Terug in Biak - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Terug in Biak - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Terug in Biak

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

21 Februari 2016 | Indonesië, Biak

Het is weer zover, wij zijn afgelopen vrijdag in Biak aangekomen.
Door regelmatig verslag te doen op deze site willen wij weer proberen jullie een kijkje in ons leven hier te geven.
Wij waarderen het zeer als er reacties op onze verslagen komen, het is voor ons zo leuk om te lezen, dus kom op, laat wat van je horen.
Het is eerst altijd opstarten koffers uitpakken boodschappen doen en alle meegekregen brieven en pakjes rond brengen, een aantal mensen hier hebben het geluk familie of vrienden in Nederland te hebben.
De eerste dagen staan we ook vaak bij de bank om het geld wat mensen in euro’s op onze rekening storten er in roepia’s weer af te halen, we maken altijd een lijstje met namen en bedragen zodat we weten wat waar heen moet, we lijken wel Sinterklaas.
Vandaag hebben we samen met Inge en Margriet ook een paar enveloppen weggebracht en daarna naar Jenny geweest, zij was jaren geleden de tolk van Jantinus.
Jenny was met onze hulp bezig met een opleiding voor lerares Engels maar moest die twee jaar geleden stoppen omdat zij TBC kreeg de medicijnen sloegen goed aan en met aansterkende voeding die wij haar gaven leek het goed te gaan.
Helaas een paar maand geleden kwam zij in het ziekenhuis en het zag er het beroerd uit, zij is nu weer thuis, Jantinus heeft haar in oktober nog gezien maar voor mij was het een jaar geleden en ik ben erg geschrokken zij is echt vel over been.
Het enige wat wij nu kunnen doen, hebben we direct gedaan, is zorgen dat zij goede voeding krijgt en ook voor de kinderen want die krijgen ook niets anders dan rijst.
Mini en Henk het deel van ons cadeau met ons veertig jaar huwelijk wat we kregen om hier te besteden hebben we hiervoor gebruikt.
Om even bij te komen hebben we hierna gezellig met ons vieren bij Nirwana koffie en thee gedronken.
O ja dat vergeet ik bijna de Bupati heeft een alcohol verkoop verbod aan de winkels gegeven dus geen Bintang voor Jt, maar ook hier zijn er zijwegen wij hoorden al gauw dat bij een paar (rare) Chinezen het wel te krijgen is, nou ja voor een dikke prijs is het te koop, maar vanavond toch een lekker koud pilsje.

• 21 Februari 2016 - 13:51

Truus:

Ik heb geen woorden, dus alleen dikke knuffels en groeten voor jullie en voor iedereen daar.

• 21 Februari 2016 - 14:16

Henk En Bets:

Hoi Elly en Jantinus ,
    Een lange tijd geleden dat wij iets van elkaar hebben gehoord.
    Nog van harte met jullie 40 jarig huwelijk.
    Leuk dat wij weer mogen mee genieten van jullie reis voor een schoon drinkwater in het verre Biak.
    Het water komt hier in EMMEN met bakken uit de hemel,denk dat het bij jullie wel weer warm zal zijn?
    Wij zien op de foto,s dat de kado,s weer in de smaak vielen.
    Jantinus drank maakt meer kapot dat je lief is.
    Wij hopen dat wij weer veel verhalen langs zien komen van jullie.
    Veel plezier en zien jullie belevenissen weer te gemoed.

groet,
    Henk en Bets

• 21 Februari 2016 - 14:29

Betteke:

Lieve Elly en JT

Fijn dat jullie goed zijn overgekomen na die lange,lange reis!
    Waarschijnlijk ervaren jullie veel zaken daar alsof je niet bent weggeweest.
    Behalve dan de gezondheidstoestand van Jenny. Schokkend dat ze niet opknapt. Wat zou er, naast goede voeding voor haar, dan nog meer helpen? Doe haar mijn groeten en beterschapswensen.
    Leuk toch om zoveel cadeautjes te kunnen rondbrengen.
    JT moet nog even het banknummer kenbaar maken. Natuurlijk moet ik dat ergens hebben, maar het kan geen kwaad om dat via deze site nog een keer te doen toch..

• 21 Februari 2016 - 14:58

Jantsje:

Dag Jantinus en Elly,

Bijna was ik mijn stukje begonnen met klagen dat na berichten deze week van vriendin in Birma, familie in Vietnam, kennissen in Portugal... ik groen uitsla van jaloezie bij het zien van nog meer palmbomen en zonneschijn... En melden dat het hier prutweer is natuurlijk.
    Maar dat doe ik toch maar niet.
    Fijn dat jullie daar weer zijn om zoveel goed werk te doen. Wat zal het hen goed doen dat er mensen in de wereld zo warm en aandachtsvol met raad en daad naar hen omkijken! Veel sterkte en wijsheid daarbij, want dat laatste is ook vaak nodig, heb ik begrepen.

Hier in Hoogeveen zijn we allemaal gezond, we hebben geen zorgen van betekenis en vanavond staat er bami op het menu, vol vlees en groente. Toetje na. Wat wil een mens nog meer.

Nou ja een banknummer zou inderdaad handig zijn, dat ben ik met Betteke eens.

• 21 Februari 2016 - 15:26

Emmy En Tjak:

Hallo E & J,
    Wat goed dat jullie nu weer daar zijn. Wij nemen de regen en lage temperaturen maar voor lief. Nel Wambrauw en ik (Emmy) hebben nog geen plannen om Biak weer op te zoeken. Wij wensen jullie heel veel succes, sterkte en veel plezier met alles wat jullie gaan doen. In gedachten leven wij met jullie mee. Elly, graag onze groeten aan Inge. Alvast bedankt! Hartelijke groeten en veel liefs, mede namens Nel. Dag! Emmy.

• 21 Februari 2016 - 15:51

Mini En Henk:

Hallo Zus en Zwager lief,

Heel fijn dat jullie weer gezond en wel in jullie tweede vaderland zijn aangekomen.
    Wat een feest om die blijde bekende gezichten weer te zien.
    Wij zullen weer kunnen genieten van jullie verhalen en hopelijk vele foto's van jullie missie dit voorjaar.
    Twee van de vaste volgers herinneren al aan het bankno.ik heb het niet zo paraat maar ik zoek het op.

Weten jullie dat een aow echtpaar per maand ruim 22.000.000 roepia op hun bank krijgen?
    van 1 % kan daar al veel gedaan worden en zeg nou zelf wat is nou een honderdste deel in de bijbel
    staat dat je "tienden"moet geven van je bezit/inkomen.
    Genoeg over de poen -maar wel doen !

Tot het bankno ovv "BIAK"

• 21 Februari 2016 - 17:06

Hennie:

Hallo Elly en Jantinus,

Fijn dat jullie weer heelhuids zijn aangekomen en al jullie dierbaren daar weer te zien. Ik hoop dat jullie weer een fijne tijd mogen beleven daar en dat Jenny met jullie hulp weer kan opknappen. Ik dacht dat Biak meest christelijk was maar geen bier? Onder de toonbank door valt vast wel wat te regelen, lukte Jan Eefting ook in Aceh.

Succes en ik volg jullie verhalen weer.

Groetjes Hennie

• 21 Februari 2016 - 21:37

Kees Bunschoten:

Heb je toevallig al eens in de koelkast van de bupati gekeken?

• 22 Februari 2016 - 08:01

Vien:

Hoi Jantinus en Elly,
    Fijn dat jullie er weer zijn. Ik ga weer met veel plezier (en heimwee) jullie verslagen lezen!
    Veel succes daar en geniet ervan!

Liefs,
    Vien

• 22 Februari 2016 - 21:14

Geert Klaassen:

dag Elly en Jantinus.

Wellicht hebben we weer een overlap in Indonesië. Ik ben er van 30 maart tot 22 april. (Medan, Flores, Timor, Den Pasar)

goede groet

Geert Klaassen

• 23 Februari 2016 - 10:55

Mini En Henk:

Hallo Volgers,

Dat duurde even voordat ik het bankno.opgescharreld had.
    Ik kreeg in het weekend een "AanvaL"van netelroos .
    Ik kwam handen tekort om te krabben (en dat moet je nou net niet doen)
    Na een prik en een pil van " De Pil" Loenens voor huisarts) gaat het nu beter.

Het bankno . is boven water : NL31 RABO 0351 6309 96 onder vermelding van BIAKHULP.

Tot de volgende berichten

Henk