Schaarste aan gas, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Schaarste aan gas, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Schaarste aan gas,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

01 Februari 2011 | Indonesië, Biak

Gisteren met frisse moed begonnen aan het leeg ruimen van de koffers, er moet nog heel wat rondgebracht worden aan meegenomen spullen maar dat komt wel.
Van Truus kunnen wij een gasstel lenen, zij is op pad geweest voor gasflessen maar er blijkt geen gaspot meer te krijgen, alles is op en het kan nog wel een maand duren voor er nieuwe voorraad is.
Zoals vanouds was Martha al voor 8 uur aanwezig, er wacht haar direct een schone taak om ons te leren omgaan met de kerosine kooktoestellen.
Maar gelukkig in dit land is alles anders dus kon Jt via een werknemer toch nog twee gasflessen kopen, Truus had wel twee lege dus dat was snel geregeld en heeft ook zij weer een reserve.
Het is maar goed dat de mensen hier geduldiger zijn dan in Nederland want alles kost wat meer tijd hier, nu nog zien dat de internet verbinding aan de praat komt.
Dat het gelukt is is duidelijk maar dat zegt niets van volgende keren, het blijft mogelijk dat het zomaar niet werkt voor een paar dagen.
Jantinus is op het werk druk bezig alle problemen te inventariseren en kijken waar wat gedaan moet en kan worden.
Er is hier een probleem met de stroomvoorziening, steeds meer mensen gaan gebruikmaken van apparaten als een koelkast.
En als er onvoldoende aanbod is kunnen ook de waterleidingpompen niet volop draaien.
Bijna iedereen heeft wel een waterbak waar voorraad inzit, want de toevoer gaat altijd een paar uur hier en een paar uur in een ander stadsdeel en soms dagen niet.
Bij ons huis is de waterbak nog redelijk gevuld maar dat moet geen dagen duren.
De elektriciteit is ook hier lastig er staat hier in huis een waterkoker die je alleen kunt gebruiken als je alles uitdoet ook de koelkast, dus zetten we een ketel water op het gas en bewaren dat in een thermoskan.
En we weten dat er geen nieuwe gasfles meer te krijgen is dus zuinigjes aan met alles.
Wat hebben wij gister gegeten: kip met winterwortel met wat ui en selderij erdoor en rijst, nog even lastig want het rijstmaatje wat bij de rijstkoker hoort is er niet meer, maar op de gok ging het ook prima, een appel als toe, dus best verantwoord allemaal.

• 01 Februari 2011 - 16:24

Mini En Henk:

L.S.
    Schaarste:
    is de spanning tussen de middelen en de behoeften, in feite dus welvaartstekort.
    Deze omschrijving vond ik op internet .
    In Biak is dit misschien wel een vreemde omschrijving alhoewel wanneer je een gaskooktoestel hebt ben je dan welvarend?
    Internet functioneert goed Jan T mailde mij zojuist dat hij het behoorlijk heet had in dit geval had dat niet zo veel te maken met de zon .
    Hier is het koud ik heb zojuist ruim een uur gefietst het was zo koud dat eerst na een half uur mijn vingers en tenen weer “bij bloed “zijn.
    Minder stroom leveren, scheelt brandstof en co2 uitstoot ,lagere energiekosten voor de consument ,hogere koopkracht , ziehier de oplossing van ‘swerelds kwakkelende economie .Ze zijn echt niet zo dom die Biakezen
    Hoe krijg je het voor elkaar zus bij een zinderende hitte “Winterwortels”te eten ,maar wel verstandig een appeltje toe.
    Henk

• 01 Februari 2011 - 16:42

Joke :

Het lijkt erop dat je moet gaan barbecuen.Ik ben blij dat je zo vindingrijk bent,had niet anders verwacht eigenlijk.
    zelfs hier heb ik een beetje last van falende apparatuur mijn telefoon heeft weer kuren,maar gelukkig raak ik gewend aan mijn mobieltje.
    citaat: De wereld gaat aan vlijt ten onder.
    groetjes ,joke

• 01 Februari 2011 - 22:02

Wim En Zwaan:

In Queensland(Australië)verwachten ze een leuk windje,krijgen jullie hier ook nog klein staartje van mee?

Groeten Wim en Zwaan

• 02 Februari 2011 - 01:00

Hillie Koning:

Hallo Elly en Jantinus.
    sjonge jonge jullie worden wel meteen geconfronteerd met wat ongemakken.
    Maar je ziet maar weer als de nood het hoogst is is de redding nabij.
    En wat ik zag Elly allen op de markt?
    hoe gaat het met het leren van de plaatselijke taal? lukt je dat nu wel beter of heeft het stil gestaan toen je in Nederland was.
    Nou ik hoor het wel van je, veel plezier van weer alles uit vinden en oplossingen vinden.
    Probeer zo veel mogelijk te genieten,
    want dan genieten wij lekker mee.
    groetjes Hillie

• 03 Februari 2011 - 06:16

Hennie:

Hallo Elly en Jantinus, ik heb inmiddels in Sorong het internet ook weer aan de praat en ook hier is het werk weer begonnen. Ik wens jullie veel succes en blijf vooral gezond. We houden contact.

Groetjes Hennie