Zondag 5 april Een drukke dag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Zondag 5 april Een drukke dag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Zondag 5 april Een drukke dag

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

05 April 2009 | Indonesië, Biak

Vandaag was het niet alleen voor ons een drukke dag maar voor heel veel mensen in Biak.
Het is de gewoonte dat op Palmpasen hier jonge mensen belijdenis van hun geloof doen ook wordt er gedoopt en soms getrouwd in de zelfde kerkdienst, en daarna word dat gevierd met eten waar heel veel mensen voor worden uitgenodigd.
Omdat wij niet weten wat er van je verwacht word eerst maar eens navraag gedaan en het geven van een envelop met inhoud word gewaardeerd maar hoeft niet.
Dus vanmorgen eerst naar de pasar op zoek naar een envelop dat valt nog niet mee ook maar we hebben ze gevonden, en op de pasar lopen is gewoon al erg leuk.
Onderweg naar het eerste feestje vroeg Jenny even de weg en wat bleek oma moeder en een paar kindjes waren ook op weg naar het feest die dus ingeladen en samen op weg.
Je verbaast je over hoe leuk mensen het vinden als je komt, er is heel veel eten waar je maar van kunt pakken daarbij een soort vruchten bowl en water.
Overal zijn grote zeilen gespannen waaronder je kunt zitten op lange rijen plastic stoeltjes, waar je dan met je bord op schoot eet en probeer dan maar eens een stuk vlees met een lepel van je saté stokje te krijgen.
We hoorden op dit feestje dat we ook verwacht werden bij een volgende fam. zo reizen heel veel mensen van de een naar de ander, het is niet belangrijk hoelang je komt als je maar bent geweest.
Bij de volgende fam ook weer een werknemer van het waterbedrijf waren de twee dochters nog in de witte bruidsjurken die zij in de kerk hebben gedragen.
Op dit feest werden we direct naar binnen geloodst door pa en op het bankstel gezet, ook hier weer eten en Elly is slim geen stokjes gedoe meer, losse stukjes vlees bij de rijst oei nieuw probleem het was wat ze hier noemen “pedas” heet in de mond dus, gelukkig is er altijd water om te drinken.
Er speelde hier een bandje buiten en er waren een paar mensen aan het dansen toen ik mee ging dansen vonden zij dat geweldig en ontkwamen we er niet aan om nog een nummer mee te dansen, hartstikke leuk.
Thuis mijn verhitte kop maar even onder de kraan en uitrusten want vanavond hebben we eters gehad Truus Yujun en Ina en Inge met Garvin haar kleinzoontje.
Wat een luxe mensen te eten krijgen en zelf niets te hoeven doen, geen stress of alles op tijd klaar is en onze Justin doet dat allemaal alsof ze gewend is een jeugdherberg te runnen.
En als ik de deur niet op slot had gedaan was ze onze slaapkamer ook nog gaan opruimen nadien.

• 05 April 2009 - 15:32

Nichtje Inge:

Geweldig filmpje!
    Donald zag de foto van de pasar en zei: "oh geweldig zou er zo weer naar toe willen" en daar sluit ik me bij aan!
    Liefs van ons viertjes vanuit Zutphen.

• 05 April 2009 - 15:59

Jannes:

Hallo buurtjes ja ik had het aders al gekregen van jullie het is echt een mooi verhaal (verslag) wat jullie er van maken super goed hoor ik lees het elke dag met veel genoegen tot gauw ( ??????? ) AAN DE BRINKHOF groetjes Jannes en Gea

• 05 April 2009 - 19:21

Henk En Bets:

Wat een belevenissen en wat een feesten.
    Zoals bekend is het geloof een belangrijk midelpunt in deze samen leving,en besteden er veel aandacht aan.
    Jullie moeten wel problemen hebben om s,vonds in slaap te komen lijkt ons.Om alles te verwerken.
    En dan de warmte die de mensen naar jullie uitstralen moet jullie heel goed doen.
    Wij hopen dat jullie naasten, kinderen het ook goed maken.
    Het is voor hun ook een lange tijd om het te moeten doen met de verslagen,en per telefoon.
    Een groet aan allen,
    Henk en Bets

• 05 April 2009 - 23:52

Hillie Koning:

Hallo Elly en JT
    Als ik dit verslag zo lees, dan is het weer een dag geweest met een goude randje.
    heerlijk voor jullie, en ik geniet met jullie mee hoor, vooral als ik het filmpje zie. Helamaal geweldig, blijf genieten want de tijd is zo om hoor. hartelijke groeten Hillie

• 07 April 2009 - 13:05

Jantsje:

Elly, ik ben onder de indruk van het borduurwerk. Het is grote klasse! En dat met al die hitte! Ik had het je niet nagedaan... Hartelijke groet van Jantsje die genoten heeft van je dansprestaties.