Een rustig weekend - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een rustig weekend - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een rustig weekend

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

12 September 2022 | Indonesië, Biak

Ik had met Haniel afgesproken dat we zaterdag naar het oerwoud zouden gaan om vogels te fotograferen.De grote hobby van Haniel is fotografie, ook een vriend van hem,die fotograaf is gaat mee.

Maar eerst had ik om 8 uur een afspraak met Benny om materiaal te gaan kopen voor het waterproject voor de school in Swaipak.

Benny was op tijd dus dat was snel geregeld.

Daarna ben ik met Haniel en zijn foto vriend naar Noord-Biak gereden. Daar aangekomen hebben we nog iemand opgepikt die weet waar we moeten zijn om vogels te fotograferen.

Het viel behoorlijk tegen, we hoorden de vogels wel maar zagen ze niet.

De jongens probeerden nog wat met lokgeluiden maar ook werkte niet echt.

Ik vond het geen probleem, er zijn daar bloemen en planten genoeg om te fotograferen. De natuur is prachtig, al verdwijnt er hier ook steeds meer natuur helaas.

Direct na de middag zijn we snel terug naar de auto gegaan, want er kwam fikse onweersbui aanzetten. We waren net op tijd in de auto toen het begon te stortregen, het heeft daarna bijna de hele middag geregend.

Toen ik terug in het hotel aankwam lag er een briefje van Chris. Hij was langs geweest en hij schreef dat hij, om 5 uur terug zou komen met Martha.

Chris is een man van de tijd dus om 5 uur werd er op de deur geklopt.

Martha had cadeautjes bij zich voor o.a. Elly en Chris had 7 brieven voor zijn Nederlandse vrienden bij zich. De meeste van die vrienden zijn veteranen.

Samen hebben thee gedronken en daarna heb ik Martha en Chris terug naar huis gebracht.

Zondag

Zondagmorgen heb ik eerst wat foto’s gemaakt net buiten de stad, in de richting het vliegveld. Daar, dicht achter de huizen, liggen twee kleine eilandjes. Sapomi en Slangeneiland zoals die werd genoemd in de Nederlandse tijd, waarschijnlijk omdat daar veel slangen zwommen.

Toen ik daar was heb ik een voor mij bijzonder fenomeen gezien, ik zag honderden vissen boven het water uitspringen, heel bijzonder om te zien.

Omdat ik in de buurt van het voormalige KLM-hotel was ben ik daar gaan koffie drinken.

Na de koffie heb ik de auto laten wassen. Ik heb er meer dan drie weken mee gereden en morgen is mijn laatste dag in Biak. Ik wil dan wel een schone auto afleveren aan Serly, want het is haar auto die ik mocht gebruiken. De auto gaat hier niet door wasstraat. De auto wordt met de hand van binnen en van buiten schoongeboend. Hier waren ze 45 min mee bezig, daarna zag de auto er weer piekfijn uit.

Na de middag ben ik met Inge naar Sundey gereden. Ik moest het hout voor de kas nog betalen. Ik heb gelijk gekeken hoe het met bouw ervan stond. De kas is nog niet klaar maar dat moet komende week wel lukken het is niet veel werk meer. Dit wordt de kas straks de installatie hydrocultuur in komt te staan.

Bij het huis van Serly staat een Markisa boom, Serly heeft met een lange stok wat van deze vruchten uit de boom gemept. Deze vrucht heb ik hier nooit gegeten volgens mij, maar het smaakte heerlijk.

Daarna zijn we terug gereden en heb ik Inge bij huis afgeleverd. Morgen is mijn laatste dag hier Biak.

Groet Mark en Jantinus


  • 12 September 2022 - 15:19

    Frank Gibson:

    Wat een schitterende foto's. En natuurlijk slangeneiland. Het eilandje waar we als kind op uit keken. Morgen voor jou alweer de laatste dag. Wat gaat het toch snel allemaal. Maar jullie hebben in die tijd heel wat bewerkstelligd. Petje af. Heel wat mensen op Biak hebben dankzij jullie een wat dragelijker leven.

  • 12 September 2022 - 15:25

    Robert:

    Mooie foto's van bloemen op het eiland !
    De hibiscus (Chinese roos) mag niet ontbreken in deze serie bloemenportretten. Een van de weinige struiken die groeiden in onze (karang)tuin. In het Maleis: "kembang Sepatoe".....kembang = bloem en sepatoe = schoen (vgl "zapatos in het Spaans / Portugees !) omdat naar verluid in Indie schoenen werden opgewreven met de bloembladeren. Ook Lantana, of "kippenstrontbloemetjes" in het Hollandse jargon van destijds, bloeiden uitbundig, net als de "Nieuw Guinea Impatiens", bij ons bekend onder de naam "Vlijtig Liesje"

    Tjonge dan zit je verblijf op Biak voor dit jaar er dus weer op .
    Het was weer de moeite waard: mooi werk daar !
    Ik wens je een goede reis terug Jantinus. Ik weet zeker dat de koffie klaar staat bij je terugkeer in Westerbork....

  • 12 September 2022 - 15:39

    Hans Jaap:

    Dank Jantinus en ook Mark voor al jullie verhalen en het vele goede werk wat jullie op Biak hebben gedaan en nog steeds doen. Een goede reis terug en hopelijk tot snel ziens. Toi, toi, toi!!

  • 12 September 2022 - 15:40

    Truus:

    Goede en behouden reis naar huis. Bedankt voor je verhalen.

  • 12 September 2022 - 21:52

    Vien Sawor:

    Bedankt voor je updates en mooie verhalen en foto's! Fijne reis terug, Elly is vast blij je weer te zien! X

  • 13 September 2022 - 12:16

    Aad En Elly Van Maurik:

    Jullie hebben weer veel werk verzet in de tijd dat jullie er waren! Het leven van de mensen dankzij jullie hulp is weer wat draaglijker geworden! Dank voor de prachtige foto’s, filmpjes en verslagen en dat we mochten meekijken bij het belangrijke werk dat jullie gedaan hebben! Geniet van de laatste dag Jantinus en een goede reis terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Biak

Samen met Mark naar Biak

Recente Reisverslagen:

19 September 2022

Onze reis naar Biak zit erop.

13 September 2022

Vandaag mijn laatste dag op Biak.

12 September 2022

Een rustig weekend

10 September 2022

Installatie hydrocultuur

09 September 2022

Pasar ikan Bosnik (vismarkt Bosnik)
Jantinus en Mark

Weer in Biak Papua

Actief sinds 11 Jan. 2009
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 564832

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 14 Maart 2024

Biak 2024

16 Augustus 2022 - 15 September 2022

Samen met Mark naar Biak

12 Februari 2020 - 08 Maart 2020

Jantinus op Biak

05 September 2018 - 27 September 2018

Naar de bruiloft op Biak

14 Februari 2016 - 14 Februari 2016

Biak 2016

26 Februari 2015 - 26 April 2015

Elly en Jantinus in Biak

18 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Biak 2014

28 Februari 2013 - 28 April 2013

Hoe het ons vergaat in Biak 2013

23 Februari 2012 - 22 April 2012

Ons verhaal in BIAK 2012

28 Januari 2011 - 16 Mei 2011

Biak Papua 2011

05 Februari 2010 - 22 Mei 2010

Alweer in Biak

02 Oktober 2009 - 27 November 2009

Terug in Biak

14 Februari 2009 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: