en materiaal kopen - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Maandag Mokmer en materiaal kopen - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Maandag Mokmer en materiaal kopen

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

23 Augustus 2022 | Indonesië, Biak

Maandag een drukke volle dag

Al sinds we op Biak zijn zien we vlakbij de benzinepomp veel vrachtwagens staan. Zaterdag waren ze in eens weer verdwenen, maar gisteren stonden er weer grote aantallen. Wat blijkt, er is geen diesel meer op het eiland. De vrachtwagens staan allemaal te wachten tot er een nieuwe voorraad beschikbaar is. Kennelijk was er zaterdag even diesel, omdat er toen geen vrachtwagens meer opgesteld stonden. Hoge prijzen zijn we in Nederland wel gewend, maar ik kan me niet herinneren dat er geen brandstof te krijgen was. Over prijzen gesproken benzine kost hier Rp 7900 ogen dicht voor degenen die het niet willen weten….. dat is € 0,53.

Omdat we moeten wachten tot Charles naar ons hotel komt om materiaal te kopen hebben wij even tijd om te toeren. Onder ons eerste verslag werd door iemand gevraagd hoe het staat met het monument ter nagedachtenis van de vliegramp met de Neutron in 1957. Daarom rijden we naar Kampong Mokmer hier een 15 minuten vandaan.

De vliegramp met de Neutron bij Biak

Op 16 juli 1957 stort de KLM Super Constellation "Neutron" kort na de start van Biak, in zee. Het betreft de lijnvlucht KL 844 van Biak via Manilla naar Amsterdam. Aan boord zijn 9 bemanningsleden en 59 passagiers. Van de 68 inzittenden overleven slechts tien passagiers de crash door snel handelen van alerte papoea's. Drie Papoea's kregen een koninklijke onderscheiding voor hun aandeel in de reddingsactie.

Dinsdag 16 juli 1957 om 03.32 uur lokale tijd vertrekt de KLM Super Constellation “Neutron” van vliegveld Mokmer op Biak. De start verloopt normaal. Na het loskomen wordt een rechterbocht ingezet. De piloot wil een "low run" als afscheidsgroet over de luchthaven van Biak uitvoeren.Het vliegtuig vliegt in westelijke richting terug naar Biak. Bij de nadering van Biak verliest het toestel geleidelijk hoogte en komt om 03.36 uur op ruim 1 km uit de kust van Biak in de Soanggaraibaai terecht. Overlevenden worden snel door papoea's in prauwen uit het water gehaald.

De zee is ter plaatse 250 meter diep en berging van de gezonken wrakstukken en lichamen is uitgesloten.

De oorzaak is nooit achterhaald. De conclusie was: "noch een vliegersfout, noch een technische storing het ongeval op overtuigende kunnen verklaren".

Op initiatief van de nabestaanden wordt er in 2012 In kampong Mokmer een monument onthuld. Hoewel het monument schoongemaakt moet worden is het in prima staat.

Op de weg terug naar het hotel rijden we nog even langs begraafplaats “steenbreker” op deze begraafplaats zijn een aantal kinder graven het de Nederlandse tijd. Met de broer van een overleden meisje die op deze begraafplaats ligt heeft Jantinus contact. We maken het graf even schoon en maken een foto.

We gaan daarna terug naar het Hotel, waar we lunchen. Even later komen Charles en Benny naar het hotel die ook nog even een broodje eten. Afgelopen weekend is Charles zoals afgesproken naar kampong Urfu geweest met een aantal collega’s om daar de pomp op de bron aan te sluiten. Met het water uit de bron worden een aantal watertappunten en het leerlingen toilet voorzien van water.

Er moet nog aansluit materiaal, waarmee de pomp op de buis naar de bron kan worden aangesloten worden aangeschaft. Nadat we dat materiaal hadden gekocht gaan Charles en Benny terug naar het werk bij het waterleiding bedrijf. Ze gaan na hun werk naar Urfu om de laatste werkzaamheden daar te doen.

Aan het einde van de middag zijn we nog even naar de naaicursus gegaan, er is iemand gevraagd om te komen voor het onderhoud aan de naaimachines. Twee van de naaimachines waren namelijk kapot. Toen we bij Martha en Chris aankwamen bleek 1 van de 2 machines gerepareerd. Voor de andere moeten onderdelen komen. Omdat er wat extra stroom aansluitpunten nodig zijn gaan wij nog even snel naar de bouwmarkt waar we een haspel en een wandcontactdoos met 5 aansluitingen halen. Voordat we terug gaan rijden we nog even langs Bakkerij Aru om een taart te halen voor de naai cursisten. Als we terugkomen met de taart blijkt Martha ook lekkers gehaald te hebben. Dus zoetigheid genoeg. Martha zorgt samen met Jantinus dat iedereen een stukje taart krijgt.

Daarna vertrekken we weer terug naar het hotel. Maar om zes uur zijn we alweer terug bij Chris. We hebben afgesproken dat we Chris naar de KNO arts te brengen. Chris is namelijk al 2 maanden schor. Om 18:30 zitten we klaar bij de KNO arts en net als in Nederland lopen die altijd uit. Na een drie kwartier is Chris aan de beurt. De arts verwijst hem door voor een aantal onderzoeken die later moeten plaatsvinden. Verder krijgt hij wat medicatie mee. We brengen Chris weer naar huis en gaan terug naar het hotel. Bij het hotel aangekomen, het is inmiddels 20:45 uur, blijken we de hond in de pot te vinden. Het eten is al weggehaald. Daarom lopen de stad maar in, waar we bij restaurant 99 lekker kip, patat en uiteraard rijst eten. Nadat we uitgegeten zijn lopen we terug naar het hotel en is het na 22:00 uur. Zo werd het toch een lange dag.

