Rustig weekend - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Rustig weekend - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Rustig weekend

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

24 Februari 2020 | Indonesië, Biak

Beste lezers,

Zaterdag zijn we naar Noord Biak geweest, met Inge en twee jongens van het waterbedrijf.
Ik kreeg de vraag uit Nederland om bij de kleuterschool in Warsa te gaan kijken, Warsa ligt 70 km van Biak en bent een kleine twee uur onderweg om er te komen.
Het is een mooie route om te rijden je rijdt door veel kampongs heen.
De kleuterschool is jaren geleden gebouwd door een stichting uit Nederland een goed initiatief, en de kleuterschool wordt nog steeds gebruikt.
Bij de pasar sirzak gekocht, die Inge thuis gaat klaar maken.
We hebben er een dagje uit van gemaakt, we zijn naar de waterval van Warsa gereden, altijd leuk om daar te kijken naar de kinderen die springen of duiken van boven de waterval naar beneden.
Daar hebben we wat gegeten, daarna een eindje terug gereden naar Kampong Karbuboi daar is een klein eilandje voor de kust waar het water van de grote oceaan tegen aan beukt, een mooi gezicht
Vervolgens naar de waterval van Karmon, ook een prachtige waterval maar we werden daar overvallen door een stortbui, gelukkig stond er iets van golfplaten om onder de schuilen.
Verder teruggereden naar kampong Sor, dat is een populaire plek voor mensen uit Biak om foto’s te maken.
De zee was vrij ruw en dat zorgde voor mooie beelden, omdat de golven tegen het koraal uiteenspatten, en het water meters hoog lucht in gaat blijft het spectaculair om te zien, en om foto’s te maken.
Dat was het einde van mooie dag.
Zondag rustig begonnen, eerst wat mails beantwoord en daarna naar iemand die enige jaren in Nederland heeft gewoond en goed Nederlands spreekt.
Hij vertelde mij over een project waar hij mee bezig is die plastic verwerkt.
Er is een klein fabriekje gebouwd bij pasar Darfuar gefinancierd door Duitsland, het plastic afval wordt verzameld bij de pasar.
Er wordt 2000 RP gegeven per kilo voor degene die het naar de fabriek brengt, ook gaan ze proberen bij de kampongs plastic in te verzamelen, een goed initiatief.
Na de lunch naar Inge gegaan, Inge had de Sirzak klaar gemaakt en het was heerlijk.
Omdat het regende zijn we samen naar Beatrix gereden om met haar te praten over vroeger, Beatrix woont in een woning uit de Nederlandse tijd, ze woonde er ook al toen de Nederlanders nog hier waren, wist nog wie haar Nederlandse buren toen waren.
Ze vertelde dat ze gered was door de Nederlandse buurman toen ze aan een elektrisch snoer vast zat waar stroom op stond, door te roepen kwam buurman snel om de stekker uit het stopcontact te trekken.
Toen ik terugkwam in het hotel lag er een briefje dat ik werd uitgenodigd om naar het vroegere KLM-hotel te komen, daar was een Nederlands echtpaar die me graag wilden spreken, hun gids had verteld dat ik hier was.
Dit Nederlands echtpaar maakte een georganiseerde rond reis vanuit Nederland naar Biak, Nabire, Jayapura en Radja Ampat waar ze een week blijven om te duiken.
Ze nodigden mij uit met hen uit eten te gaan, we zijn naar restaurant Furame gegaan waar je goed kunt eten, ik heb ze van alles vertelt over mijn belevenissen in Biak.

Een warme groet uit Biak,

Jantinus





  • 24 Februari 2020 - 19:17

    Henk Hindriks:

    Beste Jantinus,
    Wat een mooie trip heb jij gemaakt en natuurlijk het bezoek aan het oude KLM hotel waar de landgenoten jou hadden uitgenodigd en later lekker uit eten(heb jij verdiend)
    En dat jij ook weer langs waterval Wassa bent geweest, dat heeft toen ik er met Jan en jouw ook zijn geweest diepe indruk gemaakt hoe de kinderen daar af vlogen naar de diepte.
    Weer bedankt voor de belevenissen die jij weer hebt mee gemaakt en ons daar weer mee heb verwent en de super mooie foto,s.
    Jantinus een fijne week gewenst en horen zien jou belevenissen weer te gemoed.

    Groetjes aan allen van Henk en Bets

  • 24 Februari 2020 - 21:57

    Jantsje:

    Elly en Jantinus, alweer 12 dagen in Biak en nog niks van mij gehoord! Ik kijk nooit meer op m'n oude e-mailadres en mijn nieuwe niet doorgegeven. Sorry, ik moet flink bijlezen! Dat ga ik doen! Ik heb nieuws: ik ga de website beheren van de Odd Fellows, sinds afgelopen woensdag. Een hele klus hoor, want ik ben geen ICT-wonder! Ik ga hem helemaal vullen met informatie, ook over Biak! Wat goed dat jullie daar weer zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jantinus en Mark

Weer in Biak Papua

Actief sinds 11 Jan. 2009
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 564941

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 14 Maart 2024

Biak 2024

16 Augustus 2022 - 15 September 2022

Samen met Mark naar Biak

12 Februari 2020 - 08 Maart 2020

Jantinus op Biak

05 September 2018 - 27 September 2018

Naar de bruiloft op Biak

14 Februari 2016 - 14 Februari 2016

Biak 2016

26 Februari 2015 - 26 April 2015

Elly en Jantinus in Biak

18 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Biak 2014

28 Februari 2013 - 28 April 2013

Hoe het ons vergaat in Biak 2013

23 Februari 2012 - 22 April 2012

Ons verhaal in BIAK 2012

28 Januari 2011 - 16 Mei 2011

Biak Papua 2011

05 Februari 2010 - 22 Mei 2010

Alweer in Biak

02 Oktober 2009 - 27 November 2009

Terug in Biak

14 Februari 2009 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: