16 & 17 februari verschillende projecten bekeken - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu 16 & 17 februari verschillende projecten bekeken - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

16 & 17 februari verschillende projecten bekeken

Door: Mark en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

18 Februari 2024 | Indonesië, Biak

Vrijdag 16 februari

Vrijdag hebben we afgesproken om naar Waroi Sup te gaan. Deze kampong is geïnteresseerd in de hydrocultuur opstelling zoals wij die de vorige keer in Sunday hebben opgezet. Onderweg zullen we ook bij de man stoppen die houtsnijwerken maakt. We hebben vanuit Nederland een beitel en houtsnijwerkset meegekregen van iemand die deze gereedschappen niet meer kan gebruiken.

We rijden eerst naar Inge. Inge gaat vandaag met ons mee. Inge vindt dit soort tripjes altijd leuk en voor ons is het erg handig, want Inge kan voor ons tolken. Onderweg naar Waroi Sup komen we door Urfu. In Urfu hebben we de vorige keer bij de school gezorgd dat er water in het toiletgebouw voor de leerlingen kwam en dat er water tappunten op het schoolplein kwamen. Het schoolhoofd had ons in Nederland al gevraagd of we de school konden helpen aan een laptop, beamer en projectiescherm. Nu we toch langs de schoolrijden, stoppen we even. Tot onze verbazing, zijn de water tappunten van het schoolplein verdwenen en is het waterreservoir waar het water voor het toiletgebouw en de watertappunten vanuit de bron naar toe gepompt werden verdwenen. Doordat het toiletgebouw niet meer gebruikt kon worden, was het toilet ook helemaal geruïneerd.Daar schrikken we toch wel even van.

We horen van het schoolhoofd dat de pomp afgelopen november gestolen is. Om verdere diefstallen te voorkomen heeft hij de watertappunten, de leidingen en het waterreservoir op laten slaan bij de kerk van Urfu, in de hoop dat dieven het niet aan durven om bij een kerk te stelen. Een hele opluchting dat de meeste materialen er nog zijn, we spreken af dat we binnenkort met Charles gaan kijken of we een andere pomp kunnen aanschaffen. Een pomp die in een gebouw bij de school kan staan en het water uit de bron naar boven zuigt. De pomp die we de vorige keer hadden geïnstalleerd stond naast de bron en pompte het water omhoog. De bron ligt op ongeveer 300 meter van de school diep verscholen in de bossen. Deze pomp stond wel in een gemetselde bak die afgesloten kon worden, maar voor dieven bleek dat geen probleem. Teleurstelling aan de kant en nu kijken hoe we dit kunne oplossen voor de leerlingen van de school. Zodat ze daar weer een net toilet krijgen voorzien van water.

Voor de laptop, beamer en projectiescherm van de school kijken we nog snel even in de lokalen. Een laptop en Beamer zijn makkelijk door de leraren mee naar huis te nemen. Een projectiescherm niet. We zijn bang dat een dergelijk scherm zo gestolen is. De klaslokalen zijn hier na schooltijd niet afgesloten. We zien dat er in de lokalen whiteboards hangen. Deze zijn duidelijk aan vervanging toe. We denken dat wanneer de whiteboards weer wit zijn, dat deze ook goed als projectie scherm kunnen dienen. We nemen dit allemaal in ons achterhoofd mee en zeggen tegen het schoolhoofd dat we in de stad gaan kijken wat we voor ze kunnen doen. Hier komen we in een van onze volgende verslagen wel weer op terug.

Tijd om door te rijden naar Waroi Sup, want dat was ons doel om te gaan overleggen over de mogelijkheden van een hydrocultuur. Waroi Sup ligt op ongeveer 30 kilometer van Biak stad. Inge heeft voor ons contact gelegd met de dominee van het dorp. Voor projecten waarmee we een grotere gemeenschap kunnen helpen, maken we graag gebruik van een autoriteit in het dorp. Dat kan dus een schoolhoofd, dominee of een kepala kampong (dorpshoofd) zijn. In dit geval de dominee van de kerk in Waroi Sup. Als we aankomen zijn er verschillende mensen uit de kampong die geïnteresseerd zijn en het kerkbestuur die ons ontvangen. We leggen uit wat we in kampong Sunday hebben gedaan en stellen voor dat als ze geïnteresseerd zijn dat er een delegatie uit Waroi Sup in Sunday gaat kijken. In Sunday hebben de bewoners inmiddels ervaring met de hydrocultuur en hebben deze zelfstandig uitgebreid. We leggen uit dat wanneer ze een dergelijke opstelling ook willen hebben voor Waroi Sup dat wij de materialen zullen leveren. Dat de hydrocultuur bij de kerk moet komen te staan en dat de gemeenschap gezamenlijk verantwoordelijke is voor het verbouwen van gewassen in de hydrocultuur.

We spreken af dat de delegatie vanuit Waroi Sup volgende week donderdag in Sunday gaat kijken. Wij noteren dit natuurlijk ook in onze agenda, want we willen daar wel even bij zijn. Dit is precies zoals we het hydrocultuurproject voor ogen zien. Kennisoverdracht door de lokale gebruikers zelf en de financiële ondersteuning van ons voor de materialen. Een leuke ontmoeting met enthousiaste mensen. Wordt volgende week dus vervolgd.

Op de terugweg naar de stad stoppen we in Padwa Sup. Hier is een bewoner die aan houtsnijwerken doet. Hij kan wel wat extra gereedschappen gebruiken daarvoor. Vanuit Nederland hebben we daarvoor gereedschappen meegekregen van iemand die ze zelf niet meer kan gebruiken. Mooie gedachte dat deze gereedschappen hier heel erg welkom zijn. De man laat ons zijn laatste houtsnijkwerken even zien, ook de projecten waar hij nog meer bezig is. Het ziet mooi uit. Heel knap werk. We nemen voor de gulle gever een houtsnijwerk mee naar Nederland.

We zien naast het huis een mooie tuin liggen, waar gewassen worden verbouwd. Inge vertelt dat ze hier verschillende keren zaden heeft gebracht van gewassen om te verbouwen. Een hydrocultuur is hier duidelijk niet nodig. En voor wie deze verslagen vaker leest, weet dat verbouwen van gewassen op grote schaal op Biak lastig is, in verband met de koraal bodem hier. De tuin van deze man ligt echter heel gunstig, het water stroomt bij regen in een soort pan. Daar blijft de grond als slip op de bodem liggen. Dit stukje land is dus heel geschikt om gewassen op te verbouwen. Dat doet deze man dan ook en hij vertelt vol enthousiasme over wat hij verbouwt, waarmee hij experimenteert en wat er gelukt en niet gelukt is. Hij verbouwt nu bonen, prei, taugé, papaja en mais.Knap wat deze man zelf heeft opgezet op een stukje vruchtbare grond naast zijn huis. Mooi om te zien. Toen hij hoorde van ons hydrocultuur opstelling in Sunday wilde hij daar ook graag gaan kijken. Waarschijnlijk komt hij volgende week donderdag ook naar Sunday.

We rijden terug naar Biak Stad. Daar zetten we Inge af bij haar huis. Voor Inge zijn het leuke maar vermoeiende dagen. Zelf rijden we even naar het hotel waar we even gaan eten. Na het eten lopen we naar het centrum van Biak. Daar gaan we naar Siner Paki, de Bol.com van Biak maar dan zonder postorder. Bij Siner Paki schijn je alles te kunnen kopen. Daar gaan we kijken voor een laptop, beamer en whiteboards. Siner Paki zit met vestigingen over de hele stad. We moeten dus voor een laptop een paar straten verder zijn. Daar kijken we wat er te koop is. We vinden een mooie laptop, een van de goedkopere modellen. Een basic laptop kost hier ongeveer net zoveel als in Nederland. We vragen daar ook naar een beamer, maar voor de beamer moeten we naar een andere vestiging. We lopen daarom even door naar de andere vestiging, waar we door de dames van het de winkel giechelend worden ontvangen. In deze vestiging hebben ze inderdaad een beamer, ook met de aansluitingen die we voor ogen hebben. Dus noteren we dat ook, om volgende week op terug te komen. In deze vestiging hebben ze ook whiteboards van het goede formaat. We noteren alle prijzen en gaan terug naar het hotel. Bij elkaar genomen is dit een investering van ongeveer 1000 euro. Wel inclusief 3 nieuwe whiteboards die ze in de normale lessen ook kunnen gebruiken.

We nemen een omweg terug naar het hotel. Onderweg drinken we nog even een kopje koffie en eten we een snack bij bakker Nirwana. Daarna zit deze dag er wel op. In de avond eten we nog even bij Super Nova en gaan we bij Hadi koffie drinken. Dan is het tijd om te gaan slapen.

Zaterdag 17 februari

Voor het bekijken van een waterproject in Biak Noord halen we Charles eerst van huis op. Daarna rijden we door naar Chris Padwa, hoewel Chris niet goed meer ter been is mag hij graag mee op pad. Hij blijft in de auto zitten als er stukken gelopen moeten worden.

We rijden eerst naar kampong Warfor. Charles heeft daar onlangs een waterproject voor ons afgerond. Bij de school was een toiletgebouwtje, maar er was geen stromend water. Het toiletgebouw is daarom daar opgeknapt en Charles heeft daar door middel van een waterreservoir dat gevuld wordt door regen water gezorgd dat er stromend water in het het toiletgebouwtje is en dat er op het schoolplein wat water tappunten zijn. We zagen dat er PVC kranen gebruikt waren. Super goedkope kranen en we snappen de gedachte om deze te gebruiken. Toch vragen we Charles om deze kranen te vervangen door messing kogel kranen. Omdat PVC kranen, goedkoop duurkoop is. Ze zijn zo kapot en hoewel ze nog maar enkele weken geleden geïnstalleerd waren lekten ze nu al. Charles gaat ervoor zorgen dat de kranen vervangen worden.

Toen Charles op de school van Warfor aan het werk was, kwam hij ook in gesprek met een leraar daar. Hij kon niet officieel aangesteld worden aan de school, omdat hij zijn diploma nog niet betaald had. Als je hier klaar bent met je opleiding moet je nog nog wel betalen voor je diploma. Kun je dat niet, dan krijg je dus geen diploma, gekwalificeerd of niet. Gevolg, zonder diploma kun je niet aangesteld worden en dus komen er ook geen inkomsten binnen. Charles had daarom contact met Jantinus opgenomen of het diploma niet uit het project betaald kon worden. We hadden besloten dat te doen, en de betreffende leraar kwam ons trots zijn diploma tonen. Hij is nu voor een aantal uren aangesteld aan de school. We kregen daar nog het verzoek om voor een aantal schoolboeken te zorgen. We hebben er foto’s van gemaakt en gaan kijken wat we voor de school kunnen betekenen.

We rijden door naar kampong Midiray, waar ons verzocht is te gaan kijken wat er mogelijk is voor de watervoorziening van deze kampong. Er zijn hier ooit delen van een leidingnetwerk en waterreservoirs gebouwd, maar er is hier nooit water uit de kraan gekomen. De bron ligt echter 1200 meter hoger. We kunnen een deel van die 1200 meter met de auto doen. Het andere deel doen we te voet, dwars door het oerwoud. Ik vind het toch wel bijzonder zo door het oerwoud te lopen. De plaatselijke bevolking is er goed bekend, er en lopen ook wel wat paadjes, maar de sfeer en de oerwoud geluiden zijn echt bijzonder om doorheen te lopen. Na zo’n 500 meter gelopen te hebben zijn we bij de bron. Daar komt het water uit de heuvel lopen en stroomt het via een beekje weg. Jantinus bespreekt met Charles de mogelijkheden. Het water moet vanuit de bron een stukje omhoog gepompt worden, naar een reservoir om het vervolgens door middel van vrije val vanuit het reservoir naar de Kampong te laten lopen. Midden het oerwoud is echter geen stroom. Daarom gaan we uitzoeken of er door middel van een pomp op zonne-energie toch iets gedaan kan worden. Dit klinkt allemaal vrij eenvoudig, maar als dit project van de grond komt is het ook gezien de afstand van de bron naar de kampong een vrij omvangrijk project. Volgende week eerst maar eens uitzoeken of er met zonne-energie mogelijkheden zijn. We beloven de bewoners van Kampong Midiray dat we gaan onderzoeken wat er mogelijk is voor ze.

Op de terugweg rijden we langs Wari Beach, een prachtig strand met strandtentjes en grootse neon reclame die een toeristische badplaats niet zou misstaan. Ware het niet dat hier geen toeristen komen.Ziet er voor de lokale bevolking ook mooi uit. En wij hebben er ook leuke foto’s van gemaakt. Elly heeft in Nederland poppetjes gebreid om uit te delen aan kinderen. Hier op strand treffen we een aantal kleine kinderen die we blij maken met en gebreid poppetje. Leuk om te zien.

Dan is het tijd om terug naar Biak stad te gaan rijden. Onderweg stoppen we nog even bij een mooi uitzicht punt, waar we nog wat foto’s maken. Net op tijd, want de hele terugweg van zo’n 60 km dwars door Biak hebben we te maken met tropische regens. Vlak voor de stad houdt het op met regenen; gelukkig. We zetten Chris en Charles thuis af en rijden door naar het hotel. In het hotel begin ik alvast met dit verslag en Jantinus is alvast foto’s aan het sorteren.

Jantinus en Mark

Mocht je willen bijdragen dat kan!

NL27 RABO 0394857178 tnv st. Hati Bersatu (Let op!Een nieuw rekeningnummer)

• 18 Februari 2024 - 07:12

Rutger :

Dag Heren,

Wat een andere wereld laten jullie zien.

niet te vergelijken met Nederland.

Fijn te zien dat jullie helpen m.b.t. scholing, hygiëne, en duurzame oplossingen/ eigen redzaamheid.

Succes de komende weken.

Groet,

Rutger

• 18 Februari 2024 - 08:20

Brenda Zwiers:

Wat geven jullie een mooie inkijk in jullie projecten daar. Wel echt heel triest het besef dat er nog zoveel armoede in de wereld is en dat sommige mensen niet eens toegang hebben tot basisvoorzieningen die voor ons zo vanzelfsprekend zijn. Ik hoop dat jullie weer een mooie bijdrage kunnen leveren daar.

• 18 Februari 2024 - 09:40

Vien Sawor :

Heerlijk om weer even in Biak te zijn via jullie!

Enjoy!

• 18 Februari 2024 - 10:09

Jacko:

Wat mooi om dit weer te lezen.

Stukje jungle; prachtig.

Maar een beetje relaxen op de zondag..

Groet Jacko

• 18 Februari 2024 - 13:16

Ingrid:

O wat mooi en dankbaar dat jullie dit weer gaan doen. Wens jullie daar een hele fijne goede tijd toe. [e-1f44b] Ingrid

• 18 Februari 2024 - 19:05

Aad En Elly Van Maurik :

Hallo Mark en Jantinus, wat jammer dat de pomp voor de tappunten en het toiletgebouw op school gestolen is en het toiletgebouw vernield is! Is het niet mogelijk om een beheerder of conciërge aan te stellen of toch sloten op de deuren te maken zodat de school afgesloten kan worden?Lijkt me in ieder geval helaas noodzakelijk om de laptop en beamer iedere dag door de leerkracht mee te laten nemen naar huis! Succes met de herstelwerkzaamheden!

• 19 Februari 2024 - 10:03

Marjolijn: