Een nieuw project - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een nieuw project - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een nieuw project

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

23 Februari 2011 | Indonesië, Biak

Vandaag was het een regenachtige dag dus was werken voor de monteurs bijna onmogelijk, een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen.
De enige monteur die kan auto rijden was niet aanwezig, dus het was al moeilijk om op pad te gaan, reden huiselijk geweld hij heeft zijn ex geslagen die hem bij de politie heeft aangegeven en nu zat hij dus op het bureau, hopelijk is hij morgen weer aan het werk, maar het blijft een trieste zaak natuurlijk.
Jantinus kon nog genoeg andere dingen doen, was samen met Pa Asyerem op pad om zaken te regelen rond de pompstations.
Wat ook vandaag geregeld is dat Jantinus een waterproject gaat bekijken en voorbereiden in een kleine kampong in de buurt van Wasior, dat ligt op het vaste land van Papua op de kaart bij Manokwari naar beneden.
Hier zijn vorig jaar heel veel mensen omgekomen door een aardbeving en daarmee is ook de waterleiding verdwenen, het betreft hier een project van een Lions club in Nederland, het waterbedrijf Biak zal dat organiseren, ik ga ( op eigen kosten mee) dus weer een avontuur te gaan.
Vanavond zo’n hevige regen dat Truus belde of wij Margriet en Noortje naar huis wilden brengen die waren op de motor gekomen voor les.
Dus onze plastic jassen aan en op pad, halverwege viel de stroom in Biak uit dus een hele onderneming, het leek wel of je in het stikke donker door een rivier reed.
Thuis gekomen deed onze noodverlichting het gelukkig wel, en net vijf regels terug ging het licht weer aan dus hopen wij dit bericht nog te versturen, anders morgen vroeg maar weer proberen.

• 23 Februari 2011 - 16:05

Kees De Vries:

Tijdens onze reis door Papua in 2004 verbleven wij enkele dagen in Manokwari.Gevlogen met de Merpati Twin Otter. Mooie vlucht met zicht op het eiland Numfor. In Manokwari hadden wij de gids Joris Wanggai. Joris spreekt héél goed Nederlands en Engels. Een symphatieke man. Contact via Stichting Yapmi (aypmi@manokwari.nusantara.id) tel. 0062.986.214296. Joris heeft een vriend met minibusje. Overnachten deden wij in het Hotel Mokwam. 200 mtr. vanaf het hotel bevond zich een prima Chinees restaurant (Billy's café). Waren ook één avond te gast bij de Papua vrouw Ruth van Pinxteren (getrouwd met een oud-marineman). Ook Joris kent haar.

• 23 Februari 2011 - 16:10

Kees De Vries:

Vervolg Manokwari:
    Vlak voor de stad ligt het kleine eilandje Pulau Lemon. De kerkgemeenschap uit Velp heeft er middels donaties 15 waterputten voor de bevolking gebouwd en die er erg trots op zijn. Een bezoekje waard. De marine werf Kranenburg bestaat nog steeds - naam staat er nog op. Op het eiland Mansinam staat een monument voor de (Duitse) missionarissen
    die er in 1855 "het woord" verspreidden.
    Misschien aardige tips en groeten naar Papua!

• 23 Februari 2011 - 16:17

Mini En Henk:

L.S.
    Zo zie je maar, sla nooit je ex !
    Mooie uitdaging Jan T.
    Wij gaan even eten bij vrienden en later op de avond kom ik nog even terug.

Groet,
    Henk

• 23 Februari 2011 - 22:45

Joke :

ik heb mijn eten al op dus hier gaat ie.
    Mooi weer een nieuw avontuur, ik moet toch een nieuwe atlas aanschaffen want dit is niet te volgen.
    we wachten op meer verhalen ,
    groeten joke.

• 23 Februari 2011 - 23:10

Mini En Henk:

Belofte maakt schuld.
    Hierben ik weer.
    Het etentje was reuze gezellig , we hebben weer vele dingen bijgepraat en zal zeker een vervolg hebben.
    De culinaire prestatie was niet van een erg hoog niveau ongeveer op de hoogte van aardappels met boontjes(in dit geval erwtjes .
    Ik zal morgen de kaart van het papualand ereens bij halen en kijken of ik jullie ook op deze tussenreis kan volgen.
    Groet,
    Henk

• 23 Februari 2011 - 23:44

Hillie Koning:

Hallo Elly en JT
    ja daar ben ik weer, ik zal maar gelijk zeggen dat het weer goed met Isa gaat.
    Vrijdag moest ze weer halsoverkop naar het ziekenhuis, maar Zaterdag mocht ze weer naar huis. De temperatuur is bijna weer normaal ze eet en drinkt weer goed, en ze krijgt ook weer praatjes kan zelfs weer plagen.
    Dus Gode zij dank als het zo door gaat kan ze na de voorjaarsvakantie weer naar school. (groep 1)
    Wat vervelend als je onder het TV kijken ineens stroomstoring krijgt, maar het is gelukkig weer goed gekomen ondanks het geplaag van je familie.
    toch lief van Vien dat ze het toch even voor jullie opnam, om eerlijk te zijn omdat er nog al vaak stroomstoring is op Biak dacht ik niet eens aan een rekening betalen.
    Maar aan een stroomstoring zo als jullie vanavond weer hebben gehad.
    En dan het geklaag over de kou in Nederland, dat is volgens mij alleen maar jaloersie.
    wij vinden 24 graden heerlijk weer, maar als je leeft en werkt in een temperatuur van rond de veertig graden, dan is 24 graden echt wel koud. wij zitten momenteel weer in een witte wereld, jullie hebben regen en daar houden wij ook niet van.
    dus laten we niet maar niet klagen maar dragen en bidden om kracht.
    Maar ja Nederlanders moeten toch ergens over kunnen klagen, en dan is ons geliefde motto het weer.
    Wat fijn dat jullie weer eens lekker van aardappels en boontjes hebben kunnen genieten, zo zie je maar een gewone maaltijd hier smaakt daar dubbel zo lekker.
    Fijn dat JT steeds weer nieuwe dingen kan starten, maar ook weer verloren dingen door wat dan ook weer kan opstarten.
    ik wens jullie een goed reis, en een goed inzicht om de mensen daar weer te kunnen helpen.
    Hier is het nog voorjaarsvakantie dus hoef ik me niet te vervelen, het is alleen wat korte tijd van logeren bij Oma. Maar ja als er eentje zo ziek is lijd de hele familie mee hé, maar als het dan weer voorbij is krijgen de andere kleinkinderen weer de volle aan dacht. Dan geniet Oma met volle teugen en voel ik me weer rijker dan de rijkste miljonair.
    Hartelijke groeten Hillie

• 04 Februari 2017 - 15:56

Ingrid.schakel:

Ik ben net terug van een reis naar Papua. In Manokwari ontmoette ik gids Joris Wanggai. Heb van hem een emailadres gekregen, maar krijg de gestuurde mail naar dit adres terug. Hebben jullie een (email)adres? Ik weet dat jullie reis in 2011 was, maar je weet maar nooit!