Mark en Jantinus

• 23 Augustus 2022 - 08:08

Hannie De Rijke:

Jantinus wat fijn dat je het Monument hebt bezocht.
    Dank je wel!
    Veel succes met al je projecten.
    Hartelijke groeten Hannie de Rijke

• 23 Augustus 2022 - 09:30

Frank Gibson:

Fantastisch dat jullie naast al het goede werk dat jullie op Biak verrichten, ook nog tijd maken om langs het Neutron monument en de begraafplaats "Steenbreker" te gaan. Nogmaals fantastisch wat jullie allemaal doen op dit prachtige eiland, waar ik vele herinneringen aan heb.
    Hartelijke groeten,
    Frank Gibson

• 23 Augustus 2022 - 10:30

Gerrie Van Der Felz :

Goed werk Jantinus!

• 23 Augustus 2022 - 13:27

Arie Kamsteeg:

Beste Elly en Jantinus,
    Hartelijk dank voor jullie dagverslagen. Veel is herkenbaar. Mijn wens om volgend voorjaar ook weer eens te gaan, wordt er opnieuw door vergroot.
    Hartelijke groet, ook aan wederzijdse bekenden,
    Aad Kamsteeg

• 23 Augustus 2022 - 14:07

Betteke:

Nou Jantinus, als je oud en de dagen zat bent, kun je het project zo aan Mark overdoen!

• 23 Augustus 2022 - 16:08

Carol Magermans :

Mooi verslag , ik blijf het volgen

• 23 Augustus 2022 - 18:42

Winde Evenhuis:

Jantinus en Mark, wat doen jullie goed werk. Het zullen intensieve dagen zijn.
    Het monument dat jullie bezochten is indrukwekkend en staat voor een bijzonder tragische geschiedenis. Onder de inzittenden zat de familie van dokter Leiker. Mijn ouders, ook mijn vader was arts, en ik als driejarige ( Leiker was bij mijn geboorte) waren net vóór de familie Leiker naar Nederland gereisd voor verlof en waren zeer geschokt over het ongeluk en het verlies van zijn vrouw en kinderen. Ze waren op weg naar Nederland voor zijn promotie. Dokter Leiker overleefde als enige. Hij was als lepra arts geliefd en er zijn in die tijd Papoease kinderen naar zijn verongelukte kinderen vernoemd. Mogelijk leven die nog! De Papoea’s die in hun prauwen door de brandende zee zoveel mogelijk passagiers hebben geprobeerd te redden zijn helden en worden terecht herdacht op het monument!
    Dank voor jullie verslag. Ik kijk uit naar het volgende.

• 23 Augustus 2022 - 23:32

Reinier:

Ik geniet van jullie verslagen.

• 24 Augustus 2022 - 10:09

Harry De Graaf:

Mooi, al deze berichten. Ik was destijds nauw betrokken bij het initiatief om bij Mokmer een monument op te richten ter nagedachtenis aan de ramp met de Neutron. Via Kees Koetsier (†) maakte ik in Jakarta contact met het bedrijf dat de naamplaat heeft vervaardigd. Het monument staat er dus nog steeds. Het was de bedoeling er ook een museumpje aan te bouwen met documenten, foto's, knipsels en andere zaken die op de ramp betrekking hebben maar daar is volgens mij weinig van terecht gekomen. Zou het alsnog kunnen?

• 24 Augustus 2022 - 11:16

Marlies Dinjens:

Beste Jantinus,
    Bijzonder om weer even een glimp op te vangen van het monument in Mokmer en de omgeving. Fijn dat het nog in redelijke staat verkeert. Heel veel succes met je bijzondere werk op dit bijzondere eiland.

Groet, Marlies Dinjens

• 24 Augustus 2022 - 17:17

Rutger Hanterink :

Dag Jantines en Mark,

Ik lees, en kijk vol bewonder naar jullie video’s en verhalen. Wat een liefde, energie en tijd/aandacht geven jullie aan deze lieve mensen, en natuurlijk komt door jullie de sponsoring op de juiste plaats! Mensen die het zo te zien goed kunnen gebruiken! Respect en vanuit Nederland voor jullie een diepe buiging! (Ik blijf jullie volgen)

Groet,
    Rutger

• 26 Augustus 2022 - 15:37

Roelof:

Prachtig verslag Jantinus en Mark. Weer mooie ervaringen icm zeer nuttig werk.

• 26 Augustus 2022 - 19:47

Marijcke Van Milt :

Wat een mooi en uitgebreid verslag. Kan mij de vliegramp nog herinneren. Ik heb indertijd het boek gekocht voor mijn vriendin in California toen ik daar heen ging. Familie Mc Mootry is tijdens die ramp omgekomen. Mijn oudere zus, wilde na die ramp niet meer in zee zwemmen. Goed werk Jantinus en Mark. Wij willen ook nog gaan, maar de 1 zegt wachten omdat het te gevaarlijk is.