Water voor de school van Urfu - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Water voor de school van Urfu - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Water voor de school van Urfu

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

19 Augustus 2022 | Indonesië, Biak

Vandaag waren we al vroeg wakker. Mooi de tijd voor Jantinus om zijn foto’s te ordenen en voor mij om even lekker te surfen op internet. Net als gisteren regende het een groot deel van de ochtend. Zo rond 10:00 uur begon het op te klaren. Dat kwam goed uit, want wij hadden rond deze tijd afgesproken met Charles die met ons mee zou gaan naar het waterproject voor de school van Urfu. Daar is Charles al een poosje mee bezig en nu moet het project dan ook afgerond worden.

Nadat we Inge opgepikt hadden zijn we naar Kampong Urfu gereden. En aangezien ik in Nederland een internationaal rijbewijs voor Indonesië had gehaald leek het Jantinus goed dat ik vandaag zou rijden. Nu is rijden hier op Biak toch net even anders dan in Nederland. Ze rijden hier links en vooral dat is wennen. Bij het richting aangeven gingen regelmatig de ruitenwissers aan. En ook was het af en toe zoeken naar de versnellingspook die links zit in plaats van rechts. Eigenlijk was het vooral wennen.

Urfu ligt zo’n 15 km buiten Biak stad en het is een half uur tot 40 minuten rijden.

Bij de school aangekomen werden we verwelkomt door de leerlingen die daar aanwezig waren. Mister John, de hoofd van de school kwam ook al snel aanlopen. Samen met hem en Charles is Jantinus bij het gebouw gaan kijken waar de pomp die het water uit de bron omhoog moet pompen moet komen te staan. Helaas zat het gebouw op slot en de sleutelhouder nergens te bekennen. Morgen als Charles daar aan het werk gaat en de sleutel is er niet wordt het slot verbroken. Een nieuw slot wordt alvast gekocht… De bron zelf ligt zo’n vier meter dieper en is te bereiken via een smal pad door de bebossing. Het pad is van koraal met scherpe punten, waar ik uiteraard mijn voet aan bezeer. Goede reminder dat je hier voorzichtig moet lopen als je de buiten de normale paden gaat lopen. De wandelschoenen die ik had meegenomen vanavond ook maar in de auto leggen, dan heb je ook wat aan die schoenen als het nodig is. ;-)

Bij de bron aangekomen zien we dat een tyleenbuis een spelonk in het koraal ingaat. Daar overlegt Jantinus met Charles over hoe het water naar boven moet. Er is daar al een terugslagklep geplaatst zodat de Tyleenbuis niet leeg kan lopen als de pomp uit staat. Een pomp kan namelijk geen lucht aanzuigen en als de buis leeg zou lopen dan werkt de pomp dus niet. Ook bespreken ze nog enkele andere oplossingen mocht de pomp niet krachtig genoeg zijn, al wordt daar niet vanuit gegaan. Samen met Charles inventariseert Jantinus wat er nog aan materiaal nodig is om dit project af te ronden. Dat blijkt vooral electra materiaal te zien, die we nadat we terug in Biak waren gelijk zijn gaan kopen. Morgen kunnen de werkzaamheden gelijk van start dus.

Nadat we van de school zijn vertrokken rijden we door kampung Urfu naar kampung Padwa. Daar was ik al eens eens geweest een aantal jaren geleden met een Prauw vanaf zee. In deze kampung liggen een aantal skeletten. En zijn nu een soort bezienswaardigheid. Volgens de verhalen die we hier horen, werden heel vroeger de overledenen in de zee gelegd en als alleen het skelet nog over was werd deze naar z’n laatste rustplaats gebracht. Dat is hier dus nog steeds te zien. Toen we hier 7 jaar geleden waren kon je daar alleen vanaf zee bijkomen, maar de bewoners hebben doormiddel van een houten loopbrug het nu ook vanaf land benaderbaar gemaakt. Een prachtig stukje Biak overigens.

Aan het einde van de middag zijn we naar Kopi Aten Biak gegaan. Hier kun je allerlei koffies krijgen. Jantinus was hier al vaker geweest. Toen we van middag daar aan kwamen werden we welkom geheten door Marthen de eigenaar. Nadat hij voor ons een heerlijke kop koffie had bereid, vertrok hij even. Na een minuut of 10 kwam hij terug met een schaal en een papua tooi. Die kreeg ik op mijn hoofd gezet en vervolgens moesten wij met onze voet in de schaal staan. Dit is een welkoms ritueel hier op Biak. We kregen vervolgens ook nog heerlijke bananen snacks. We voelden ons meer dan welkom. We komen deze periode zeker hier nog een keer.

De video bij deze dag vind je hier:

• 19 Augustus 2022 - 14:44

Betteke:

Ach wat een prachtig welkom weer!
    En een prachtig verhaal met skeletten.. Maar niet teveel over nadenken hoe dat in de zee zover kwam met die doden! Ik ga er nog van dromen!
    Veel groeten aan bekenden en heel erg veel plezier met je zinvolle projecten Jt!

• 19 Augustus 2022 - 15:37

Wouter:

Leuk eerste verslag! Kijk uit naar het vervolg.

• 19 Augustus 2022 - 15:39

Truus:

Ik heb altijd heimwee, maar als ik dan nu weer de verhalen lees zou ik wel t eerste het beste vliegtuig willen nemen.

• 19 Augustus 2022 - 17:26

Jolanda (XING):

Wat leuk Elly! Ik ga het volgen! Een mooie tijd daar gewenst!

• 19 Augustus 2022 - 18:41

Jeanet:

Geweldig welkom en een prachtig verslag

• 19 Augustus 2022 - 19:17

Dirk Mulderij :

Mooi uitgebreid verslag erg leerzaam succes met jullie excutie

• 19 Augustus 2022 - 20:53

Adrie B:

leuk verslag elke keer ga zo door in dat mooie land /

• 20 Augustus 2022 - 18:17

Lenne:

De mooie herinneringen van onze vorige bezoeken aan Biak komen weer tot leven. Genieten.. en hopen ze gauw weer te mogen bezoeken zelfs de skelettengrot. Het hoort er bij. Volg jullie vakantie en bedankt voor de updates.

• 20 Augustus 2022 - 23:32

Joo Toumahuw :

Leuke verslag en mooie filmpje, veel werk plezier en genieten van mooie eiland Biak.