Chinees Nieuwjaar, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Chinees Nieuwjaar, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Chinees Nieuwjaar,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

03 Februari 2011 | Indonesië, Biak

Vandaag was het een nationale feestdag, wij verwachten veel vuurwerk maar dat viel tegen.
Jantinus was vrij, wel even lekker want we moeten ook even acclimatiseren.
Lekker uitgeslapen het was best uit te houden in bed want het was flink afgekoeld door dat het de hele nacht heeft geregend, niet dat je een dekbed nodig hebt of zo maar aangenaam.
Vanmiddag pakjes rond gebracht, naar Inge en drie broers van haar, hun zus in Nederland had die aan ons meegegeven, makkelijk hoor zo Sinterklaas spelen.
Bij Max hebben we thee gedronken met Molukse koekjes met amandelen die groeien daar veel.
Max en zijn vrouw zijn de ouders van Tanty die ons vorig jaar rond geleid heeft in Bandung.
Vanavond komen Margriet en Noortje op bezoek kunnen zij weer Nederlands oefenen.
Paar uur later,
Margriet was alleen Noortje stuurde een sms dat zij zich niet lekker voelde, maar ook alleen met Margriet was het erg gezellig en Nederlands praten, gaat haar prima af het helpt natuurlijk als je bij twee mensen zit die geen Indonesisch spreken.
We hadden een armband voor haar meegenomen ook nog voor haar verjaardag zij was er erg blij mee.
En aan het begin van mijn verhaaltje van vandaag schreef ik dat er weinig vuurwerk was geweest vannacht, maar vanavond was er wel weer vuurwerk en door ons mooie uitzicht over de stad zien wij alles eerste rang.
Toch weer erg Nederlands gedacht dat het hier op dezelfde manier zou gaan dan bij ons.

• 03 Februari 2011 - 13:55

Nichtje Inge:

Hallo, hallo,

Jelle had een tijdje terug ook gehoord over het chinese nieuwjaar en vond maar dat zij dan boffen.....2 keer vuurwerk, dat leek hem ook wel wat......
    Toch maar uitgelegd dat voor hun 31 december/1 januari dan geen oud/nieuw is, moeilijk te bevatten.

30 graden op Biak heerlijk, hier is het 5 graden, Dieuwertje zei gisteren: kunnen ze de jaargetijden niet wijzigen in: lente, zomer, lente, zomer enz? Met andere woorden we hebben hier behoefte aan wat zon!
    Geniet er van, liefs Inge.

• 03 Februari 2011 - 15:54

Mini En Henk:

L.S.
    Sinterklaas en oud en nieuw zijn voor ons oud nieuws maar jullie nieuws is nu voor ons natuurlijk wel nieuw nieuws nadat we gisteren er van verstoken waren.
    Dat de gereedschappenboer een chinees was wisten we wel maar wonen er veel chinezen op/in Biak ?
    Of wordt Nieuwjaar in Indonesië overal op deze datum gevierd?
    Terwijl ik dit schrijf is Mini in de vriezer aan het rommelen en heeft nog een zakje met oliebollen eruit gevist.Die zullen we vanavond bij de koffie nuttigen en zeker aan jullie denken Molukse koekje smet amandelen lijkt mij ook lekker maar een goed oliebolletje is ook niet te versmaden.
    Ik zie nu ineens dat de woorden die ik intyp automatisch geteld worden het zijn er tot hier in dit stukje al 130.
    Even terug komend op je vorige verslag over “schaarste”
    In de oorlog (ver voor jullie tijd)hadden we op zolder een soort hutkoffer die je je mischien wel herinnerd.
    In die koffer zat rogge. Ik kan mij het gevoel van om met de handen door die roggekorrels te roeren bijna nu nog voelen (jij had het over reuk herinneren)
    Van de rogge werd regelmatig een gedeelte naar de bakker (Brethouwer ) gebracht en dan kreeg je daarvoor roggebrood terug.
    Hoe wij aan de rogge kwamen weet ik niet meer maar het zou heel goed een soort ruilhandel geweest kunnen zijn, vader repareerde de schoenen van een boer en kreeg daarvoor dan rogge.
    Ik stop en verheug me op de oliebol en zal aan jullie denken.
    Henk

• 03 Februari 2011 - 17:10

Joke :

hoera je bent er weer .
    ik geniet van je verhaal,
    groetjes,joke

• 03 Februari 2011 - 18:08

Adrie Uit Baarn:

Beste Elly & Jantinus wat is het daar warm 30 graden . Heeft Truus al de dingen die ik voor haar mee gaf ontvangen ? groeten van Adrie

• 04 Februari 2011 - 23:29

Hillie Koning:

Hallo Elly en Jantinus.
    Weer een leuk verslag, over het Chinese Nieuwjaar ik weet wel toen ik het voor het eerst zag al dat vuurwerk (dat was in Amsterdam) helemaal overdonderd was.
    en de volgende dag was de hele straat helemaal rood van al dat vuurwerk.
    echt heel indrukwekkend.
    Ook het Sint Nicolaas spelen is een leuke gewaarwording voor al in een tijd waar wij niet meer denken aan Sint Nicolaas.
    Maar wij volgers vinden het wel heel fijn dat jullie al die dingen voor ons mee willen nemen.
    Want op deze manier weten we wel zeker dat onze cadeautjes zeker goed aan komen.
    hartelijke groeten Hillie