Rijst rond brengen - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Rijst rond brengen - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Rijst rond brengen

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

22 Februari 2020 | Indonesië, Biak

Beste lezer,

Inge brengt om de maand rijst naar 32 arme Papua gezinnen, dit doen we al 10 jaar, dankzij de KLU-veteranen die dit project sponseren.
Het is niet alleen rijst, maar ook olie, gecondenseerde melk, thee, suiker, zeep voor de was, en twee stukken toiletzeep.
De rijst e.d. rondbrengen neemt twee dagen in beslag, eerst naar de toko om alles voor de eerste dag op te halen.
Daarna naar kampong Inggiri gereden, deze kampong ligt een klein eindje buiten de stad, op twee plaatsen rijst afgeleverd o.a. bij weduwe met kinderen waar we de woning een paar jaar geleden van hebben vernieuwd.
We laten altijd simpele woningen bouwen of gaan woningen verbeteren, Inge zorgt dan voor het materiaal, en de mannen die het huis bouwen worden ervoor betaalt, we geven nooit geld.
Doorgereden naar kampong Samber (13 km van de stad) daar krijgen twee gezinnen rijst e.d. bij het ene huis waar we ook een nieuwe woning hebben gebouwd voor een weduwe en haar kinderen, waarvan een paar jaar geleden de man aan TBC is gestorven, zij woonden toen in een krotwoning.
Ze vroeg of zij een overkapping achter het huis kan krijgen, nu staat ze buiten te koken en de was te doen in weer en wind, dit gaan we voor haar regelen.
Daarna na Padwa Sup, Padwa Sup ligt midden op het eiland, ook hier krijgen twee gezinnen rijst, bij de ene oude mevrouw brengen we denk ik al 10 jaar rijst, ook zij woonde een krotwoning toen met haar man en kleinkinderen.
Ook hier hebben we een nieuw huis gebouwd, maar toen de woning klaar was heeft man zijn vrouw naar het krotje terug getuurd, en de rijst die wij brengen wordt vaak afgepakt.
We hebben geprobeerd haar naar familie in een andere kampong te brengen, waar we voor haar een ruimte wilden bouwen naast een woning van een familielid, zij wilde dat niet.
Wij een hebben poosje met haar zitten praten en Inge heeft haar nog weer gevraagd of ze toch niet wilde verhuizen, maar dat wil ze niet meer misschien ook wel begrijpelijk ze heeft hele leven daar gewoond.
We zijn terug naar de stad gereden nog onder indruk van alles wat we weer hebben gezien, ik ben er samen Elly, Inge en Margriet al vaak geweest maar het went nooit.
In de stad nog bij verschillende mensen rijst gebracht.
De tweede dag weer rijst gebracht naar kampong Manswam 5 km richting oost Biak, ook daar woont een weduwe met haar kinderen. Zij vroeg of wij het schoolgeld voor oudste dochter wilden betalen anders krijgt ze geen diploma, dat klopt want dat maken we wel vaker mee, we hebben de dochter op de lijst gezet en zullen zorgen dat het schoolgeld wordt betaald, we betalen voor ongeveer 25 kinderen schoolgeld en eventueel voor schooluniform.
Verder in de stad nog rijst afgeleverd, bij ieder gezin waar we rijst afleveren valt wel een verhaal te vertellen en meestal geen vrolijk verhaal, het is fijn om mensen te kunnen ondersteunen op deze manier maar het blijft lastig om te zien om te zien met hoe weinig mensen moeten leven.

Met een warme groet uit Biak,

Jantinus

• 22 Februari 2020 - 14:27

Betteke:

Telkens weer fijn om te horen dat de rijst en andere levensmiddelen zo goed hun plek weten te vinden Jt! Dankzij jullie inzet!
    Zo leuk om Inge’s stem te horen. Elke keer verbaast het me dat ze zo fantastisch Nederlands spreekt! Lieve groet aan jullie allemaal daar❣️

• 22 Februari 2020 - 19:25

Adrie Bouwmeester:

Beste Jantinus ik heb een vraag aan je eerst bedankt voor je mooie films ,
    kan je ook wat laten zien , over het oude Marine kamp waar we allemaal aan kwamen
    in 1961 - 1962 groeten uit Baarn .