Onze reis naar Biak in 2024 - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Onze reis naar Biak in 2024 - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Onze reis naar Biak in 2024

Door: Mark en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

09 Februari 2024 | Indonesië, Biak

Vandaag starten we ons nieuwe verslag! Dinsdag 13 februari vertrekken mijn vader en ik (Jantinus en Mark) weer naar Biak. Degenen die deze site al jaren volgenwetendatJantinus al jaren op Biak komt, veel samen met Elly (mijn moeder), soms alleen en nu voor de tweede keer samen met mij (Mark). Biak is voor mij inmiddels ook redelijk bekend terrein, want in totaal wordt dit mijn vijfde keer. Jantinus kwam ooit door zijn werk bij de WMD (Waterleidingmaatschappij Drenthe) terecht op Biak. Na zijn pensioen is hij blijven gaan. In de tijd dat Jantinus en Elly daar waren voor Jantinus zijn werk, hebben ze zelfhulpprojecten opgestart en naverloop van tijd projecten van anderen die daar al liepen overgenomen. Onder andere van veteranen die in de Nederlandse tijd op Biak hebben gewoond. Het gaat om waterprojecten (dorpjes/scholen voorzien van water), rijstprojecten (voedselhulp voor armen), schoolgeld projecten, hydrocultuur (zelf verbouwen van groenten), naaicursussen (kleding maken voor persoonlijk gebruik en verkoop). Deze projecten worden financieel ondersteund door veteranen, enkele hulporganisaties, mensen die een relatie hebben met Biak, vrienden en familie.

Even terugkijken naar wat we in 2022 hebben gedaan.

We hadden in 2022 een vol programma.Er liepen verschillende projecten die bekeken moesten worden. Sommige projecten hadden met onze komst een laatste zet nodig om afgerond te worden. Bijvoorbeeld het waterproject bij de school van Urfu. Daar is nu water in het toiletgebouw en is er stromend water bij verschillende water tappunten op het schoolplein.

Het rijstproject hebben we ook goed bekeken. We zijn zelf meegegaan om te kijken hoe de deelnemers van deze projecten erbij zitten. We zagen dat bij de meeste deelnemers de situatie niet voldoende was veranderd om zonder het rijstpakket te kunnen. Veelal gezinnen waarvan één of twee ouders niet meer leven. De alleenstaande ouder of in het geval van weeskinderen een familielid moet dan voor de opvoeding van de kinderen zorgen. In kampong Sundey werden we gevraagd te gaan kijken bij zeven gezinnen, zodat we die misschien ook konden helpen. Zoveel armoede en ellende… confronterend om te zien. Gelukkig bleken er ook deelnemers in het rijst project te zijn waarvan we de hulpen konden stoppen. De plekken hebben we kunnen opvullen met de 7 gezinnen uit Sundey.

Er was ook ruimte voor nieuwe initiatieven. Zo zijn we begonnen in Kampong Sundey om een kas te bouwen waar een hydrocultuur opstelling kon worden opgezet. Deze kleine opstelling is inmiddels gemaakt draait ook al. Op een koraaleiland als Biak is het lastig groenten te verbouwen.

In kampong Padwa Sup zijn we gaan kijken wat we kunnen doen om daar ook water naar de school te krijgen. Jantinus heeft daar de mogelijkheden bekeken. Hij heeft daar afgesproken dat wij het materiaal kopen en dat de mensen in de kampong dit zelf gaan aanleggen.

We zijn in kampong Swaipak geweest, waar ook gekeken is naar mogelijkheden om de school te voorzien van water. Ook dat bleek te kunnen. Omdat dit de kampong is waar Bennie, een oud collega van Jantinus, vandaan komt is afgesproken dat Bennie deze werkzaamheden zelf zou gaan uitvoeren in zijn vrije tijd. Ook dat project is inmiddels afgerond.

Vanuit het project is er ook aandacht voor scholing. We vinden het belangrijk dat kinderen de kans krijgen om door te leren. Er zijn in het verleden al veel kinderen gesteund. Dat kan doordat het schoolgeld betaald wordt, maar ook door studie materiaal aan te schaffen. Helaas zijn er ook drop-outs. Kinderen waarvan blijkt dat ze het niveau misschien niet aan kunnen of geen zin meer hebben (dat verschilt niet veel van Nederland). Helaas komt het op Biak nog veel voor dat meisjes vanaf een jaar of 15 zwanger raken en daarom stoppen met school.

Natuurlijk bezochten we ook het waterbedrijf van Biak. Dat bedrijf gaat Jantinus nog steeds aan het hart en dus wordt dat bij elk bezoek aan Biak ook bezocht. Hij kijkt overal in de stad of er nog water is. Hij vraagt zijn oud collega’s uit waar het goed en minder goed gaat. En Jantinus laat het ook niet na om zijn adviezen te blijven geven.

En nu is het dan bijna zover! Nog een paar dagen en we vertrekken. De koffers staan klaar de laatste dingen zijn geregeld. Nog even met het gezin uit eten, dat is traditie geworden voordat er naar Biak wordt vertrokken.

We hebben voor onze nieuwe reis alweer een druk programma klaar staan. In de ongeveer 30 dagen dat we dit jaar op Biak zijn, gaan we de lopende projecten bekijken en nieuwe projecten starten.

Natuurlijk zullen we het rijstproject weer gaan bekijken. Zijn er gezinnen waar het rijstproject gestopt kan worden, zodat we nieuwe gezinnen kunnen gaan ondersteunen?

Het project van de hydrocultuur die we in 2022 zijn gestart, is een succes. We gaan dat succes ook zelf bekijken en we hebben al contacten gelegd om te kijken of we het project kunnen uitbreiden naar andere kampongs.

Water is waar het allemaal mee begonnen is, dus ook dit jaar zullen we gaan kijken bij de eerder ondersteunde projecten hoe het gaat. Maar we kijken ook altijd uit naar nieuwe mogelijkheden om kampongs of scholen van water te voorzien. Uiteraard gaan we kijken hoe het waterbedrijf van Biak ervoor staat. Loopt daar alles nog steeds zo goed, zoals we in 2022 zagen hebben de mensen in Biak nog steeds water.

Het project van de naaicursus, waarbij mensen wordt geleerd om zelf kleding te maken wordt zeker weer bezocht. De kleren die gemaakt worden, kunnen gebruikt worden voor eigen gebruik of voor de verkoop. Deze ondersteuning is gericht om voornamelijk vrouwen de mogelijkheid te geven om geld te verdienen voor levensonderhoud. Maar ook voor besparing zodat er geen geld uitgegeven hoeft te worden aan nieuwe kleding.

Voor het schoolgeld project gaan we kijken of we nieuwe leerlingen kunnen ondersteunen en hoe het gaat met de leerlingen die we hebben ondersteund de afgelopen tijd.

Op Biak hebben we gelukkig ook ondersteuning van mensen die daar wonen. Voor degenen die deze website al langer lezen weten dat, Inge voor ons heel belangrijk is. Inge woont op Biak. Maar ook Inge wordt ouder, dus gaan we dit jaar ook kijken wie Inge daarbij kan gaan ondersteunen. Een nichtje van Inge, Tanty, wil daarbij wel gaan helpen. Tanty kennen we zelf ook al een aantal jaren en daar hebben we vertrouwen in. We hopen de komende periode ook hier nadere afspraken te kunnen maken, zodat de projecten ook als wij niet op Biak zijn gewoon doorgaan.

We hebben zoals eerder geschreven genoeg te doen! We zullen jullie via deze website weer op de hoogte houden van wat me meemaken op Biak.

Een jaar geleden hebben we de stichting Hati Bersatu overgenomen. Stichting Hati Bersatu werd opgericht door KLu veteranen, met de doelstelling om hulp op Biak te bieden. Onze projecten werden in het verleden al gesteund door deze stichting. De club veteranen wordt steeds ouder en ook steeds kleiner. Voor de oprichters een goed moment op de stichting over te dragen en voor ons een goed moment om onze activiteiten in een stichtingsvorm voort te zetten.

De projecten gaan dus gewoon door! Dus mocht je willen bijdragen dat kan! Je kan structureel bijdragen, maar natuurlijk ook een eenmalig een bijdrage doen op NL27 RABO 0394857178 tnv st. Hati Bersatu (Let op!Een nieuw rekeningnummer dus)

Jantinus en Mark

• 09 Februari 2024 - 18:06

Dick Koelewijn :

Goeie reis naar Biak en succes bij alle hulp daar.

• 09 Februari 2024 - 18:13

Jaap:

Veel succes en plezier, we gaan het volgen.

• 09 Februari 2024 - 18:16

Lenne:

Veel plezier en goede zaken. Voorzichtig en ga jullie volgen. Groetjes

• 09 Februari 2024 - 18:23

Winde:

Dank je wel Mark voor dit uitgebreide verslag en de verslagen die gaan komen: ze zijn heel informatief. Jou en Jantinus wens ik een goede reis!

Met hartelijke groet, Winde

• 09 Februari 2024 - 18:28

Wouter Van West:

Selamat jalan jullie beide! Heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie verslagen/verhalen en filmpjes uiteraard. Die de speciale groeten aan Chris Padwa en zijn gezin namens mij en mijn vrouw Marijke. Groetjes Wouter

• 09 Februari 2024 - 18:36

Henk.J:

Hoi zwager en neef,

Ik zie er naar uit om jullie verslagen over jullie werkzaamheden te lezen.

Prima verslag heb je geschreven Mark.

Ik heb ook even getest of het banknummer van de stichting wel klopte

.goede reis groet aan vrouw / moeder

HENK

• 09 Februari 2024 - 18:43

Truus:

Goeie reis, vooral genieten en doe iedereen de groeten die mij nog kent.

• 09 Februari 2024 - 19:01

Arnold Berger :

Beste Jantinus en Mark,

heel veel succes met de projecten en kom weer veilig thuis.

grtjes Arnold Berger

• 09 Februari 2024 - 19:03

Joo Toumahuw :

Goede reis Jantinus en Mark

Veel werk plezier doe voorzichtig, iedereen de groeten daar

[e-2764]️ Bila Ingat Akan Kembali [e-2764]️

• 09 Februari 2024 - 21:10

Rutger:

Dag Jantinus en Mark,

Ik ga jullie ook deze keer weer volgen!

