Een lange rit, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een lange rit, - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een lange rit,

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

20 Februari 2011 | Indonesië, Biak

Vandaag hebben we een lange rit gemaakt wij wilden naar Urfu sup en Padwa
sup dat zijn kleine kampongs die heel ver van de stad Biak liggen.
Deze kampong liggen hoog boven de gewone kampong Urfu en Padwa, maar er gaan wel kinderen naar de school in Urfu die op twee uur lopen ligt.
Onderweg daar heen hebben we even gestopt bij mensen die een geitenbedrijf en een tuin hebben waar zij verschillende producten voor de verkoop verbouwen dat was erg leuk.
De geiten zijn voor de slacht en Jt vroeg waarom ze deze niet melken, zij wisten niet hoe dat moest zeiden ze en toen Jt als rechtgeaarde boerenzoon een melkbeweging maakte moesten zij daar erg om lachen, maar goed dat zij niet vroegen om hen dat te leren want verder dan het gebaar is Jt ook nooit gekomen.
We hadden Inge bij ons die alles kon vertalen en wij kregen allebei een grote rijpe papaja mee.
Onderweg zagen wij ook een grote kapokboom waar al rijpe vruchten af waren gevallen, wij hadden vroeger ook matrassen en kussens met kapokvulling en dan is het toch heel leuk om te zien hoe dat groeit.
Inge heeft nog wat meegenomen om thuis te gebruiken.
We hebben ook Susan bezocht dat was de vrouw die in het armoedige hutje woonde waar wij vorig jaar wat aan gebouwd hebben.
Zij woonde met haar dochter en kleinzoon daar, maar de dochter is in december met een man vertrokken naar FakFak, hij beloofde ook voor de moeder en het zoontje wat bij oma is achtergebleven te zorgen, maar tot op heden heeft zij niets meer van haar dochter gehoord.
Zij had een telefoonnummer maar toen we dat probeerden werd er niet gereageerd.
Ik ben wel geschrokken van het verhaal het meisje, zij is 17 kende de man nog maar net, maar wilde graag trouwen wat lastig is als je al een kind hebt, die kreeg zij op haar 13de van een jeugdliefde.
De moeder had wel drie miljoen rupia gekregen van de man, maar als we dit zo horen zal dat wel het enige zijn.
In het huis zag het er wel veel netter uit en zowel oma als kleinzoon zag er goed gekleed en gezond uit, dus die heeft op dit moment geen noodhulp nodig, en gaan we dat aan anderen geven.
We hebben in Yamdori nog lekker even aan zee gezeten al moesten we op advies van een inwoner verkassen omdat wij onder een klapperboom zaten en het risico van een kokosnoot op ons hoofd groot was, zij zien aan de kokosnoten als ze rijp zijn en zich dus binnenkort laten vallen
Vanavond zijn we naar Truus geweest die gelukkig al weer wat beter was dan gister.

• 20 Februari 2011 - 15:23

Joke:

Ik heb blijkbaar gemist,dat Truus ziek was,:beterschap. Ik hoop ook dat kleine Isa weer beter is.
    Het is mooi om te zien dat het huis van Suzan opgeknapt is en dat het haar goed gaat.
    Prachtige tocht gemaakt zo te zien.
    Misschien moet die boer lid wo
    rden van de aloude geitenfokvereniging, Henk weet vast wel hoe dat moet.
    Groeten van Joke.

• 20 Februari 2011 - 16:37

Kees Bunschoten:

Was het niet zo dat Suzan benzine ging verkopen?