Waterprojecten en laptop voor de school van Urfu - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Waterprojecten en laptop voor de school van Urfu - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Waterprojecten en laptop voor de school van Urfu

Door: Mark en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

21 Februari 2024 | Indonesië, Biak

Zondag 18 Februari hebben we rustig aan gedaan. Rond de middag zijn we naar Inge gereden om haar op te pikken. We hebben vanuit Nederland van verschillende mensen poststukken cadeautjes en dergelijke meegekregen. Vandaag is het een mooie dag om die langs te gaan brengen. Voor Inge is dat ook leuk, want die mag graag met de mensen kletsen en voor ons ook leuk omdat we van allerlei dingen te weten komen zo. Nadat we onze ronde klaar hadden, bleek Inge nog een verjaardag te hebben van een nichtje en een neefje van haar. Uiteraard waren wij ook uitgenodigd. Op het strand bij Hotel Nirmala is de schoonzus van Inge allerlei lekkers aan het klaar maken. We feliciteren de jarigen en eten een hapje mee. Het smaakt allemaal heerlijk! Na een uurtje vertrekken wij weer en laten de feestgangers achter. We brengen Inge nog even naar huis en gaan naar ons hotel. In de avond lopen we naar het centrum van de stad, waar we gaan eten.

Maandag 19 februari

We willen vandaag naar kampong Waromi, we gaan daar naar toe met Inge en ibu Anna. Bij Inge aangekomen bleek dat ze ons bericht niet had ontvangen omdat haar HP (hand phone) niet goed werkt. Deze is al een paar jaar oud en zo te zien ontbraken er ook al wat knopjes. Inge had nog een half uurtje nodig om zich klaar te maken. Om de tijd te doden hebben wij ondertussen een nieuwe HP voor Inge gekocht. Contact met Inge is voor ons heel belangrijk, als we hier zijn, maar ook als we in Nederland zijn. Als we weer bij Inge zijn geven we haar haar nieuwe HP. Ze is er heel bij mee. Haar kleinzoon zal haar helpen om de oude telefoon over te zetten naar de nieuwe telefoon. Bij Inge haar huis is een Ojek plaats. Dat zijn motortaxi’s. Vandaag is de Ojek-plaats een consultatiebureau voor moeders met kleine baby’s uiteraard nemen we daar even snel een kijkje.

We stappen vervolgens snel in, om door te rijden naar ibu Anna.

In Nederland hadden we gehoord dat ibu Anna in Biak Noord met een aantal vrouwen een paar groentetuinen goed aan de loop had. In het noorden van Biak zijn een aantal plaatsen te vinden waar je gewassen kunt verbouwen. Anna heeft dat in kampong Waromi met vrouwen uit de kampong opgezet. Ze verbouwen er allerlei groenten en houden de grond vruchtbaar door die te bemesten met kippenmest. We zijn vooral geïnteresseerd omdat met de kennis van Anna dergelijke tuinen mogelijk ook in andere kampongs op te zetten zijn. Anne kwam zelf met het idee om te gaan kijken of dat mogelijk is in kampong Moibaken. We zullen in Moibaken gaan kijken of er inderdaad grond aanwezig is om gewassen op te verbouwen en of er vanuit de dorpsbewoners animo is om een dergelijke tuin op te zetten met behulp van Anna. In Moibaken zullen we dan ook naar de watervoorziening gaan kijken.

In kampong Waromi is er geen water. Terwijl er volgens Anna en de Kepala kampong zo’n twee kilometer hoger een bron moet zijn. Dat is niet ver van waar de groente tuinen zijn. We lopen samen met Anna de heuvel op om even later het oerwoud in te lopen. De geluiden blijven mij hier fascineren. In de verte hoor ik al water kabbelen. De natuur hier is zo mooi en wordt alleen maar mooier hoe dichterbij het water. Jantinus bekijkt de bron, waar behoorlijk water uit komt stromen. Hij ziet hier zeker wel mogelijkheden. Als we terug willen lopen komt de Kepala kampong ons tegemoet lopen. Volgens hem zit iets hoger op een nog grotere bron. Dat is echt omhoog klauteren, voor ons op dit moment niet mogelijk. Anna en de Kepala kampong klimmen omhoog om foto’s en een video voor ons te maken. Als ze even later terug zijn bekijken we de foto’s en en de video. Dat ziet er allemaal veel belovend uit. We gaan met Charles in overleg over hoe dit hier aan te vliegen. We hebben eigenlijk een hoogte meter nodig om een goede inschatting te kunnen maken wat voor pomp we nodig zijn en met welke capaciteit. Op het eerste gezicht is dit een project dat vrij eenvoudig gerealiseerd kan worden. We nemen onze bevindingen mee en beloven bij de Kepala kampong en Anna terug te komen met onze ideeën. Als we terug rijden richting Biak stad komen we over de Wari rivier. Ook een mogelijke bron voor water in de kampongs, ook dit gaan we uitzoeken.