Goed bezig, en succes mannen!

Groet,

Rutger

• 09 Februari 2024 - 22:11

Donald Wever:

Heel veel plezier en mooie tijd gewenst. Benieuwd naar de projecten maar vooral van de foto's die we vast en zeker zullen gaan zien. Groetjes van ons uit Zutphen.

• 10 Februari 2024 - 00:12

Annemiek Ebbers:

Wat een mooi verslag van prachtige en belangrijke projecten!

• 10 Februari 2024 - 00:32

Vien Sawor :

Succes en veel plezier!

Marandan bebye [e-1f64f][e-1f3fd]

• 10 Februari 2024 - 05:16

Durk En Jenny:

Jantinus en Mark wij wensen jullie heel veel plezier en een mooie tijd in Biak.

Wij gaan jullie volgen vanuit Down Under.

• 10 Februari 2024 - 08:43

Brenda Zwiers :

Heel veel succes en hopen op weer mooie resultaten.

• 10 Februari 2024 - 11:43

Henk Hindriks:

Hoi Jantinus en Mark,

Wens jullie een fijn verblijf in Biak.

Ik ben de tijd niet vergeten om daar te werken voor de WMD.

Wij Bets en ik gaan jullie volgen.

Groet Henk Hindriks

• 10 Februari 2024 - 13:11

Betteke:

Wat een uitgebreid verslag Mark en wat een prachtig, inzichtgevend filmpje daarbij.

Leuk om Jt. daar zo te zien rondbanjeren en lachen met iedereen.

Wat een inzet!

Heel veel plezier en natuurlijk succes met alles waar jullie je voor inspannen.

Groeten daar en heelhuids weer terugkomen!

Liefs, Betteke

• 10 Februari 2024 - 14:53

Theo:

Moi Jantinus en Mark

Ik wens jullie fijn verbijf toe

Ik hoop dat jullie veel kunnen doen

Ik zal jullie reisverhaal volgen

Gr theo.ruben

• 11 Februari 2024 - 08:37

Judith:

Wat een mooie projecten hebben jullie lopen! Heel veel succes en geniet ook(met elkaar)! [e-1f64f]

Ik ga jullie zeker volgen.

Leave groet Judith

• 11 Februari 2024 - 10:11

Ria:

Hoi hoi Jantinus en Mark,

Heel veel succes met alle projecten Jantinus en Mark!!

Heel veel plezier en wens jullie een goede reis toe.

Groetjes Ria

• 11 Februari 2024 - 12:09

Frank Gibson:

Ik wens jullie een heel goede reis en ik ga jullie beslist weer volgen. Jullie verrichten fantastisch werk op dit prachtige eiland.

Veel succes.

Groetjes, Frank

• 12 Februari 2024 - 11:51

Stinus Staal:

Ook wij wensen jullie een goede reis en natuurlijk dat je ook de nodige ondersteuning kunt en mag geven.

• 12 Februari 2024 - 14:48

Karin De Lange :

Mooi verslag over jullie a.s. reis.

Een stukje van de projecten heb ik al kunnen volgen via Facebook.

Ik kijk er naar uit om jullie reis op deze manier mee te beleven.

Heel veel succes maar ook heel veel plezier met wat jullie doen voor deze mooie mensen van Biak.

Petje nog steeds af voor jullie.

• 12 Februari 2024 - 16:48

Robert Schreurs:

Goede reis en een aangenaam verblijf op Biak, Jantinus en Mark ! Succes met de projecten. Ik zie uit naar jullie verslagen en foto's. Ben bijvoorbeeld erg geinteresseerd in de ervaringen met de hydrocultuur in Kampong Sunday. Hartelijke groeten uit het Belgische. Robert

• 13 Februari 2024 - 11:57

Hannie De Rijke:

Een mooie reis en nuttig verblijf!

Het zijn prachtige projecten!!

Veel groetjes

Hannie de Rijke

• 13 Februari 2024 - 12:37

Peter Versteeg:

Jantinus en Mark, ook hier in Voorschoten kijken we met belangstelling uit naar jullie werkzaamheden in Biak. Op dit moment ben ik bezig de 1000 dia's die mijn vader tijdens ons verblijf van Biak van 57-60 heeft gemaakt te digitaliseren en steeds realiseer ik mij wat een prachtig eiland het toch is. Wij wensen jullie veel succes en resultaat en zien de reportages met belangstelling tegenmoet.

Hartelijke groeten, Peter Versteeg

• 14 Februari 2024 - 11:25

P. Beers :

P.Beers

Weer op reis naar mijn verleden 1961 _1962

Maar dat was Fak-Fak

Doe de groeten aan de sobats van Nel Wambrauw

Gr Peter en Janny Beers

• 14 Februari 2024 - 22:38

Trijnie :

Heel veel succes en plezier. Geniet van de reis.

Gr, Trijnie

Tags: Biak