Zondag in Bandung - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Zondag in Bandung - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Zondag in Bandung

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

05 Mei 2014 | Indonesië, Biak

Annelieke, Betteke haar dochter was jarig en gelukkig was er een goede Skype verbinding, zodat zij elkaar nog even konden zien en spreken.
We zijn met een becak naar het oude centrum van Bandung gereden, een hele belevenis maar het hoort erbij als je hier bent.
We waren bij het 0 punt aan de grote postweg, hier zei H.W. Daendels gouverneur van Ned. Indië 1808 -1811
“Zorg dat als ik hier terug kom hier een stad is gebouwd “ dat is dus gelukt.
We hebben wat gegeten bij hotel Homann dit is een hotel wat in de Nederlandse tijd de plaats was om te logeren als je Bandung bezocht.
Op het gebouw ernaast zagen we nog een aantal leuke Nederlandse teksten, als warenhuis de Vries, zie foto.
Jantinus vond het vreemd dat hij zich dit niet kon herinneren en zocht de foto’s van vier jaar geleden op en daarop zagen wij geen van die teksten staan, waarschijnlijk zaten die onder de verf en heeft men bij de laatste renovatie toch de waarde er van ingezien, leuk.

Wij keken ook in het vroeger Concordia gebouw waar de soos in was gevestigd, dit is nu een museum over de Azië Afrika conferentie, voor ons was het leuk om de oude foto’s binnen te zien en de grote zaal, waar in de Ned. tijd vast leuke feesten zijn gevierd.
Aan het eind van de middag zijn we naar Josien (directeur waterl. projecten WMD Indonesië) gegaan wij waren door haar uitgenodigd om te komen eten.
Het was erg gezellig zij woont leuk en we hebben lekker gegeten, zij gaf ons nog wat tips voor de invulling van onze laatste dag in Bandung.
Josien heeft een zoontje van 8 jaar wat hier naar school gaat, zij vertelde hoe vreselijk streng hier de scholen zijn,en een tik over je handen met een rietje is nog heel gewoon!!!
We reden terug met een gammel oud busje wat ons tot in de garage van het hotel bracht, de jongen van het hotel wat ons er netjes uithielp, keek heel ontsteld dat wij met dit vervoer bij het hotel aan kwamen.

• 05 Mei 2014 - 18:40

MINI EN HENK:

Hallo Bandung,

Wederom leuke foto's die ons een goed idee geven van dat alles dat jullie zien en meemaken.
    Er rijst wel een probleempje met de leeftijd/gouveneurstijd van Daendels.
    als de getallen goed zijn was het voor christus en is die knakker heel erg oud geworden nl.103 jaar.
    Het omdraaien van de getallen1811 - 1908 is 97 ook een respectabele tijd
    Ik kom tot de slotsom van 3 jaar gouveneurschap 1908 - 1911 ipv 1811
    Wat mij een beetje tegenvalt is dat onder de nederlandse namen Jansen niet voorkomt maar ja we zullen het moeten accepteren dat De Vries altijd nog de meest voorkomende nederlandse naam is .
    Weggemans en Geerlings komen ergens in de staart van het peleton voor maar...vele laatsen zullen de eersten zijn of was het juist andersom
    desalnietemin we houden van jullie

groet,
    Mini en Henk

• 05 Mei 2014 - 18:51

Elly En Jantinus:

sorry grote broer ik zat maar 100 jaar mis, de schade is al hersteld, en we houden ook van jullie kus zus