Van alles wat - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Van alles wat - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Van alles wat

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

15 Maart 2012 | Indonesië, Biak

Vanmorgen ben ik met Chris en Sonja op zoek gegaan naar het postkantoor waar haar vader werkte en zij ook woonden.
Chris wist ook niet precies waar of het was, er is natuurlijk ook hier in 60 jaar veel veranderd, maar Chris kent een vrouw die daar in die jaren ook gewerkt heeft, zij heet Beatrix en is ook op 31 jan. geboren bovendien spreekt zij erg goed Nederlands.
Zij wist waar het was maar voor Sonja was er niet veel meer te herkennen.
Na het werk van Jt zijn we naar Lientje geweest haar man heeft in Biak en Jayapura samen gewerkt met de vader van Sonja het was een bijzonder bezoek, Jt was al eens bij haar geweest om haar foto’s te brengen van haar man die hij voor haar had laten afdrukken, zij was dan ook erg blij Jt te zien en omhelsde hem enthousiast.
Lientje woont in een arme zeer kinderrijke buurt die kwamen dan ook in een lange stoet achter ons aan, toen er een durfal even aan mijn blanke vel voelde en ik niet boos werd kregen er ineens heel veel moed en was het een warboel van kinderhandjes op mijn arm, joelen en lachen.
Er was vandaag tot onze vreugde sla in de supermarkt beetje ander dan bij ons het zijn heel jonge plantjes die je met wortel en al koopt wel lekker, het was dus vandaag sla met rijst en kip.
We hadden nog een stuk van een kip die wij gebraden en al gekocht hadden voor een goed doel hij was erg lekker.
Had ik al wel verteld dat we hier een benzine schaarste hadden auto’s mochten 4liter en motoren 2 liter per dag tanken en dat pas na een paar uur inde rij staan, balen vooral de bedrijf auto’s verloren nogal wat werktijd op die manier, maar gelukkig is het weer voorbij.
Volgens zeggen heeft het al te maken met een prijs verhoging die in heel Indonesië op 1april zal ingaan, waarom of je daardoor nu al enkele dagen de hele zaak op de kop zet blijft een vraag.
De prijs per liter is nu RP 4500 per l, in gedachten zie ik jullie afgunstig kijken met die torenhoge prijzen in Nederland.

• 14 Maart 2012 - 19:13

Hemiol:

Ave.

Gisteren even een paar dompers , vingers gebrand , regen waar geen einde aan lijkt te komen..
    Maar vandaag de zon breekt door de wolken , de kinderen ontdekken dat je behoord tot de aanraakbaren en vertellen aan hun vriendjes we hebben een blanke vrouw aangeraakt en lachen.
    en of het niet op kan sla met kip voor het goede doel of het niet op kan.
    Wat wel een beetje jammer is dat je wel Lientje hebt ontmoet maar van Lotje is geen spoor te bekennen,laat staan de lange lindenlaan ,voor diegene die dit niet begrijpen ,
    Lientje Leerde Lotje Lopen Langs de Lange LindenLaan.
    Dan even de benzine....Wanneer ik met mijn pandaatje tank zou ik omgerekend plm 420000 RP moeten afschuiven.
    Dan ga ik nu ook nog een lach op jullie gezichten brengen...
    Gisteren de volgers aktie gestart (ZIE 14 MRT)
    VANDAAG is de eerste 250,00 Let wel tweehonderdvijftig euro al binnen!!!!!!!!!!!!!!
    Volgers,familie en vrienden van volgers ga zo door ,goed voorbeeld doet goed volgen.
    Groet,
    brozwahe

• 14 Maart 2012 - 22:16

Hillie:

leuk voor Sonja als je iemand treft die je vader nog heeft gekend.
    het lijkt me wel moeilijk als je ergens gewoond hebt vroeger en je herkent niets meer terug.
    schrale troost dat komt ook in Nederland voor hoor als er ergens komt waar je jaren niet ben geweest is het ook vaak niet meer te herkennen.
    ik hoor vandaag niet meer over je blaar dus ik hoop dat de ergste pijn er af is. het gaat jullie goed geniet maar zo veel mogelijk dan kunnen wij mee genieten.
    hartelijke groeten uit een droog maar grijs Amersfoort

• 15 Maart 2012 - 12:51

Ingrid:

Voor Sonja,
    van je steun en toeverlaat.
    Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt!
    Jammer dat je het postkantoor waar je vader werkte niet herkende.
    Ik kijk ernaar uit om als je terug bent , woensdags je verhalen te horen ben erg benieuwd.
    Denk veel aan je,
    Je steun en toeverlaat