Vrijdag 21 september - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Vrijdag 21 september - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Vrijdag 21 september

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

21 September 2018 | Indonesië, Biak

We hebben een dag over geslagen, met schijven op deze site wel te verstaan, dus vandaag krijgen jullie twee in een.
Gistermorgen hadden we een vroege start we werden al om 7 uur bij Margriet thuis verwacht waar een Papua adat ritueel genaamd Ramrem werd gehouden.
Dit ging uit van de familie van Margriets moeder, het was dan ook wel een eer dat wij daarbij uitgenodigd zijn.
Margriet werd door haar moeder en zussen (en ik mocht ook helpen) in een soort korset geregen en een bijpassende rok.
Er werd een mat op de grond gelegd waarop Margriet geknield zat, nadat de dominee gebeden had werd zij door de ooms omhoog geholpen en mocht zij op een stoel zitten.
Er was een schaal met daarop een klein kannetje waarin kokosolie zat en een soort hoofdtooi.
Een oom hield een toespraak en zegt daarin zoiets als dat de fam. haar hun zegen geeft om van nu af aan als getrouwde vrouw verder te gaan en bevestigd nogmaals de familie band waarop je altijd kunt rekenen.
Een oom schonk wat olie op de handen van de andere en die aaide daarmee liefdevol over Margriets haar en voorhoofd mooie rustige bewegingen, daarna werden er twee kammen in haar haar gestoken waarvan een met een tooi van paradijsvogel veren.
Wij vonden het een prachtig ontroerend moment en zijn heel blij dat we dit mee mochten beleven van haar familie.
Hierna naar de kerk dat is voor de ouders van beide kanten en het bruidspaar, de kerkdienst wordt daar geoefend zelf het ringen wisselen.
Eigenlijk hoorden wij daar niet bij maar Margriet wilde dat wij ook daarbij waren.
Na de kerk hebben Jantinus en Margriets vader foto’s gemaakt in en om de pastorie, die ooit gebouwd is voor de eerste Nederlandse dominee waar we al eerder over berichten.
Gistermiddag hebben we schoolboeken en schriften gekocht die Jantinus vandaag meegenomen heeft naar Lembah seneri.
En Jantinus had al van veel mensen de vraag gehad of de flessenbar er nog was, die is in de ned. tijd vlak aan zee gemaakt en het is er nog. Inge en Jantinus zijn naar beneden geklommen ik heb mij er op mijn slippers maar niet aan gewaagd, en heb een bijna woordeloos gesprek gehad met een paar vrouwen.

Vandaag is Jantinus met Haniel, Charles en Chris naar Lenbach seneri geweest om te kijken of er een mogelijkheid is om in de kampong schoon water te krijgen.
Maar ze zijn begonnen in de school waar zij de beloofde groente zaden voor de schooltuin, lesboeken voor de juf en schriften, balpannen en whiteboard stiften hebben gebracht,

Een man van de kampong heeft ze meegenomen naar een plaats waar water uit de rotsen komt zo’n anderhalve km van de kampong, het regende heel hard, de man heeft een pad gekapt waar ze langs konden.
Het lijkt een prima waterbron Haniel zal een tekening en een begroting maken voor een bak waarin water opgevangen kan worden en dan via vrijeval door een leiding naar een tappunt in de kampong kan worden gebracht.
Het is een tweede natuur van Jantinus om overal waar hij komt te kijken hoe is het water en waar komt het vandaan.
De mannen kwamen moe en kletsnat weer, na een gezamenlijke kop koffie kon Jantinus lekker onder de douche, ook dan is water van groot belang.
Eind van de middag zijn Margriet en Jeroen hier geweest om de meegebrachte cadeautjes en het felicitatie boek in ontvangst te nemen, zij waren er erg blij mee en ik kan alvast de mensen die hier hun bijdrage aan geleverd hebben hartelijk bedanken.

• 21 September 2018 - 16:18

Betteke:

Ach wat ontroerend mooi allemaal!
    Margriet lijkt gespannen en ondergaat het heel intens lijkt het. Morgen is dan eindelijk de grote dag. Wat zal dat bijzonder zijn. In gedachten ben ik bij jullie allemaal. Ik hoop dat het een fantastische dag voor haar en Jeroen wordt. Nogmaals de felicitaties voor iedereen en heel veel geluk voor het bruidspaar gewenst. Een fijne en bijzondere dag gewenst! Liefs Betteke

• 21 September 2018 - 18:32

Sonja:

Wat een speciale gebeurtenis waar jullie bij konden zijn. Eindelijk zag ik ook de bruidegom. Nu eindelijk morgen de bruiloft. Ben erg benieuwd. Mooi verslag, video en foto's.
    Groetjes Sonja.

• 22 September 2018 - 03:03

Karst Hoogsteen:

Beste Jantinus en Elly,

Ik lees jullie verslagen met plezier en volg jullie belevenissen met belangstelling.
    Fijn dat jullie zoveel kunnen doen om te helpen.
    Uiteraard ben ik ook benieuwd hoe het daar met War Besrendi gaat. Ik hoop maar dat er iets is blijven bestaan van wat we in al die jaren hebben opgebouwd.
    Nog een heel goed verblijf en een veilige terugreis toegewenst

Hartelijke groet uit Gasselte

Karst

• 22 September 2018 - 04:04

Vien:

Wat mooi om te lezen hoe jullie echt als haar Nederlandse familie van Margriet worden beschouwd en bij alle familieaangelegenheden worden betrokken.
    Een supermooie dag toegewenst!
    Liefs voor Margriet!

• 22 September 2018 - 11:18

Jantsje:

Ha Elly en Jantinus. Vandaag eens voor alle filmpjes en foto's gaan zitten. Wat geweldig! Dat zingen in de kerk, het overhandigen van de bruidsschat en het ritueel met olie. Met geluid en bewegend beeld kom je nog weer wat dichterbij. Ben heel benieuwd naar de bruiloft! Felicitaties voor het bruidspaar, allemaal een hele mooie dag1

• 25 September 2018 - 10:30

Irma Berg:

Wat een mooi en ontroerend ritueel gebaar van hun. Ik wens Margriet en Jeroen heel heel veel geluk en voorspoed en Gods rijke zegeningen. Ook jullie Elly en Jantinus wens ik heel veel plezier. Heel lief dat jullie daarbij aanwezig mochten zijn.
    Voor iedereen een fijne en mooie dag toegewenst.
    Groetjes aan Margriet en Jeroen.

Groeetjes van mij Irma Berg.

• 25 Maart 2019 - 07:31

Evelien Meulenbeld:

Dag, wat een mooie verslagen!
    Ik heb als kind op Biak gewoond op de azaleaweg 1960-61.
    Alle straatnamen zijn veranderd , ik ben op zoek naar de nieuwe naam voor de azaleaweg.
    Weten jullie misschien hoe ik daar achter kan komen?

Met groet, Evelien

• 21 Oktober 2019 - 13:05

Ank Guys Hogeveen:

Ik woonde ook met zusje en ouders op de Azalea weg op Biak 1960-1962. Naast familie Wilgen en fam. Holtslag.
    Wie heeft daar nog foto's van? En hoe heet die straat nu?