Rijst voor de zeven gezinnen in Sundey - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Rijst voor de zeven gezinnen in Sundey - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Rijst voor de zeven gezinnen in Sundey

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

02 September 2022 | Indonesië, Biak

Vorige week hebben zeven gezinnen bezocht in kampong Sundey. We namen een kijkje in hun huis en hoorden aan wat de problemen zijn die deze mensen ondervinden. Het blijft onbeschrijfelijk in wat voor armoede mensen kunnen leven.

We zagen dat in twee huishoudens op de grond werd geslapen door oude vrouwen, bij gebrek aan een matras. We zagen dat in sommige huizen op wat plastic tuinstoelen na dat er vrijwel geen meubilair was. Deze mensen komen in aanmerking voor het rijstproject.

Het rijstproject houdt in dat de deelnemers om de twee maanden 18 Kg rijst, olie, suiker, thee, wasmiddel, handzeep en melk. Alleen de allerarmsten kunnen we opnemen in dit rijstproject.

Nadat we vorige week na het rondbrengen van de rijst de deelnemers hadden geëvalueerd en we tot de conclusie kwamen dat van de huidige groep 9 huishoudens konden afvallen hebben we besloten de zeven gezinnen uit Kampong Sundey op te nemen in het rijst project en gelijk deze week een pakket te brengen en voor twee gezinnen een matras.

We zijn de goederen gisteren al gaan kopen in de stad. Samen met Inge zijn we op pad gegaan. We zijn eerst de matrassen gaan uitzoeken nadat we dat gedaan hadden hebben we afgesproken dat we die vandaag zouden komen halen. Daarna zijn we doorgereden naar de toko waar Inge de rijst pakketten altijd koopt ook daar geregeld dat we vandaag 7 pakketten komen halen. Vervolgens nog naar een toko geweest waar we zaden hebben gekocht die we beloofd hebben aan een aantal mensen die groenten verbouwen.

Nu alle inkopen gedaan waren rijden we richting een broer van Inge, Berche. Berche kan een vrachtautootje regelen om de goederen te vervoeren. We spreken daar via beeldbellen ook nog met Jo, dat is een zus van Inge en Berche die in Nederland woont. Ze komt volgende week naar Biak.

Nadat we uitgenodigd zijn om donderdagavond bij Berche te komen eten vertrekken we weer en spreken we af dat we de volgende dag om 10:00 uur bij Inge zijn zodat we gelijk kunnen vertrekken.

Gisteravond stuurde Sriwijaya Air een mail naar Jantinus dat zijn vlucht van Makassar naar Jakarta op 14 september was gewijzigd. Zijn aankomst tijd in Jakarta zou 19:00 uur worden. Om 20:30 uur vertrekt Jantinus zijn KLM vlucht naar Nederland vanaf een andere terminal. Met het halen van zijn koffer, naar een andere terminal gaan en daar weer de koffer inchecken voor KLM dat gaat niet lukken. Daarom heeft hij besloten om een dag eerdere naar Jakarta te gaan. Vanmorgen zijn we eerst naar het vliegveld gereden om te regelen dat hij een dag eerder van Biak vertrekt. Op het vliegveld was dat zo gepiept, dus konden we door naar Inge om de rijst naar Sundey te brengen.

Bij Inge was Berche met de vrachtwagen ook aanwezig. Helaas was er een spraak verwarring met Berche ontstaan zodat Berche niet naar de Toko reed waar we de rijst moesten halen. Dergelijke misverstanden gebeuren hier wel vaker. Uiteindelijk reden we rond 11:45 uur richting Sundey. Daar aangekomen zijn we eerst gaan kijken hoe het met de kas voor de hydrocultuur ervoor staat. Het geraamte stond inmiddels en de timmermannen waren in een ruimte van de school met de dakconstructie bezig. Dat gaat dus de goede kant op. We moesten nog even wachten op de rijstpakketten en terwijl we aan het wachten waren kregen we Durian aangeboden die in deze kampong aan de bomen groeit. De Durian was naar beneden gevallen en kon dus gegeten worden. Durian heeft nog al een zware lucht en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Veel mensen zullen zeggen dat het stinkt. En dat doet het ook eerst, maar je went er wel aan. Nadat ik twaalf jaar geleden hier voor het eerst kwam, heb ik het nooit geproefd, maar eigenlijk probeer ik altijd alles wel. Dus deze keer heb ik durian geproefd. Het smaakt prima, best lekker eigenlijk. Dus kom je ooit in de gelegenheid om Durian te proberen, doe het gerust.

Daarna zijn we begonnen met de rijstpakketten rond te brengen. De rijstpakketten werden overal hartelijk ontvangen. En de matrassen werden zeker goed ontvangen. Fijn om te zien dat je met kleine dingen toch veel kan bereiken. Omdat de zeven gezinnen nogal verspreid over de kampong wonen werden we gelukkig geholpen door de plaatselijke bevolking. Erg leuk om te zien. En ook erg fijn om te merken dat onze hulp aan hun armsten in hun kampong erg gewaardeerd werd. Van het uitdelen hebben we natuurlijk wat foto’s gemaakt en een video. Maar wil je uitgebreider weten hoe deze mensen erbij zitten kijk dan het verslag van 23 augustus even terug. Nadat Jantinus bij de plaatselijke kiosk wat broodjes en water had gekocht voor iedereen die ons had geholpen zijn we weer naar Biak-stad gereden omdat er nu reis stress bij mij ontstond.

Afgelopen week kreeg ik een mail van Sriwijaya Air dat mijn vlucht naar Makassar was gecanceld en dat ik zaterdag nu eerder moet vertrekken en dan met tussenstops in Jayapura en Timika naar Makassar zou vliegen. Een hele grote omweg, maar goed ik kom wel op tijd aan in Jakarta voor mijn aansluitende vlucht naar Amsterdam. Maar doordat we in de ochtend voor Jantinus naar het kantoor van Sriwijaya Air waren geweest, dacht ik laat Ik mijn boeking eens checken via de website. Schrik! Geen boeking te vinden op de site van Sriwijaya Air. “Oops” stond er…. Dat gaf toch wel wat stress, wat ons deed besluiten direct weer naar het kantoor van Sriwijaya Air te rijden om te kijken hoe het nou in elkaar zat. Onderweg heb ik de App van Sriwijaya gedownload om te kijken of daar wat anders zou staan. En gelukkig halverwege Biak-stad gaf de App aan dat er niks aan de hand was. Dat was toch wel even een opluchting.

Aan het einde van de middag hebben we bij de vissershaven TipTop waar al de hele week Durian wordt aangevoerd wat Durian gekocht om mee te nemen naar de naaicursus. Omdat ik vertrek zaterdag, zijn we daar even afscheid gaan nemen en voor de dames is de Durian. Leuk om daar nog even gedag te zeggen en voor de zoveelste keer met de dames op de foto te gaan. ;-) Ook heb ik Chris en Martha bedankt en gegroet, hopelijk tot een latere keer.

In de avond zijn we met Inge bij Berche en zijn vrouw Waty gaan eten. Waty kan erg goed koken. We hebben genoten van haar kook kunsten zo lekker heb ik hier op Biak deze keer nog niet gegeten.

Jantinus en ik zitten in een budget hotel, prima hotel om te slapen en het personeel heel aardig. Alleen het avond eten wat bij de prijs inzit is niet echt top. Elke dag rijst, met koude soep of een koude groente en vis. De kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven. We eisen ook niet veel, maar dit is wel erg minimaal. Het eten van Waty was dus echt een feestmaal!!

Nu is de dag ook wel om. Het was een lange en heel warme dag.

Mocht je als lezer ook bij willen dragen aan de projecten op Biak? Dat kan op rekeningnummer: NL 31 RABO 0351630996 tnv J. Weggemans

Jantinus en Mark


  • 02 September 2022 - 11:47

    Betteke :

    Een goede vlucht terug Mark. Jantinus gaat je nog missen...

  • 02 September 2022 - 19:20

    Aad En Elly Van Maurik:

    Goede terugvlucht Mark! We hebben genoten van je verslag en de foto’s/filmpjes!

  • 03 September 2022 - 15:52

    Frank Gibson:

    Mark, ik sluit me aan bij de vorige reacties. Goede reis en bedankt voor je verslagen en het goede werk dat je in Biak hebt verricht. Wat betreft de Durian, ik heb het als kind geproefd en het smaakt heerlijk, maar ik had wel de hele dag last van "Durian oprispingen". Vond dat wat minder. Mocht ik ooit nog in de gelegenheid komen, ga ik toch nog een keer Durian eten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Biak

Samen met Mark naar Biak

Recente Reisverslagen:

19 September 2022

Onze reis naar Biak zit erop.

13 September 2022

Vandaag mijn laatste dag op Biak.

12 September 2022

Een rustig weekend

10 September 2022

Installatie hydrocultuur

09 September 2022

Pasar ikan Bosnik (vismarkt Bosnik)
Jantinus en Mark

Weer in Biak Papua

Actief sinds 11 Jan. 2009
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 563549

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 14 Maart 2024

Biak 2024

16 Augustus 2022 - 15 September 2022

Samen met Mark naar Biak

12 Februari 2020 - 08 Maart 2020

Jantinus op Biak

05 September 2018 - 27 September 2018

Naar de bruiloft op Biak

14 Februari 2016 - 14 Februari 2016

Biak 2016

26 Februari 2015 - 26 April 2015

Elly en Jantinus in Biak

18 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Biak 2014

28 Februari 2013 - 28 April 2013

Hoe het ons vergaat in Biak 2013

23 Februari 2012 - 22 April 2012

Ons verhaal in BIAK 2012

28 Januari 2011 - 16 Mei 2011

Biak Papua 2011

05 Februari 2010 - 22 Mei 2010

Alweer in Biak

02 Oktober 2009 - 27 November 2009

Terug in Biak

14 Februari 2009 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: