Donderdag 13 september - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Donderdag 13 september - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Donderdag 13 september

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

13 September 2018 | Indonesië, Biak

Vandaag was het een bloedhete dag in de schaduw was het nog bijna niet te doen.
Vanmorgen zoals afgesproken naar de kampong waar de oude vrouw in een krot naast het huis van haar agressieve echtgenoot woont.
De kapala dessa heeft met haar gesproken en zij wilde zelf aan ons vertellen waarom zij er uiteindelijk voor kiest om te blijven.
Zij heeft achter haar huis een stuk grond en een groente tuin, zij is er van overtuigd als zij weggaat dat dit ingepikt wordt door anderen.
Rest ons niets dan haar beslissing te respecteren de kapala kampong zorgt voor betere behuizing heeft hij beloofd.
Vanmiddag waren wij uitgenodigd door pak Maryen en pak Piet om samen te eten, Inge is met ons mee geweest een meer of minder maakt hier niet uit.
Toen wij in het restaurant kwamen was alles al klaar, de geroosterde vis lag al op het bord, mijn eerste reactie is dan ojee lust ik dat wel, maar het was erg lekker, en een heel gezellig etentje, mede door de jeugd herinneringen van Piet en Inge die bij elkaar op school gezeten hebben.
We lagen even te rusten toen Margriet onverwacht voor de deur stond, zij was voor haar werk naar de bank geweest en wilde even kijken hoe het met ons was, normaal zagen wij haar alle dagen maar dat is met de voorbereiding op het feest wat lastig want Jeroen en zijn fam. zijn ook hier.
Zij heeft ten onrechte het gevoel dat zij ons verwaarloost maar ze heeft het veel te druk want zij moet werken tot een dag voor de trouwerij.
Laat in de middag zijn we naar Martha en Chris gegaan waar de naaicursus aan de gang was, de naaimachines stonden buiten en de nieuwe Lock machine werd gebracht.
En zoals al verteld werden Inge en ik opgemeten, voor de nieuwe blouse.
Vanavond rust.

• 13 September 2018 - 15:32

Hennie:

Mooie maar toch ook trieste situaties. Het is weer geweldig wat jullie allemaal weer doen! En ondertussen vliegt de tijd voorbij. Veel plezier nog in de warmte, hier krijgen we ook een beetje (na)zomer.

Groetjes Hennie

• 13 September 2018 - 17:07

Jantsje:

Heb de scha weer ingehaald (ik was in gebreke gebleven) en de verslagen gelezen, foto's en filmpjes bewonderd. Wat geweldig weer wat jullie doen en wat weer een goed idee van broer Henk om het banknummer in het verslag te vermelden! Wat leven we hier toch in een onvoorstelbare luxe, met wasmachine en droger, gezondheidszorg, stenen huizen (van alles voorzien), auto voor de deur, fietsen in het fietsenhok -en wat al niet meer-. Met dat laatste zou men op Biak al dankbaar zijn om een slaapmatje in neer te leggen.

Wat het naaien betreft, dat had uiteraard m'n speciale aandacht. In Kenia heb ik zo'n soort naaiproject immers meegemaakt. (Daar werd gebeden voordat men begon met naaien, bij jullie ook?) Omdat de stroom daar niet altijd betrouwbaar was, waren het dubbelbestuurbare machines (electrische-/trapmachines). Ik zie dat daar ook genaaid wordt op trapmachines. Is de lock ook een trapmachine? Ik ben benieuwd naar je blouse, Elly!

Wat ik tussen al dat moois (wat een BLAUW meer!) heb ik kleine Jantinus nog gemist… Wanneer is de grote dag voor Margriet?

Heel veel gezelligheid op Biak en en veel goed werk daar! Ik zal vaker lezen, want er wordt weer veel werk gemaakt van de verslagen en het beeldmateriaal, begrijp ik! Dank jullie wel!

Groetjes, Jantsje.

• 13 September 2018 - 17:36

Joo Toumahuw:

Geweldig wat jullie allemaal hebben gedaan Jantinus en Elly, ook mooie foto"s en filmpje !!
    Veel werk plezier !

Liefs, Joo

• 14 September 2018 - 05:40

Marjolijn:

Jeetje wat doen jullie veel! Ja nu ben je er dus ik snap het helemaal. Heel fijn voor de Biakkers! Wat is her er toch mooi. Ik lees dat Margriet gaat trouwen....spannend! Doe margriet, Inge. Chris en Marthe de groetjes en voor jullie nog lekker genieten! Groet ook van Jan.