De hydrocultuur in Sundey en de naaicursus gestart - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu De hydrocultuur in Sundey en de naaicursus gestart - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

De hydrocultuur in Sundey en de naaicursus gestart

Door: Jantinus en Mark

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

23 Februari 2024 | Indonesië, Biak

Woensdag 21 februari

We ontbijten rustig en werken wat administratie bij. We typen een verslag en monteren het filmpje dat bij het verslag hoort. In de middag gaan we met twee Nederlanders die in het hotel hiernaast zitten naar Samares. Een kampong aan de grote oceaan. Daar is een meertje met blauw water. De tocht er naar toe is prachtig, dwars door Biak. De laatste paar kilometer zijn wel wat spannend want de weg is niet heel goed en er zijn steile afdalingen. En die afdalingen zijn op de terugweg steile hellingen. Het wordt op de terugweg even spannend als onze auto ternauwernood de berg op weet te komen. De rook komt van de banden als we boven zijn. Wel weer een mooie belevenis.

Donderdag 22 februari

Afgelopen vrijdag waren we in kampong Waroi Sup. Deze kampong is geïnteresseerd in de hydrocultuur opstelling, zoals wij die in 2022 in kampong Sundey hebben opgezet. We hebben toen afgesproken dat er een aantal mensen uit Waroi Sup vandaag naar kampong Sundey zouden gaan, om daar te gaan kijken hoe de hydrocultuur werkt. Uiteraard gaan wij ook naar kampong Sundey om te kijken of er serieuze interesse is. We pikken eerst Inge op en rijden dan door naar Sundey. In Sundey aangekomen zie we dat er een behoorlijk aantal geïnteresseerden zijn. Eerst kijken we zelf even hoe de hydrocultuur opstelling ervoor staat. Nadat wij in 2022 weer naar Nederland waren vertrokken hebben ze in zelf in Sundey de hydrocultuur uitgebreid. Er was één tafel en het zijn er nu drie. Twee daarvan draaiden vandaag ook. Één tafel met net ontkiemende planten en een tafel waar de planten al groter waren. Serli, het schoolhoofd hier, houdt toezicht op de hydrocultuur en heeft voor de mensen uit Waroi Sup een presentatie voorbereid.

Voor de presentatie lopen we met z’n allen naar de school waar we in een klaslokaal kunnen gaan zitten. Voor een goed gevulde klas vertelt Serli hoe de hydrocultuur werkt. Ze legt uit dat de ontkiemende zaden in rockwool worden gelegd, die vervolgens in bakjes in de hydrocultuur worden gezet. Op deze manier krijgen de plantjes continu water. Om de groei te stimuleren wordt er voeding aan het water toegevoegd. Serli legt uit hoe je dat doet en in welke verhouding dat moet.Tijdens haar presentatie worden er veel vragen vanuit de mensen van Waroi Sup gesteld. We merken dat er meerdere mensen heel erg geïnteresseerd zijn in hoe je dit op een goede manier kunt opzetten. Serli neemt ons vervolgens weer mee naar de hydrocultuur opstelling. Daar legt ze uit hoe het in de praktijk werkt. Ook daar worden weer veel vragen gesteld. De mensen zijn heel erg geïnteresseerd. Wij leggen de mensen an Waroi Sup uit, wat ze vanuit het hulpproject mogen verwachten. Wij financieren de hydrocultuur opstelling en de materialen voor een eerste oogst. Daarna is de kampong zelf verantwoordelijk voor het aanschaffen van nieuwe zaden, de rockwool en de plantenvoeding.De dominee van Waroi Sup, die ook meegekomen is, zegt dat hij hoopt dat ze over twee weken al een kas en tafels klaar hebben. Als dat zo is, dan zorgen wij dat de hydrocultuurbuizen, pompjes, kweekbakjes en dergelijke zo snel mogelijk in Waroi Sup komen. Het liefst nog voordat wij weer naar Nederland gaan. Eerst maar eens kijken hoever ze over twee weken zijn.

Als we klaar zijn nodigt Serli ons en de mensen uit Waroi Sup uit voor een lunch. Er is brood met pindakaas en chocopasta. Even later komt daar nog rijst, gegrilde kip en zoete aardappel bij. Een super goed verzorgde morgen hier in kampong Sundey. Wij bedanken Serli voor haar voorbereiding, goede uitleg en de smakelijke afronding.

