Op stap met Chris en Charles - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Op stap met Chris en Charles - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Op stap met Chris en Charles

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

21 Februari 2020 | Indonesië, Biak

Beste lezers,

Op stap geweest met Chris en Charles, tijdens de ritten van en naar allerlei projecten, heb ik ook onverwachte ontmoetingen en foto momentjes.
Als ik naar Biak ga krijg ik van veel mensen die hier als kind gewoond hebben of als militair een tijd geweest zijn.
Zij vragen om foto’s maken van plaatsen waar ze goede herinneringen aan hebben, meestal van de huizen waar ze gewoond hebben.
Ik kreeg onder anderen de vraag of ik eens in Kampong Yendidori zou willen kijken om daar foto’s van de kampong wilde maken, en van de heuvel waar het geschut op stond in Nederlandse tijd, ze hebben het gelukkig nooit hoeven te gebruiken.
Kampong Yendidori ligt 5 km buiten Biak en aan zee, ideaal om daar geschut te hebben met een goed uitzicht over zee.
In de kampong kwamen we twee oudere mannen tegen Thom en Yosep die nog Nederlands spraken, dat is altijd leuk vooral voor hen want daar komt zelden een Nederlander, en kunnen ze de Nederlandse taal weer oefenen.
Ook voor Chris was het erg leuk, het ging allemaal over vroeger.
Kreeg foto’s te zien van de LTS in Biak waar Yosep naar school ging in de Nederlandse tijd de directeur was de heer Bakker.
Yosep is 25 jaar geleden op uitnodiging van de familie Bakker in Nederland geweest.
Foto’s gemaakt in de kampong en aan zee, erg mooi daar.
Daarna samen naar kampong Sorido gereden, waar afgelopen jaar een houten vlonder boven zee is gemaakt met veel franje, op zaterdag en zondag komen hier veel mensen uit stad om met de families te picknicken, er zijn vrij veel van deze plaatsen langs de kust.

Kreeg ook nog een vraag van een familie uit Nederland die vroeger aan de Bernhard weg hebben gewoond, en wilden graag weten of het huis er nog stond, achter hun huis hadden ze zicht op een klein eilandje dat noemden zij het slangen eilandje zij waren benieuwd of dat er nog was.
Daar ben ik samen met Inge geweest, Inge weet heel veel van vroeger toen de Nederlanders hier waren, en vind het erg leuk om daar mee bezig te zijn.
We zijn er samen heen geweest en gezien dat de woning er nog stond en het slangen eilandje is er ook nog.
De Bernhardstraat liep langs de zee van de stad naar vliegveld en het vroegere KLM-hotel.
Ook hier wat foto’s gemaakt.

Met een warme groet uit Biak,

Jantinus

• 21 Februari 2020 - 11:49

Robert Schreurs:

Leuk Jantinus, zo even over Biak mee te kunnen rijden ! Wat zei ik je over die overstekende kippen, varkens en kamponghonden ?! Dus ook geiten ! Maar de wegen laten ook niet echt toe om hard te rijden zo te zien.

• 21 Februari 2020 - 14:15

Henk Hindriks:

Hoi Jantinus,
    Wat weer een leuk e film.
    En jou te horen met de mensen die nog heel goed Nederlands spreken .
    Dat voelt exstra voor jou om thuis te zijn in jou 2e vaderland.
    En de foto,s zijn ook weer goed genomen
    Doe Chris en Charles de groeten.
    Geniet er mer elkaar van.
    Groet,
    Henk en Bets