Zondag 22 maart Naar de waterval bij Warsa - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Zondag 22 maart Naar de waterval bij Warsa - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Zondag 22 maart Naar de waterval bij Warsa

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

22 Maart 2009 | Indonesië, Biak

Vandaag zijn we samen met Truus en Yuyun naar Warsa geweest dat ligt 60 km hiervandaan in noord Biak.
We vertrokken met prachtig zonnig weer je denkt misschien dat hier altijd de zon schijnt maar dat is niet zo, het is hier ook wel bewolkt maar altijd warm ook als het regent.
We hadden brood en drinken mee en Yuyun had zelfs nog mie meegenomen.
Onderweg is er al veel moois te zien prachtige bomen en je rijd door heel veel kampongs.
Onze eerste stop was bij Korem waar de rivier uitmond in de tsjunamibaai, iedereen van jullie kent het woord tsjunami ondertussen wel maar dat er hier ook al een paar keer één geweest is weet denk ik niemand.
Niet dat er geen schade is aan de natuur en er jaren geleden ook mensen door zijn omgekomen maar omdat er geen Europeanen bij betrokken waren komt zoiets niet in de krant.
Ook afgelopen december is er een flink stuk weggeslagen door een springvloed Jantinus had er in november nog gereden nu was er een groot stuk weg verdwenen.
Daarna kwamen we bij kampong Mara daar spuit het water op verschillende plaatsen uit de rotsen omhoog en is er een stuk rots die klinkt als een klok al je er met een steen tegen aanslaat.
Uit eindelijk in Warsa aangekomen regende het heel hard zodat we aan de kant van de weg in de auto hebben gegeten, Yuyun klein en fijn gebouwd klom over de achterbank en heeft daar onze borden vol geschept, gelukkig werd het snel weer droog en konden we de koffie buiten op drinken.
Bij de waterval aangekomen zijn Jantinus (na enige twijfel)Truus en Yuyun in het koude water geweest ik had er geen zin in je eerst omkleden en dan beloond worden met koud water.
Er kwamen heel veel mensen naar toe die daar baden en met hele gezinnen zitten te eten.
Heel grappig om te zien er was een moeder die drie kinderen op een rij op de bank had staan en ze om de beurt een handvol rijst met mie en ei voerde.
Op de terug weg hebben we nog even langs het strand gelopen en mooie schelpen gevonden.
Ook hebben we nog een paar planten meegenomen voor in de tuin bij Truus een heel bijzondere met prachtige bloemen maar moeilijk om te pakken te krijgen.
Gelukkig kwam er een man met een enorm kapmes die in de boom klom en toen was de klus zo geklaard, ook een grote boomvaren werd vakkundig van de boom gekapt.
Die kapmessen zijn enorm groot en vlijmscherp.
Het was gezellige dag waarin ik weer heel veel van het eiland heb gezien.

• 22 Maart 2009 - 17:27

Jantsje:

De foto's van de omgeving doen me denken aan Barbados (Caribean) waar we op huwelijksreis zijn geweest. Ook zulke prachtig witte palmboomstranden. Bananen zo van de boom kunnen plukken. Jammer dat er geen foto is van de moeder met de 3 kinderen. Je bent wel trouw in het dagelijks schrijven. Leuk hoor. En wat egocentrisch van ons Europese clubje nu weer om zich alleen voor datgene te interesseren wat ons direct raakt. Heb nog een leuk boek voor je: "Een goede man slaat soms zijn vrouw", over het eenzijdige beeld wat wij hier van de moslims hebben. Wat voor geloof hebben ze daar voornamelijk?

• 23 Maart 2009 - 00:51

Hillie Koning:

Hallo Elly en JT
    wat weer een heerlijk verhaal ik heb er van genoten, en je hebt inderdaad gelijk als er iets ergs op Biak gebeurt dan staat het nooit in de krant bij ons. al hoe wel bij de zeebeving die in December in de buurt van Australie was heeft dat wel het neiuws bij ons gehaald toen ben ik snel gaan kijken waar ongeveer en heb de zlefde avond aan Truus gevraagt of ze er wat van gemerkt had.
    nou toen niet maar de volgende dag wel toen later bleek een heel mooi stukk van het eiland was afgeslagen, maar daar stond niets van in de krant of was er geen melding op de tv.
    maar goed het is nu eenmaal niets anders jammer hoor dat mesne dat gedeelte van de wereld nu eenmaal niet zo intresant vinden.
    er is niets meer te halen dus kunnen we het vergeten.
    Maar des al niet te min heb ik weer genoten van je verhaal en natuurlijk van de foto's
    ik kijk al weer naar je volgende brief uit en je foto's natuurlijk
    hartelijke groeten Hillie

• 23 Maart 2009 - 15:18

Rob En Wil:

Hoi Elly en Jantinus,
    Hier weer een berichtje uit het nu toch wel koude hoogersmilde.
    Wat een belevenissen weer in de afgelopen week.
    Jantinus zijn rijbeweijs, jij een dag in het ziekenhuis gewerkt. Wat die schoonmaakploeg betreft, mijn handen beginnen al te jeuken als ik het lees. Als je dat ziet krijg je toch de neiging om schoon te maken, reken maar dat je eer van je werk heb.
    Wat zijn wij hier dan een verwend volkje.
    Maar Elly leuk om al die belevenissen te kunnen lezen en ook al die uitstapjes met fotoos. Het valt me wel van je tegen dat je niet een duik in het koude water heb genomen.
    Zeg ik wacht weer af wat je in de komende week zal beleven.
    Lieve groetjes van Rob, Wil en Boy.

• 23 Maart 2009 - 16:02

Bets En Henk:

Beste mensen,
    Weer bedankt voor het mooie veslag van de dag trip.
    Het heeft hier (maandag) de gehle dag geregend en gewaaid maar hebben beter weer beloofd.
    Groet,
    Bets en Henk

• 23 Maart 2009 - 22:21

Betteke:

Hai, hai,

Wat geweldig om zo'n tocht over het eiland te maken..
    Hoop voor jullie dat het lukt om naar het "vaste land" te gaan.
    Het is natuurlijk fantastisch om daar de bush bush te verkennen en hun cultuur te kunnen opsnuiven.
    Neem je zo'n stoer mannetje voor me mee Elly? (Heel klein en heel kitcherig mag best hoor)
    Door de foto's (en misschien een videootje) kan ik echt met jullie meegenieten.
    Let je wel even op het wondje op JT's hand zuster Jansen?
    Dat moet maar niet (letterlijk) uit de hand lopen, want om nou op zo'n matras in zo'n hospitaaltje te komen liggen..
    Toevallig een aantal artikelen in de krant gelezen over toenadering van de Indonesische regering met de inheemse bevolking.
    Lees ik nu toch met meer aandacht. Met dank aan jullie!
    Tot schrijfs, Betteke

• 24 Maart 2009 - 20:13

Grietje En Gezina:

elly en jt de mannen zyn aan biljarten en wy zitten achter de computer jullie hebben mooie huisdieren die willen wy ook graag neem een paar mee groetjes g en g