Een varkenspoot uit blik - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een varkenspoot uit blik - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een varkenspoot uit blik

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

11 Maart 2012 | Indonesië, Biak

Vandaag was het heel zonnig weer en erg warm, ik wil best een beetje bruin worden maar je laat het wel om langer dan een paar minuten in de zon te blijven.
Wij zijn met Inge en Margriet gezinnen gaan bezoeken van kinderen die naar het vervolg onderwijs gaan en die op een lijstje van de directeur van de school ,waar zij nu opzitten voor ons is gemaakt.
Op het eerste adres troffen wij Yunita aan een meisje van 15 jaar zij woont in een erg armoedige woning samen met drie zusjes en een broer.
Moeder is overleden en vader probeert ergens anders om te proberen geld te verdienen voor zijn gezin.
Zij worden wat geholpen door een tante en het jongste kind eet bij fam. Yunita kookt voor haar broer en waarschijnlijk een zusje.
Het meisje wil wel graag verder leren en heeft goede resultaten op school, wij waren er wel even naar van, en hebben besloten dat zij ook in het rijstproject worden opgenomen.
Margriet gaat naar de toekomstige school om te informeren wat er aangeschaft moet worden om naar school te kunnen.
We hebben nog een aantal gezinnen bezocht en er was een aantal die er ook erg armoedig waren maar gelukkig niet allemaal.
Het is erg moeilijk om te selecteren maar we weten dat we niet alle mensen kunnen helpen dus houden we ons aan de echt kansarmen.
Later hebben we nog een poos aan zee gezeten bij fam. Van Margriet waar we jonge klapper hebben gegeten en natuurlijk de melk daarvan gedronken, lekker.
Vanavond wilde ik macaroni maken en zou daar varkensvlees in doen ik dacht een soort “smak” aan te treffen, zat er een stuk varkenspoot in, het grootste deel was vel en vet brrrr en een stuk bot dus veel bleef er niet over, volgende keer beter lezen
Afgelopen week heeft een nichtje van Margriet mijn haar op Papua wijze ingevlochten, op de passar vonden de mensen het prachtig en riepen Papua putih ( witte)tegen mij, en iemand vroeg van welke zeep word je zo wit.
Vanmiddag heeft Margriet het er weer uitgehaald want ik wilde mijn haar graag wassen en het was wel mooi geweest, wat vinden jullie staat het me of niet.


  • 10 Maart 2012 - 16:06

    Joke:

    Prachtig dat kapsel!
    Kun je het niet wassen als het ingevlochten is?
    Kan me voorstellen dat je op de passar bekeken werd,wat een geweldige verschijning .
    Over die meisjes, die kunnen doorleren wil ik zeker meer weten.
    Vrouwen die hoger opgeleid zijn kunnen vast beter voor zichzelf en hun kinderen zorgen.
    Ik wens jullie wijsheid bij de keuzes die je moet maken .
    Misschien als we allen wat bijdragen hoef je niet iemand overslaan.
    Groeten ,Joke.

  • 10 Maart 2012 - 16:08

    Joke:

    Oh, ja jammer van die varkenspoot!

  • 10 Maart 2012 - 19:21

    Adrie:

    Elly je mag nu wel een muts op zetten anders verbrand je hooft ook nog , met dat gekken haar htg @3

  • 11 Maart 2012 - 10:11

    Hemiol:

    Ave.
    Het eerste deel van Elly's eerste zin met minieme verandering:

    Vandaag was het iets zonnig weer en niet warm.Maar ja wij hebben bijna allemaal zo'n knopje aan de muur en wanneer je die naar rechts draait of schuift of tipt dan wortd het vanzelf warm,wat een luxe en maar klagen over de recessie .

    Slechte tijd om een aktie te starten? Herman van Rompuy zei dat de dip voorbij was en we weer naar
    “MEER” welvaart opstomen.
    Daar gaan we dan.
    Er zijn al “Dertig”volgers die al plm 70 keer gereageerd hebben op Elly's verslag.En al die volgers hebben vrienden en familie dat beloofd wat.
    Van verschillende kanten krijg ik te horen doe je nog wat? Ik heb al een keer geschreven dat ik aan het denken was (duurt bij mij lang,nu ben ik Elly voor).
    Een aktie heeft reeds enige vorm gekregen.

    Het huisje van de weduwe met dochter van zondag 5 mrt.Kijk maar even terug,daar moet wat gebeuren zijn veel golfplaten nodig .
    Het arme gezin die Elly ,Inge en Margriet vandaag bezochten moeten net als de andere schrijnende gevallen rijst hebben.
    En dan de kinderen die naar het vervolg onderwijs zouden moeten ,onderwijs is denk ik een van de sleutels voor een betere toekomst, moeten ondersteund worden , o.a.de boeken zijn een struikelblok.

    BOEKENLEGGERS staan voor schoolboeken
    GOLFPLATEN staan voor bouw/opknappen huisje
    ZAK RIJST staat voor voedselhulp.

    Boekenleggers worden als het goed is gemaakt door een groep vrouwen op Biak Elly is hier nog mee aan het organiseren , zou dit niet lukken dan wordt een alternatief aangeboden.
    Golfplaten worden in miniatuur met opschrift Biak 2012 geleverd.
    Rijstzakjes in één formaat zoals vorig jaar.
    Wordt vervolgd
    brozwahe

  • 11 Maart 2012 - 18:22

    Jantsje:

    Het staat je goed, alleen jammer dat kijkers mogelijk wel afgeleid worden door het decolleté....

  • 12 Maart 2012 - 11:56

    Hillie:

    Hallo Elly en JT
    Dat kapsel is wel even wennen hoor,het is een hoop werk maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat onze hoofden daar voor geschapen zijn.
    ik denk namelijk dat met zo'n kapsel onze hoofdhuidknalrood zal worden, en ja dat is dan moeilijk met een afther sun is in te smeren.
    ik wens jullie veel sterkte met het uitzoeken vaqn leerlingen voor het voortgezet onderwijs hartelijke groeten Hillie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Biak

Ons verhaal in BIAK 2012

Onze dagelijkse belevenissen in Biak

Recente Reisverslagen:

23 April 2012

Weer thuis

20 April 2012

Martince,

20 April 2012

afscheidsavond

18 April 2012

Inhaalslag,

16 April 2012

De laatste week
Jantinus en Mark

Weer in Biak Papua

Actief sinds 11 Jan. 2009
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 563550

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 14 Maart 2024

Biak 2024

16 Augustus 2022 - 15 September 2022

Samen met Mark naar Biak

12 Februari 2020 - 08 Maart 2020

Jantinus op Biak

05 September 2018 - 27 September 2018

Naar de bruiloft op Biak

14 Februari 2016 - 14 Februari 2016

Biak 2016

26 Februari 2015 - 26 April 2015

Elly en Jantinus in Biak

18 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Biak 2014

28 Februari 2013 - 28 April 2013

Hoe het ons vergaat in Biak 2013

23 Februari 2012 - 22 April 2012

Ons verhaal in BIAK 2012

28 Januari 2011 - 16 Mei 2011

Biak Papua 2011

05 Februari 2010 - 22 Mei 2010

Alweer in Biak

02 Oktober 2009 - 27 November 2009

Terug in Biak

14 Februari 2009 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: