Het waterbedrijf van Biak - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Het waterbedrijf van Biak - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Het waterbedrijf van Biak

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

25 Februari 2020 | Indonesië, Biak

Maandagmorgen een bezoek gebracht aan het waterbedrijf van Biak de PT Warbesrendi.
Ik zal eerst even een klein stukje over de voor geschiedenis vertellen.
De waterleidingmaatschappij “Drenthe” (WMD) is in 2004 in Biak een waterproject gestart.
Mij is gevraagd met twee collega’s om in 2005 te inventariseren wat er allemaal mis was.
De inwoners van Biak zaten in 2005 vrijwel zonder water, het leidingnet en pompstations waren in slechte staat.
Door gebrek aan materiaal werden leidingen gerepareerd met een binnenband van motoren.
Er waren nog maar weinig gezinnen die af en toe water kregen, met als gevolg dat er ook bijna niet meer betaalt werd voor het water.
2005 is er een nieuw pompstation en oud pompstation gerenoveerd en hebben wij veel materiaal laten aanvoeren.
Vanaf 2005 ging ik twee keer per jaar naar Biak voor kennisoverdracht en plannen maken.
Dat heeft geresulteerd in een stad en omliggende kampongs die water hebben, waar de inwoner heel erg blij mee zijn, ze hoeven niet kilometers verder water te halen of de was doen.
Door de vele keren dat ik hier ben geweest is er een hechte band ontstaan met de Papua bevolking hier.
Het was een leuk weerzien met het personeel van de PT, en we hebben afgesproken dat ik nog een paar keer langskom.

Daarna in hotel nog mails beantwoord, terwijl ik daar mee bezig was kwam er een mevrouw naar me toe met tas vol krentenbollen en witte kleine kadetjes erg aardig, er zijn hier meer mensen die mij kennen dan andersom, ik heb haar als dank een zakje paaseitjes gegeven.
Daarna met Inge op stap, tuinzaden gekocht voor de kampong die we gaan bezoeken, tuinzaden zijn voor mensen uit kampongs niet te betalen, s ’avonds bij Inge zaden verdeelt in kleine zakjes zodat we veel kunnen uitdelen.
We zijn naar Jenny geweest zij is docent Engels aan een school in de buurt, zij gaat Martince (het meisje wat aan haar heup is geopereerd) twee keer per week lesgeven aan huis.
Martince is een school jaar misgelopen door haar operatie maar gaat in juni weer nar school.
We hebben samen met Jenny een whiteboard gekocht en wat schriften, misschien dat er meer mensen in de kampong mee gaan doen met de lessen.
Aan het eind van de middag net terug in het hotel kwam Charles van het waterbedrijf en even later Chris die problemen met zijn e-mailaccount, dat heb ik gelukkig voor hem kunnen oplossen, hoef mij niet te vervelen en dat is goed

Een warme groet uit Biak,

Jantinus

• 25 Februari 2020 - 19:35

Hennie Dobben:

Zo te lezen en te zien vermaak je je prima. Mooie filmpjes en foto's.

Veel plezier nog.

• 25 Februari 2020 - 19:53

Henk Hindriks:

Hoi Jantinus ,
    Wat gaat de tijd snel is het al weer 14 jaar geleden dat wij met ons drieen voor het eerst in Biak zijn geweest.
    Er is daar in de jaren er na veel goeds gedaan betreft de watervoorziening daar mag WMD trots op zijn.
    En dat jij en Elly daar voor de bewoners heel belangrijk zijn.
    Jatinus doe ze bij de waterleiding de groeten van mij .
    Weer een goed verhaal en foto,s Jantinus.
    Nog fijne dagen en zien alweer uit naar nieuwe belevenissen van jou.
    Groet,
    Henk en Bets

• 26 Februari 2020 - 13:29

Betteke:

Goede uitleg Jt, waarom de WMD daar hulp is gaan geven.
    De enige manier om nog eens duidelijk te maken waarom de WMD hulp bood in het verre Biak.
    Hartstikke goed dat jij daar gewoon blijft doorgaan, ook al ben je met pensioen en moet je daarom aankloppen bij ons gewone stervelingen! Gelukkig nemen “de Veteranen” een groot deel voor hun rekening!

• 27 Februari 2020 - 12:29

Kees Bunschoten:

Op de onderkant van het tafelblad op de plaats waar Charles zit, geniet een grote binatang van het hout.