Een beestenboel - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een beestenboel - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een beestenboel

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

26 Maart 2014 | Indonesië, Biak

Er is altijd wel wat waardoor het schrijven er bij inschiet, maar ik doe weer een dappere poging een verslag te schrijven over het leven hier.
Zondag was het bloedheet dus aangenaam om in de auto uitrijden te gaan met de ramen wijd open.
We bezochten de haven waar kinderen stoer voor het oog van de camera van de kant sprongen om te zwemmen en reden door verschillende kampongs, we zagen aan zee heel mooi gekleurde krabjes.
We bezochten nog een jonge man die geld nodig had om te kunnen afstuderen aan de universiteit hij wordt al jaren ondersteund door een stichting in Nederland, wij hebben contact met hen gehad en zij sturen gelukkig geld zodat hij zijn studie in juni kan afronden.
Eten koken een dagelijks terugkomend te warm karwij, eerst naar de pasar kijken wat er zoal aan groente te koop is en daarmee maar wat fantaseren, gisteravond was het gewoon Nasi goreng waarvoor je hier geen gefileerde kip kunt kopen en dat is best lastig voor verwende vrouwen uit Nederland.
Maar we hebben ook al heerlijke pindasoep gegeten daarvan heeft Betteke het recept uit Nederland mee genomen omdat het wel heel toepasselijk is om hier te eten.
Wij krijgen ons buikje wel vol alle dagen, dat is voor veel mensen hier helaas niet het geval.
We beleven ook niet steeds grootse dingen natuurlijk maar we werden wel weer een geconfronteerd met rare beesten.
Gisteravond vloog er een motvlinder naar binnen ter grote van een vleermuis, op het laatst hebben Betteke en ik hem door met kussens te gooien de deur uitgewerkt.( Jt was de vuilnis aan het wegbrengen)
Vanmorgen wilde Martha onze trouwe hulp in de huishouding een broek van Jantinus strijken toen zij daar een hele dikke grote kever van wel 8 cm, met grove poten in tegen kwam, toen ik hem met behulp van een schoen eraf sloeg maakte hij een sissend geluid brrrrr

• 26 Maart 2014 - 16:52

Henk En Bets:

Het is zeker een beesten boel het zal jantinus maar gebeuren met een kever in de broek naar het werk,maar gelukkig zag Martha hem of haar op tijd.
    En dan een motvlinder met een kussen er uit slaan gelukkig zijn ze bij ons niet zo groot.
    De warmte valt hier wel mee maar zondag zal het plm 20 graden worden.
    Toch weer leuke foto,s .
    Groet en denk goed aan jullie zelf.

• 27 Maart 2014 - 09:20

Annelieke:

Wow die motvlinder en die kever!! Krijg nu al kippenvel, brr!

• 27 Maart 2014 - 09:44

Anky Severijn :

Leuk weer een verslag van je te lezen.
    Toen wij in Biak woonden, was het voor Peggy, onze vriendinnen en mij een feest om in de haven te zwemmen. Je kon er heerlijk van de kant duiken. Wie het verst onder water kon zwemmen of naar een boei zwemmen waren leuke spelletjes voor ons. Ik zou het nu niet meer durven en kunnen. Er lagen toen maar weinig boten in de haven. Er woonden nog niet veel mensen in de buurt en de zee was daar nog niet zo vies als nu. Ik zag eens, dacht ik een vogel vliegen. Hij vloog wel erg traag en log . Toen ik hem beter zag bleek het een grote vlinder te zijn.Toen we nog op de base woonden, een eindje buiten de stad, zag ik regelmatig vuurvliegjes in een van onze vruchtbomen. Hij zat helemaal vol vuurvliegjes. Het leek wel een kerstboom, waarvan de lichtjes aan en uit gingen. Tot je volgende verslag.

• 27 Maart 2014 - 19:37

Mini En Henk:

Hallo daar,

Kleine dingen kunnen groot zijn en grote dingen klein. Dat blijk maar weer insekten zijn hier klein en in Biak groot.
    Wel een beetje gek je laatste opmerking Brr ...dat is niet goed want een sissende kever is ssst.
    Moet je voorstellen jij bent die kever en ziet een mens ik denk dat hij dan wel brrr zegt wat een grote.
    Eigenlijk wel mooie beesten opprikken en meenemen misschien wel handel ? opeten ?hier kweekt men meelwormen en sprinkhanen om te eten maar die zijn wel wat klein .
    Kreeg zojuist een papiertje in mijn hand gedrukt paascollecte 40 dagentijd "Help onderwijs in Papua"
    Jullie staan niet alleen
    ps ik stuur een berichtje via skipe

groet Mini en Henk