Voor ons is het tijd om terug te gaan naar Biak stad. Zo’n twaalf jaar geleden zijn Elly en Jantinus gestart met een naaicursus voor Papua vrouwen. De doelstelling is eenvoudig. Door de vrouwen te leren naaien kunnen ze zelf op een goedkope manier voorzien in kleding en eventueel ook zelf gemaakte kleding verkopen. Voor de naaicursus zijn in het verleden al naaimachines aangeschaft. Die variëren van de modellen die wij kennen uit de jaren 50 met trapmechanisme maar ook elektrische naaimachines.De naaicursus wordt gehouden in en lokaaltje bij het huis van Chris en Martha. Tot voorkort draaide de cursus goed en was er een vrouw die de cursus leidde. Deze vrouw is in verband met ander bezigheden al sinds november vorig jaar verhinderd en dat zal zeker tot augustus van dit jaar zo blijven. Daarom hebben Jantinus en ik verschillende mensen gevraagd of ze niet iemand in hun omgeving kennen die de cursus al dan niet in de tijdelijkheid zou kunnen overnemen. Helaas hebben we daar nog niet heel veel response opgehad. Tot vanmorgen, toen er een appje binnen kwam in de naaicursus app-groep. Vanmiddag is er een bijeenkomst om niet afgemaakte kleding alsnog te kunnen afmaken. Wij gaan uiteraard ook even kijken. We zijn benieuwd, want die langlopende project willen we graag in standhouden.

Voordat we naar de naaicursus gaan rijden we even langs bakkerij Aru om wat lekkers voor bij de thee te halen.

Bij de naaicursus aangekomen blijken er 7 vrouwen aanwezig te zijn die druk met hun onafgemaakte kledingstukken in de weer zijn. Martha kan zelf goed naaien, dus die kan de vrouwen wel goed op weg helpen. We vragen de vrouwen of ze zelf niet iemand weten die de vrouwen les kan geven in het naaien. De vrouwen raken druk in gesprek met elkaar, waar wij niet veel van begrijpen. Wel komen er wat namen voorbij. Later op de avond krijgen we een appje dat de cursisten iemand gevraagd hebben en die wil het wel gaan doen. Zaterdag zullen ze starten, met de nieuwe naailerares.

Vrijdag 23 februari

Op vrijdag hebben we afgesproken om bij het waterbedrijf langs te gaan. De directeur van het waterbedrijf komt oorspronkelijk uit kampong Wari. Wij willen daar graag beginnen om water naar de kampong te krijgen. Het lijkt ons een goed idee om de directeur daar ook bij te betrekken. Op het kantoor van Charles bij het waterbedrijf laat Charles ons zien wat zijn idee voor Wari is. We horen hem aan en het blijkt dat er ooit water in deze kampong is geweest. Door breuken in de leidingen is het er niet meer. We spreken af om te gaan kijken of we die breuken kunnen repareren. Charles wil ook kijken of we dan een leiding kunnen doortrekken naar de school van Wari, want daar is helemaal nog geen water. We hadden voor zaterdag afgesproken om naar kampong Urfu te gaan om de pomp te gaan uittesten. Maar Charles adviseert ons daar even mee te wachten. Hij heeft zijn bedenkingen bij het opnieuw plaatsen van een pomp. Hij denkt dat het risico te groot is dat de pomp weer wordt weggehaald. We vinden dit een belangrijk signaal. De meeste mensen hier spreken zich niet uit als ze bedenkingen hebben bij onze plannen. Of er wordt niks gezegd, er wordt vriendelijk ja geknikt of er komt een onsamenhangend verhaal. Voor ons is dat lastig, omdat het niet duidelijk is wat er bedoeld wordt. Charles spreekt zich wel uit. We nemen zijn mening dan ook zeker serieus. We besluiten daarom de pomp test voor kampong Urfu uit te stellen. We moeten dit waterproject nog even goed overdenken. Mogelijk gaan we voor de optie waarin we de pomp in de school zetten. En als deze optie niet werkt, te stoppen met het project om water uit de bron te halen. We gaan dan het toilet alsnog opknappen, maar dan kiezen we voor het opvangen van water van het dak voor de toiletspoeling.

Jantinus en Mark

Wil je ook bijdragen dat kan! Gebruik daarvoor de donatie link. Je kan zelf een bedrag invullen.

Donatie link

of door onderstaand rekeningnummer te gebruiken:

NL27 RABO0394857178 t.n.v.st. Hati Bersatu (Let op!Een nieuw rekeningnummer)

• 23 Februari 2024 - 12:13

Truus:

Op het vorig verslag t.a.v urfu heb ik niet gereageerd, nu wil ik alleen zeggen, luister heel goed naar charles.

Tags: Biak