Het is een ongeveer een uur terug rijden naar de stad. Als we in de stad zijn zetten we eerst Anna af en daarna brengen we Inge naar huis. Zelf rijden we nog even door naar Paray waar ze een pad gemaakt hebben in een mangrove bos. Dat ziet er mooi uit, al is de aanleg van het pad dat uiteindelijk bij de zee uit moet komen nog niet helemaal klaar. Bij Paray zitten ook altijd vrouwen in de rivier hun was te doen. Vandaag ook, dus daar schieten we snel nog een paar leuke plaatjes van. Dan is het tijd om naar ons hotel te gaan. Rond 19:00 uur komt Joke ons rijst met kip en soep Brune boon brengen. Heerlijk! Jantinus komt inmiddels 24 jaar op Biak en zat meestal in dit hotel. Hij kent het personeel dus goed. Tijdens corona is een deel van het personeel ontslagen, waaronder ook Joke. Sindsdien is er geen diner meer in het hotel. Toen wij hier anderhalf jaar geleden waren, kregen we nog wel rijst met kip of vis en soep. Maar dat kregen we dagen achter elkaar, niet lekker en zeker niet vers. En met deze warmte wel belangrijk dat je geen verkeerd voedsel binnen krijgt. Dit jaar is er helemaal geen diner meer hier. We eten daarom in de stad. Toen we afgelopen zaterdag terug kwamen van eten in de stad, stond Joke ons bij de receptie van het hotel op te wachten. Ze had eten voor ons mee, wat jammer dat we niet wisten dat ze kwam. Gelijk afgesproken dan ze vandaag zou komen. We hebben heerlijk gegeten. En donderdag komt ze weer!

Dinsdag 20 februari

Toen we nog in Nederland waren, heeft het schoolhoofd ons verzocht om te kijken of het mogelijk is voor de school daar een laptop en een beamer te regelen. Toen we vorige week bij de school van Urfu waren hebben we dit verder doorgesproken met het schoolhoofd en zijn we vervolgens in Biak stad gaan kijken wat er te koop is aan laptops en beamers. Vandaag gaan we terug naar Urfu met Charles om te kijken of we weer water naar de school kunnen krijgen. Maar voor die tijd gaan we eerst een laptop en een beamer kopen. We kopen de laptop en beamer bij hetzelfde bedrijf, maar de laptop wordt in het ene filiaal verkocht en de beamer in het andere dus we crossen lekker de stad door. We hadden vorige week de laptop al uitgezocht dus nu was het de winkel in, aanwijzen welke we willen hebben en gaan. Nou ja, zo snel werkt dat in Nederland, maar hier wordt alles uitgebreid getest en administratief verwerkt. En maar goed ook, zo weten wij dat we met een goed werkend apparaat de deur uitgaan. Bij de laptop kregen we een gratis rugzak.

We gaan voor de beamer naar het andere filiaal. Daar staat de beamer hoog op een stellingkast. Ik pak het er maar even voor het winkelpersoneel vanaf. Handig om een beetje lengte te hebben af en toe. Ook hier wordt de beamer even getest. Hij werkt, dus ook deze wordt aangeschaft.

We hebben afgesproken dat we Charles ophalen om 11:00 uur, aangezien we vroeg zijn gaan we nog even koffie drinken bij Kopi Aten. Marthen, de eigenaar, maakt nog even een selfie met ons en even later staan we op zijn Instagram pagina. Als de koffie op is rijden we naar het huis van Charles om hem op te pikken. We rijden vervolgens naar Toko Mitra. Dit is een Welkoop achtige winkel, hier kijken we wat er te koop is aan pompen. Er staan wat modellen op de plank hier. Nu we weten wat er te koop is rijden we door naar kampong Urfu. Bij de school aangekomen, worden we al opgewacht door het schoolhoofd. We worden uitgenodigd om mee naar de lerarenkamer te gaan. Daar overhandigen we hem de laptop en de beamer. Uiteraard sluiten de laptop en de beamer gelijk aan. Het werkt allemaal naar behoren. Het schoolhoofd en leraren die aanwezig zijn, zijn erg blij met de laptop en beamer! We hopen dat ze er heel veel plezier van zullen hebben en dat het het onderwijs van de kinderen op deze school ten goede komt.

Toen we voor ons vertrek aankondigden dat we weer naar Biak zouden gaan kwam een lezer van deze site bij ons op de lijn. Hij vroeg zich af of hij specifiek kon bijdragen aan een project. We hebben hem gevraagd of hij misschien wilde bijdragen aan de laptop. Afgelopen weekend liet hij weten dat hij de hele laptop wil betalen. Een heel welkome bijdrage en de school van Urfu is heel erg blij met deze bijdrage.

