Hulpproject - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Hulpproject - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Hulpproject

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

04 Maart 2012 | Indonesië, Biak

Vandaag was Jt vrij dus konden we op pad om met eigen ogen de vorderingen in Padwa sup te bekijken.
Daar werden we heel blij van, wat kan een steuntje in de rug veel betekenen in zo’n kampong, het gemeenschap huis is een groot succes er worden allerlei activiteiten gedaan.
Vrouwen maken er matjes die zij vlechten, maar er is ook een mogelijkheid om die te naaien, alleen is er geen naaimachine, wij gaan er een aanschaffen, de dominee zal om zeker te weten dat ze goed gebruikt worden samen met nog twee vrouwen naailessen gaan volgen die in april start.
Er wordt aan een groepje analfabeten lezen en schrijven geleerd het zijn niet altijd ouderen ook jonge mensen komen soms van school en blijken onvoldoende lees en schrijf vaardigheden te hebben om verder te kunnen leren.
Naast het podium zijn twee ruimtes in een daarvan willen zij een bibliotheek maken er lagen al wat boeken maar de boekenkast moet nog gemaakt worden.
Er zullen ook kleine tafeltjes gemaakt worden voor de kleuterschool die ook in het gebouw zal komen.
Buiten hebben de mannen zich ook beziggehouden met het maken van speeltoestellen voor de kinderen die daar heel veel gebruik van maken, ziet er ook vrolijk uit.
De mannen van de kampong gaan ook meehelpen aan het huis voor een van onze zorggezinnen de man is al bijna klaar met de fundering.
In Padwa krijgen nu nog drie gezinnen iedere maand rijst, de rest redt het alweer zonder, een van de gezinnen heeft de hulp erg nodig de man heeft TBC hij krijgt hiervoor wel medicatie maar is niet nu te zwak om veel te werken.
Na thuiskomst hebben we de vervolg plannen op een rijtje gezet, er worden drie trapnaaimachines aan geschaft, twee voor de naailes, waar ook Inge’s eigen machine gebruikt wordt en een voor Padwa sup.
De naailessen gaan bij Inge haar huis gegeven worden waarschijnlijk in de tuin, er is een naailerares gevonden.
De cursisten zorgen als het mogelijk is zelf voor stof en garen, de lessen worden uit de sponsor pot betaald.
Vanavond nog bezoek gehad van Truus zij zit in een moeilijke tijd alles is onzeker, zij gaat in mei terug naar Nederland en wil graag veel dingen mee nemen maar dat is niet eenvoudig.
We hadden een fijne dag morgen gaan we weer op pad.

• 03 Maart 2012 - 16:14

Hemiol:

Ave.
    Heel fijn, de door jullie gezaaide en regelmatig geschoffelde projecten beginen tot wasdom te komen.
    Een paar mooie opstekers.
    Mensen die meewerken en dan zien dat het resultaat geeft een beetje sneeuwbal effect en nu maar hopen dat ie niet smelt.
    Doet Henk nog wat? Hij denkt nog steeds.(ja Elly ik weet het kost moeite) wanneer de gevlochten matjes nu eens het formaat zouden hebben van boekenleggers zou dat misschien te versturen zijn en perspectief voor verkoop hier bieden.
    Hebben jullie een extra schrikkeldag genomen of was de evrbinding niet je dat?
    Dit verslag is een opsteker niet dat gedoe met grote kakkerlakken HOE GROOT? en muizen
    maar vrolijke speeltoestellen waar we volgende keer vast een foto van zullen zien met spelende kinderen.
    groet,
    brozwahe

• 03 Maart 2012 - 16:26

Joke :

Wat een geweldig gebouw!
    Ik herinner me dat er alleen nog maar een dak stond.
    Jammer dat het zo moeilijk is om naaimachines mee te nemen.
    maar ter plaatse kopen is waarschijnlijk beter.
    Ik ben van plan morgen naar Olst te gaan misschien kunnen we samen wat bekokstoven.
    Liefs ,
    Joke.

• 03 Maart 2012 - 16:36

Betteke:

Wat geweldig om die vorderingen te zien op jullie foto's.
    Om dat met eigen ogen te zien is natuurlijk helemaal te gek..Reken er maar op dat dat nog een keertje gaat lukken!
    Goed idee Henk van die boekenleggers.
    Ik spaar ze: dus kom maar op!
    Liefs he.

• 03 Maart 2012 - 17:22

Hemiol:

Nogmaals Ave,
    Ik heb voor mijn beurt gesproken.
    Toen ik de eerste keer reageerde was er slechts de eerste foto.
    Maar nu ben ik helemaal tevreden spelende kinderen op mooie fleurige speeltoestellen.
    Nu alleen nog de kanjers van kakkerl.......
    De boeken moeten nu we erg groot worden aan de kleden te zien en dit materiaal leent zich misschien niet voor boekenleggers maar wie weet in ieder geval moet Betteke nog even wachten .
    Groet brozwahe

• 03 Maart 2012 - 22:24

Hillie Koning:

Hallo Ellie en JT
    Als je de foto's ziet word je echt vrolijk, wat fijn dat alles zo goed gaat en dat je het zo ziet groeien.
    ik hoop dat je mijn andere reactie's hebt onvangen ik heb namelijk een neiuwe PC maar ik kan er nog niet echt mee overweg hartelijke groeten en ik wacht met spanning op je verslag van morgen doeiiiiiiiiiiiii