Een overvolle dag, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een overvolle dag, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een overvolle dag,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

05 Maart 2011 | Indonesië, Biak

Vanmorgen zijn we gestart op de markt in Bosnik dat is een half uur rijden hier vandaan.
Daar is op zaterdag een uitgebreide markt met vooral veel vis en sieraden, daar zagen wij ineens twee schildpadden hulpeloos op hun rug in de felle zon liggen, zo’n zielig gezicht, dus vroeg Jantinus of zij in de schaduw mochten liggen.
Uiteindelijk gevraagd wat ze kosten om ze te kopen en een kampong verder weer in zee terug te zetten, maar een Chinees was ons net voor en heeft ze mee genomen, dat ze dan opgegeten worden vinden we niet leuk maar wel acceptabel.
We zijn later door gereden naar kampongs Marau en Saba, daar woont Henkie (je naam genoot kan aan de lijst worden toegevoegd) zijn vrouw had voor Jantinus een kralen tasje voor zijn mobile mee gegeven zodat hij die niet weer kan verliezen.
We waren hartelijk welkom in de kampong en er werden voor ons, Inge was ook mee en een meisje waarvan ik de naam ben vergeten, kokosnoten uit de palm gekapt.
Er wordt met een kapmes een grootdeel van de buitenkant afgehaald en een gaatje in gemaakt zodat je de klappermelk kunt drinken en later de jonge kokos die aan de binnenkant zit eruit kunt lepelen, de lepel maken zij van de delen die zij van de barst afgekapt hebben.
Ik vind klappermelk lekker (ook zonder suiker) en het is heerlijk koel wat een wonder op zich is.
Vanmiddag eerst een uurtje geslapen het was zo heet daar word je moe van, daarna heb ik een enorme grote pan soep bruineboon zo ze hier zeggen gekookt, die we samen met Truus en haar logees, Inge en Noortje hebben gegeten het viel goed in de smaak gelukkig.
En als laatste zijn we met Margriet Noortje en Inge naar de Karaoke geweest, ik had er geen idee van maar het was leuk.
Je huurt een kamer in een hotel waarin een groot Tv toestel en apparatuur is en een boek met songtitels die je kunt meezingen we hebben ABBA De Beatles en nog veel meer geprobeerd mee te zingen.
Kortweg een zeer drukke maar gezellige dag.

• 05 Maart 2011 - 17:19

Mini En Henk:

L.S.
    Een uitspraak van Albert Schweitzer was:
    “Heb eerbied voor het leven”(staat in Deventer op de sokkel van zijn standbeeld)
    Daar hoort ook het leven van een dier bij maar dat hebben jullie niet alleen begrepen maar ook daadwerkelijk in praktij gebracht.
    Dat dan zo’n kleine rappe chinees je voor is kunnen jullie ook niet helpen.
    Mooi zo’n kokosnootje voor de dorst .Maken ze van de kokosnoot harde steenschaal ook nog verdere artikelen?
    Voor jullie gelezen op marktplaats te koop “Spekhokdeur” ijzeren deur 90 x 45 cm die de ruimte in de schoorsteen afsloot waarachter het gerookte spek en andere gerookte artikelen hingen
    Ik vind de deur erg groot maar dan zou jullie mooie grote vis er ook wel in kunnen hangen.Kennen ze het verduurzamen d.m.v.roken op Biak?
    Geen soep bruine boon voor ons vandaag maar zo langzamerhand bijna Hollands "lasagne"
    Met Mini saus ik verheug me...
    Groet Henk