Water voor kampongs Wari en Soon - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Water voor kampongs Wari en Soon - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Water voor kampongs Wari en Soon

Door: Jantinus en Mark

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

26 Februari 2024 | Indonesië, Biak

Zaterdag 24 februari

Op zaterdagochtend staan we vroeg op. Vandaag hebben we een druk programma. We gaan in Wari (Biak Noord) kijken wat er precies nodig is om de huizen daar weer te voorzien van water. Daarna ga we nog een project bekijken in Kampong Soon.

We hebben afgesproken om 9:00 uur bij het kantoor van het waterbedrijf van Biak, om naar Wari te gaan. We pikken Charles en Roberto bij het waterbedrijf op. Roberto is monteur bij het waterbedrijf. De directeur van het waterbedrijf rijdt in zijn eigen auto voor ons aan. Hij komt oorspronkelijk uit kampong Wari, hij zal ons rondleiden en vertellen waar de knelpunten liggen. Roberto is ook vrij goed bekend in Wari, omdat de familie van zijn vrouw daar vandaan komt. Voor ons heel handig, lokale bekendheid.

Als je kampong Wari op de kaart van Google earth bekijkt dan lijkt het als of het meerdere kampongs bij elkaar zijn. Wij gaan bezig in het gebied dat de bewoners zelf Wari noemen. Deze kampong is door de Wari rivier in tweeën gesplist.Aan de noordkant van de rivier ligt de waterbron van de kampong. De zuidkant van de rivier heeft geen water meer uit die bron. Er lag ooit een brug tussen de twee delen van deze kampong. We lopen naar de plaats waar de brug ooit gezeten heeft. Daar zien we ook een stalen leiding uit de bossen komen die vlak voor de rivier is afgedopt. Er lekt water uit die leiding dus daar staat druk op. Ooit heeft deze leiding over de rivier gelegen, om de zuidkant van de kampong van water te voorzien. De rivier is vrij breed en het is vrij lastig om over die breedte een leiding te spannen die ook bij weer en wind heel blijft. Opnieuw een leiding over de rivier of door de rivier te leggen heeft niet onze voorkeur, omdat het risico van breuk groot is. Op de plaats waar de rivier in de zee uitmondt ligt ook een brug. Deze brug verbindt de noord- en de zuidkant van kampong Wari. We gaan kijken of we via deze stalen brug een leiding naar de andere kant kunnen leggen. Daarvoor lopen we aan de noordkant eerst door het dorp. Daar bekijkt Jantinus samen met Charles en monteur Roberto hoe de druk op het leidingnetwerk daar is. Al snel wordt gezien dat er op meerdere plekken lekkages zijn. Willen we via de brug water naar de andere kant van de rivier krijgen moeten we zorgen dat de druk in de leiding voldoende blijft. Door lekkages verminderd de druk. Dus wordt er besloten om een nieuwe leiding te leggen vanaf het punt waar het water uit de bron het dorp in komt. De huizen langs de nieuwe leiding krijgen een nieuwe huisaansluiting met stopkraan. We gaan bij de brug kijken en daar zien we dat we vrij makkelijk met de leiding door een goot van de stalen brug kunnen. Aan de andere kant van de brug aan de zuidkant ligt ook de school van Wari. Uiteraard moet daar hoe dan ook water naar toe. De bedoeling is dat de nieuwe leiding tot de school wordt gelegd. Omdat er vroeger via de leiding die over de rivier lag, water is geweest aan deze kant van het dorp, kunnen we de nieuwe leiding aansluiten oude leiding. Als we zover zijn zullen we kijken waar de oude leiding lek is en zullen we op op die plaatsten de leidingen repareren. Een waterproject van grote omvang. We hebben voor dit project ongeveer 1350 meter leiding nodig, behoorlijk wat aansluit materialen, stopkranen enzovoort. We gaan het renoveren hier in delen doen. We beginnen aan de noordkant met het vervangen van de oude leidingen en huisaansluitingen. In de volgende fase maken we de oversteek naar de zuidkant en sluiten we de school aan. In de laatste fase sluiten we de oude leiding aan op de nieuwe leiding en zorgen we dat het oude leiding gerepareerd wordt waar nodig. Roberto gaat met nog drie andere mannen in deze kampong aan het werk. Het werk gaat volgende week al van start, dus dat betekent voor ons dat we dinsdag samen met Charles materialen moeten gaan inkopen hier in de stad. Zodat die woensdag naar Wari kunnen.

Zoals jullie in onze verslagen hebben kunnen lezen, zijn we in Biak Noord bij nog twee kampongs geweest om te kijken naar de mogelijkheden om water naar de kampong te brengen. Dat waren kampong Midiray en kampong Waromi. Deze kampong liggen naast elkaar. Vanaf de brug bij Wari gezien komt vervolgens eerst Waromi en daarna Midiray. Vandaag kregen we te horen dat een overheidsinstelling kampong Waromi van water wil gaan voorzien. Dat vinden we fijn om te horen, hier hoeven wij ons dus verder niet met een waterproject bezig te gaan. Voor wat betreft Midiray moeten we ook een pas op de plaats maken. Hier hebben we een pomp met zonnepanelen nodig. We zijn op Biak op zoek gegaan of er zoiets te krijgen is. Wij hebben het niet kunnen vinden. Elders vandaan halen willen we niet. Je kan dan later mee in de knoei komen bij onderhoud (verkrijgen van onderdelen enzovoort, ervaringen vanuit het verleden). We vinden het jammer, maar zoals gezegd in Waromi wordt een waterproject vanuit een overheidsinstelling gestart. Wellicht kan daar later op aangehaakt worden. De kampongs liggen immers naast elkaar.

We zijn klaar in Biak-Noord. We rijden terug richting Biak een autorit van iets meer dan een uur. Vlak voor Biak stad ligt Kampong Maryendi. Charles wil daar even bij de school kijken. Het waterbedrijf van Biak heeft leidingen naar kampong Maryendi gelegd en daar zal binnenkort waterdruk op komen te staan. Vanaf dan heeft Maryendi water vanuit Biak stad. Bij de school is een toiletgebouw, maar dat is helemaal in verval. Charles wil dit toiletgebouw graag opknappen en ook van water voorzien. Vooral voor meisjes moet het een gemis zijn een fatsoenlijk toilet op school. We bekijken het toiletgebouw en ook het schoolhoofd komt even kijken. We maken de afspraak dat de mensen uit de kampong eerst het toiletgebouw gaan schoonmaken. Daarna zullen wij een timmerman laten komen om het gebouwtje te renoveren. Vervolgens zal Charles voor water in het gebouw gaan zorgen. Met deze afspraak vertrekken we hier weer. Volgende week gaan we kijken of het gebouw schoongemaakt is, voordat wij verdere actie gaan ondernemen.

In Biak stad gaan we even lunchen. Bij de bakker zien we pizzapunten. Die staan ons wel aan, dus die nemen we. Na de lunch gaan we door naar kampong Soon. Soon ligt midden op Biak in oostelijke richting. Vanaf Biak stad is dat ongeveer een half uur rijden. In Soon heeft Charles de toiletten bij de school gerenoveerd. Dat wil hij ons graag laten zien en hij wil graag dat wij kijken naar de mogelijkheid om water naar de kampong te brengen. Bij de toiletten aangekomen ziet het aan de buitenkant goed uit. Binnen kijken wordt helaas lastig. Het is namelijk onduidelijk wie de sleutel heeft. We gaan even op een bank staan om over de deur te kunnen kijken. Zo te zien ziet het er allemaal goed uit. Misschien als we binnenkort weer in Soon zijn en de sleutel is gevonden kunnen we een echte goede blik naar binnen werpen. Soon ligt op een soort dijk. Aan beide kanten van de kampong ligt een dal waar aan beide kanten water stroomt. Water mag dus eigenlijk geen probleem zijn hier. Ook in Soon is er ooit een waterproject geweest vanuit een andere organisatie. Er liggen leidingen door deze kampong, er is een waterreservoir in de kampong gebouwd en ongeveer 200 meter de helling af bij de bron is ook een reservoir gebouwd. Daar heeft volgens de bevolking ooit een pomp gestaan. De pomp die daar stond had de capaciteit niet om het water naar boven te pompen. Je zou denken probeer een andere pomp na alle investeringen die al in de kampong gedaan waren. Dat is niet gebeurd en dus heeft er in de kampong nooit water door de aangelegde leidingen gelopen. Omdat eigenlijk alles aanwezig is, willen wij met onze pomp gaan testen of die genoeg capaciteit heeft om het water beneden bij de bron naar het waterreservoir in de kampong te pompen. Omdat we in Wari heel veel leiding nodig hebben, “lenen” we van dat project 200 meter buis om hier te gaan testen. Op die manier maken we geen extra kosten voor deze test. Slaagt de test dan kunnen we hier verder gaan kijken hoe de ongebruikte leidingen in de kampong er verder bij liggen. We gaan vrijdag of zaterdag kijken of onze pomp het trekt.

En dan is het ook mooi geweest voor vandaag. We rijden terug naar Biak-stad via Kampong Sundey. Daar kijken Jantinus, Charles en Roberto nog even naar de leiding breuk die onstaan is nadat de weg hier vernieuwd is. Charles zal zorgen dat die breuk binnenkort gerepareerd wordt. In Biak stad zetten we Charles en Roberto af bij het waterbedrijf. Wij rijden terug naar het hotel. Morgen een rustige dag om bij te komen gelukkig.

Jantinus en Mark

• 26 Februari 2024 - 07:39

Brenda Zwiers:

Wat doen jullie mooie dingen daar. Heel veel waardering voor jullie inzet, inzicht en investering.

• 26 Februari 2024 - 09:19

Rob:

Super, die water-projecten ! Schoon water hoort toch tot de elementaire levensbehoeftes. Maar zoet water, op bereikbare plekken, zal op Biak niet echt overvloedig voorhanden zijn. Wat ik mij afvraag is: wat is de kwaliteit van het water daar ? Qua samenstelling / verontreiniging. Is het drinkbaar ? In stilstaand water heb je daar in een mum van tijd muskietenlarven en, indien aan het licht: algen. In ons zwembad in de tuin destijds al na enkele dagen. Het water dat op mijn Ardeens vakantieadres uit de bron komt is in principe drinkbaar, maar wordt toch regelmatig gecontroleerd op samenstelling.

• 26 Februari 2024 - 10:32

Betteke:

Wat een inzet en energie Mark en Jt! Hoopvol in deze donkere tijden[e-1f44d]

• 26 Februari 2024 - 17:48

Henk En Bets Hindriks:

Hoi Jantinus en Mark,

Weer een duidelijke uitleg van jullie werk.

En wat weer een belevenis met prachtige verhalen

Groetjes Henk en Bets

Met recht.. Pak Air!!!!

• 27 Februari 2024 - 12:41

Herman En Dineke:

Hoi Mark en Jantinus,

Wat hebben jullie al veel projecten bezocht en veel geregeld..super.

Dank voor jullie uitgebreid verslag,

groet Herman en Dineke

• 27 Februari 2024 - 21:44

Hennie Dobben:

Hallo Mark en Jantinus,

Chapeau voor jullie werk. Fantastisch om het allemaal weer te lezen en te zien. En mooi dat jullie dat als vader en zoon kunnen doen. Jullie dagen zijn goed gevuld. Nog heel veel succes daar en ik kijk uit naar de volgende verhalen.

Groet,

Hennie