Naaicursus bij Martha en Chris - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Naaicursus bij Martha en Chris - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Naaicursus bij Martha en Chris

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

19 Februari 2020 | Indonesië, Biak

Naaicursus bij Martha en Chris
Enige jaren geleden zijn we een naaicursus gestart, we hebben naaimachines aangeschaft, trapnaaimachines zoals wij vroeger in Nederland ook hadden, worden hier nog heel veel gebruikt ook in naaiateliers.
Er zijn op dit moment 10 vrouwen die mee doen, dat ook het maximum.
Ik had afgesproken dat ik er vandaag zou komen, toen ik bij het huis van Chris en Martha aan kwam waren alle vrouwen er.
Ik had voor alle dames wat meegenomen uit Nederland, ik heb allemaal een grote rode zakdoek met Hollandse taferelen meegebracht.
De dames waren heel enthousiast, zie foto’s.
In Nederland heb ik foto’s laten afdrukken van het vorige bezoek en uitgedeeld het was een dolle pret.
Ze hadden overlegd dat er vergaderd moest worden over het wel en wee van de lessen met Chris als vertaler.
We zaten in grote kring in de kamer, Martha had gezorgd voor thee, ik voor stroopwafels, Martha had de stroopwafels op een grote schaal gelegd die zomaar leeg was.
De cursusleider nam het woord en zij dat ze allemaal heel erg blij waren dat dit alles mogelijk wordt gemaakt door sponsors in Nederland.
Maar er waren wat kleine problemen, van twee naaimachines die inmiddels elektrisch worden aangedreven waren de kleine elektromotoren kapot, en ze wilden ook graag wat extra naaigaren.
De twee elektromotoren en het naaigaren direct na de vergadering gekocht in een kleine toko. (Totaal 30 euro)
De naaidocent heeft soms ook andere verplichtingen en we hebben besloten dat Martha en Stenny haar kleindochter de lessen gaan overnemen, dit volgens de lerares kunnen zij dit, en krijgen daar dan ook voor betaalt.
Ook krijgt Martha maandelijks geld om Thee, suiker en koekjes te kopen, wij vinden het belangrijk dat de vrouwen niet alleen leren naaien maar ook gezellig bij elkaar zijn, en met elkaar praten.
Ze willen graag een aparte ruimte voor het naaien, daar hadden ze me vaker naar gevraagd, en wilden naast het huis van Martha en Chris een ruimte bouwen, maar dat leek mij geen goed idee, want dat zou problemen voor Martha en Chris kunnen opleveren en dat willen we niet, toen er ik het met Chris over gehad was hij het daar helemaal met eens.
We hebben besloten om aan de achterkant het lokaal te maken, daar is nu ook al van alles aangebouwd.
We laten een timmerman een prijsopgave doen, als dat goed lijkt gaat Inge de bouwmaterialen kopen.
Na afloop van de vergadering was er heerlijke rijstepap met kip door Martha gemaakt.

Een warme groet uit Biak,
Jantinus

• 19 Februari 2020 - 22:29

Sonja:

Leuk die dames van de naailessen. Ik zou er wel bij willen zijn. Groetjes.

• 20 Februari 2020 - 11:26

Ben:

Jantinus jij boft toch wel he, zo met een aantal dames op les. Ben jaloers. Groeten Ben

• 21 Februari 2020 - 09:10

Yolande Molenaar:

Ik geniet van de foto's en je verslagen. Of ik weer even in Biak ben. Mijn hartelijke groeten voor Chris, Martha, Piet, Inge en Margriet. Groetjes en succes met de projecten. Yolande