We laten de leraren met de laptop en beamer achter en lopen met het schoolhoofd naar de waterbron bij de school. Toen we vorige week hier even waren bleek dat er niks meer van de watervoorziening aanwezig was die we in 2022 hier hadden opgezet. Het schoolhoofd had alle leidingen en watertank bij de school weggehaald, nadat in november de door ons geïnstalleerde pomp was gestolen. De leidingen en de watertank had hij opgeslagen bij de kerk van Urfu om zo verdere diefstallen van materialen te voorkomen. We waren blij om dit te horen. Een groot deel van de materialen is er nog, dus nu is het zonder hele grote extra kosten mogelijk om de watervoorziening van de school te herstellen. De oude pomp stond in een afgesloten gemetselde bak vlak naast de bron midden in de bebossing. Liever hadden we gehad dat de pomp in de school had gestaan, maar hier is toentertijd niet voor gekozen omdat de bron vrij diep zit en we niet beschikten over een pomp met voldoende zuigkracht.

We gaan weer even bij de bron kijken. Die zit vrij diep in een spelonk in het koraal. Met een beetje klauteren was het water in de bron goed te zien. Met de pomp die we vanmorgen hadden gezien bij Toko Mitra in gedachten werken we twee scenario’s uit. Scenario 1 we zetten de pomp in de school. We zetten een klep onder in de bron en laten de slang vollopen met water en kijken of de pomp voldoende zuigkracht heeft om het water naar boven te pompen. We gaan hiervoor ook een andere diameter buis voor gebruiken. Werkt dit dan staat de pomp veilig in de school. Dit heeft onze voorkeur. Scenario 2, we bouwen in de spelonk bij de bron een nieuwe bak en zetten daar de pomp in. Deze bak sluiten we me meerdere sloten af. Doordat de pomp op een lastiger toegankelijke plaats staat hopen we dat hij dit keer bespaart blijft voor het dievengilde. We gaan dus eerst scenario 1 testen. We spreken met Charles af dat we dat zaterdag gaan doen. We rijden terug naar Biak stad waar we met Charles gaan lunchen bij Nirwana en we rijden vervolgens terug naar Toko Mitra om de pomp en andere benodigdheden te kopen. Dit project wordt dus zaterdag vervolgd.

Jantinus en Mark

Wil je ook bijdragen dat kan! Gebruik daarvoor de betaallink. Je kan zelf een bedrag invullen.

betaallink hulpprojecten Biak

of door onderstaand rekeningnummer te gebruiken:

NL27 RABO0394857178 t.n.v. st. Hati Bersatu (Let op!Een nieuw rekeningnummer)

• 21 Februari 2024 - 08:37

Bart Jan :

Er gebeuren weer goede dingen nu jullie er zijn. Mooi om mee te lezen.

ga zo door mannen[e-1f64f]

• 21 Februari 2024 - 08:55

Karin De Lange :

Een openbaring voor mij om te zien wat er in Biak allemaal aan winkels is gekomen. Fijn hoor met de filmpjes er bij.

Wat heerlijk moet dat zijn voor jullie om zoveel te kunnen doen voor de mensen daar!!!! Kijk, geld inzamelen is al mooi, maar daadwerkelijk er zijn en doen wat jullie doen is een geschenk opzich.

• 21 Februari 2024 - 12:03

Betteke:

Jantinus, volgens mij moet je wat meer rust nemen.

Ook jij wordt een dagje ouder…

• 21 Februari 2024 - 19:05

Henk En Bets Hindriks:

Hoi Jantinus en Mark,

Wat een mooi en duidelijk verslag van jullie.

Jullie hebben al weer veel gedaan leuk om dat te lezen.

Veel werk plezier gewenst van Bets en mij.

Groetjes daar.

• 21 Februari 2024 - 20:25

Hennie Dobben:

Hallo Jantinus en Mark,

Ik liep wat achter met het volgen van jullie verhalen. Prachtig! En wat zijn jullie al weer druk bezig. Op de foto's valt het me op dat het er allemaal zo netjes uit ziet. Dat heb ik in Sorong en Manado vaak anders gezien. Het lijkt wel een Bounty eiland.

Ik wens jullie veel succes en geniet ervan.

• 09 Maart 2024 - 07:10

Rutger:

Jullie moeten ook wel echt overal iets van weten om op allerlei manieren een steentje bij te dragen. School moestuinen watervoorziening techniek. Goed bezig zo samen. Fijn ook dat de hulp bestaat uit middelen en kennisoverdracht. [e-1f44d][e-1f3fb]

Tags: Biak