De Maskarin, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu De Maskarin, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

De Maskarin,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

11 Maart 2011 | Indonesië, Biak

Vandaag waren we uitgenodigd om het aan bieden van een bruidschat de maskarin bij te wonen.
Dit is een zaak tussen ouders, bruid en bruidegom spelen niet echt een rol hierin.
De familie van de man brengt een bruidschat bestaande uit heel veel schalen en borden, en geld naar de ouders van de bruid.
Zij verzamelen zich aan het einde van de straat en komen met vlaggen muziek en al het aardewerk naar het huis van de bruid of een familielid in dit geval het huis van Truus.
Het was een vrolijk gebeuren, alle spullen worden in huis gezet geteld en genoteerd dan word er een soort overeenkomst getekend door de ouders van beiden en een getuige.
Er wordt gebeden en gesproken door enkelen en daarna werd er wat gedronken en een hapje rond gedeeld, vaak wordt er eten aan geboden maar omdat Truus het pas een dag van te voren wist was dat onmogelijk.
Iedereen kreeg wel een bord met daarop twee sigaretten en een zakje met pinang.
Morgen is de trouwerij en daar gaan Herman en Dineke ook naar toe wij gaan morgen vroeg naar Wasior dus kunnen er niet bijzijn.
Vanavond belde Mark en later ook Trea om te vragen hoe het hier was, er blijkt een enorme aardbeving in Japan te zijn geweest en een tsunami alarm voor deze regio.
Voor deze kant van het eiland is er geen gevaar maar de andere kant ligt wel aan de oceaan, richting Sorong was het riskanter Hennie (collega Jt) woont dicht aan zee en is wel naar hoger gelegen gegaan maar belde later dat zij weer thuis was en geen problemen.
Jt kreeg van veel mensen via sms de vraag of het goed met ons was, we zijn blij dat we hier ja op kunnen zeggen.
Of het de komende dagen mogelijk is om jullie van ons wel en wee op de hoogte te houden weten we niet, hebben nog geen idee hoe het daar zijn zal, we zijn erg benieuwd.
Dus allemaal tot weet niet wanneer, hopelijk een beetje snel, dag allemaal.

• 11 Maart 2011 - 17:02

Mini En Henk:

L.S.

Een tweede tsunami maar dit is er een van schalen en borden.
    Vanaf de foto is het niet goed te tellen maar het zij er zeker 200.
    Maar misschien is het ook wel goed .
    Als ik aan een van de vorige verslagen denk kwam huislijk geweld nog al eens voor.
    Kun je lekker gooien en zit je ook niet zomaar zonder.
    We hopen voor Papua dat de tsunami geen grote gevolgen zal hebben.
    Vanavond zal op een etentje met vrienden het toetje met de papua vlag versierd zijn ter ere van de rijst aktie.
    Groet,
    Henk

• 11 Maart 2011 - 19:45

Jannes En Gea:

Hallo we kijken elke dag even op de site ziet er prachtig uit ook wij dachten aan jullie na het nieuws uit Japan maar we lezen dat het goed is afgelopen bij jullie nog veel plezier en we blijven kijken tot ziens

groetjes Jannes en Gea

• 11 Maart 2011 - 21:32

Betteke:

Hai, hai,
    Loop helemaal achter met jullie verhalen. Dat valt ook nog niet mee hoor om dat allemaal bij te houden! Ben dit weekend (weer) niet thuis en jullie mooie verhalen blijven zich dus stapelen!
    Moest nu toch even kijken of alles goed was bij jullie na die vreselijke tsunami in Japan. Gelukkig is er bij jullie niet veel aan de hand, toch..
    Liefs, Betteke

• 12 Maart 2011 - 09:18

Jantsje:

Per abuis mijn reactie bij 9 maart gezet. Toen nog geen tsunami in Japan.

• 12 Maart 2011 - 22:45

Truus In Biak: