Zondag 8 november - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Zondag 8 november - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Zondag 8 november

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

08 November 2009 | Indonesië, Biak

Weekendverslag

Zaterdag was een voor hier ook heel warme dag we hebben in de middag zelfs binnen gezeten bij de ventilator omdat het niet te harden was.
Gisteravond hebben we weer met Inge Margret en Noortje bij Truus Hollandse kost gegeten, bruine bonen soep,dat zal er bij jullie nu ook wel ingaan want bij ons staat het bekend als winterkost, maar het smaakt hier ook prima dus dat idee kunnen we loslaten.
We hebben heel wat afgelachen, en sterke verhalen verteld, Mark belde ondertussen ook nog fijn hem even te horen al was de verbinding erg slecht.
Vanmorgen zijn we om een uur of 11 vertrokken om met Truus naar een gehandicapt kind te gaan in een erg armoedige kampong, Jt had van dit kind gehoord via een jongen die stage bij hem loopt en daar in de buurt woont.
Maar als je eenmaal in zo’n kampong bent komen er altijd meer moeders met kinderen er op af.
Het waren allemaal gevallen die Truus op kan geven bij het Liliane fonds, verder konden wij een vrouw met een beenwond stimuleren om naar de eerste hulppost in het ziekenhuis te gaan, het blijkt dat mensen niet goed op de hoogte zijn dat de hulp daar, geen geld meer kost.
Jenny is samen met de kleine Jantinus ook mee geweest, het is echt een snoesje en heeft in de auto heerlijk op schoot zitten slapen, hier zijn geen zitjes voor baby maar we hebben heel rustig aan gereden, in een stuk weg zaten zulke grote gaten, dat stapvoets nog snel was.
Gister is Yustin haar man uit Yajapura hier weer aangekomen, vanmorgen liet Yustin mij een paar katoenen lange nachthemden zien die had zij door hem voor mij mee laten nemen, dat is lekker om s’avonds mee buiten te zitten helaas waren deze voor mij veel te klein.
Ik kreeg ook een paar leuke kleine tasjes waar je je mobiele telefoon in kunt doen op Papoea breiwijze gemaakt en ook met het opschrift Papoea heel leuk, die ga ik dus wel gebruiken.
Vanmiddag nog even wezen vragen hoe het afgelopen was met Martience ( klinkt als Martientsje) het meisje wat zo mank loopt.
Zij heeft in het ziekenhuis een röntgenfoto laten maken die je mee krijgt naar huis, wij konden de foto zodoende bekijken en je hoeft geen arts te zijn om te kunnen zien dat aan een kant het dijbeen geen kop heeft en bijna geen kom het been is er naast geschoven zodoende is haar ene been zoveel korter, het is een wonder dat het kind loopt.
De arts die er naar gekeken heeft kan het hier niet opereren dus ook zij word aangemeld bij het Liliane fonds.
Onderweg kwamen we jongens tegen met verse vis Yujun heeft er een heleboel gekocht dat scheelt haar morgen een reis naar de vismarkt en het zijn hele lekkere koraal vsssen.
Vanavond kwamen Margret en Noortje langs en we merken wel dat wanneer zij met ons alleen zijn zij veel meer praten dan wanneer er anderen bij zijn die beter Ned. spreken,zij
schamen zich dan voor fouten of dat zij een woord niet weten.
Ik kan mij dat goed voorstellen ik vind het ook eng om iets in het Indonesisch te zeggen, maar dat vinden die meiden dan weer heel leuk.
Groetjes

  • 08 November 2009 - 15:09

    Henk En Bets:

    Wat betreft het weer hier het is mistig en de temperatuur is plm 6 gr.
    Wat dat betreft zal een lekkere bonen soep er wel ingaan.
    Fijn te horen dat jullie veel kunnen betekenen voor de mensen daar,wij voelen dat ze daar veel vertrouwen in jullie twee hebben.
    En dan kleine Jantinus hij heeft het wel naar de zin bij opa en oma uit Balanda.
    En dan het maleis spreken je moet maar zo denken beter iets dan niets zeggen.
    Groeten uit Emmen

  • 08 November 2009 - 20:53

    Jantsje:

    Elly, wat heb je daar weer veel plezier! Het genieten straalt eraf. En Truus kan gerust zijn: in mijn omgeving weet echt iedereen wat het Lilianefonds is! Dat ik dat niet weet!, krijg ik hier te horen...
    We hebben hier het ganse weekend megavisite gehad ivm de jarige boys. Ze bleven zelfs 'Boer zoekt vrouw' kijken. Nou ja, door alles heenkletsen natuurlijk. Gelukkig heb ik het opgenomen. Ik heb wel meegekregen dat Wietse niet beseft dat je een arm om een liefje kunt slaan en dat Jos alleen maar kan baselen. Dus eigenlijk geen nieuws van betekenis.

  • 08 November 2009 - 22:22

    Jantsje:

    Na een 2e blik op Bzv neem ik mijn opmerking over Wietse terug. Hij moge dan een groot kind uitgekozen hebben, maar hij slaat er zowaar een arm omheen, dat wel. Dit voor alle duidelijkheid.
    Mijn mening over Jos wil ik bij nader inzien nog eens onderstreept hebben. Wat een mateloze jeuk krijg ik van die man! Volg jij het ook vanuit het Biakse of moet je alle details van mij hebben? In dat geval draag ik een behoorlijke verantwoordelijkheid, maar die kan ik aan!

  • 08 November 2009 - 23:53

    Hillie Koning:

    Hallo Elly en Jantinus. Bruine bonensoep eten bij warm weer moet kunnen vind ik, en als je iets lekker vind maakt het niets uit wat je eet en bij welk weer het is het smaakt je gewoon lekker.
    En wat fijn dat Jantinus door de werkmensen zo vertrouwd is dat ze melding maken van de mis standen die op sommige kampongs is, het is toch vreselijk dat die mensen niet weten dat daar gratis hulp word geboden.
    Het Lilianefonds krijgt het er maar druk mee.
    en wie weer kan Stichting Hapin ook nog wel wat gaan betekenen voor die mensen.
    Wat een geluk dat Truus nu die motor heeft, laten we hopen dat ze haar rijbewijs heeft voor dat jullie weg gaan dan kan ze zelf naar die kampongs gaan om het één en ander te controleren.
    en wat leuk dat jij Elly zich al aardig aan het onburgeren is, want als ik de lachende foto's zie zitje je daar echt niet te versjacherijnen.
    en met Margret en Noortje kan je lekker oefenen jij Indonesisch en zij Nederlands wat zal dat een Babelonische spraak verwarring worden, maar dat geeft niet kan je alleen nog meer lachen, bedankt maar weer voor het leuke verhaal en weer de foto's hartelijk gegroet en veel liefs Hillie

  • 09 November 2009 - 15:12

    Ben:

    Ik geniet toch elke keer weer als ik je verhalen lees. En niet te vergeten de foto's waar de 2 dames op staan. Als ik hier naar buiten kijk en het sombere grijze weer zie en dat vergelijk ik met vorig jaar!!! Wij hebben gelukkig toen niet het hele hete weer meegemaakt, dan verlang je naar de koelte hier, maar dat is 's avonds helemaal over. Nog 4 weekjes dat is de goedheiligman ook alweer vertrokken, ben benieuwd of ie Biak ook weer aandoet. Uit de nieuwsbrief van Truus bleek dat hij al onderweg was.

    El en JT groetjes van Ben en Wil.

  • 11 November 2009 - 13:25

    Wim Lentjes :

    Blijf alle verslagen volgen. Prachtig.
    Groetjes en nog heel veel groetjes aan onze
    Papua VRIENDEN.

  • 11 November 2009 - 13:33

    Wim Lentjes:

    Wat prachtig he zo"n schatje.toen wij in 2005
    na precies 45 jaar daar weer waren hebben wij er ook een paar van die lieve babys vastgehouden.
    Lieve Elly en Jantinus
    geniet er nog heel veel van. Groetjes Dinie en Wim uit Ede.
    P.S.de gekleurde vissen heb ik nog nooit gezien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Biak

Terug in Biak

Recente Reisverslagen:

28 November 2009

Zaterdag 28 november, ( vandaag 34 jaar getrouwd)

26 November 2009

Donderdag 26 november,

25 November 2009

Woensdag 25 november,

24 November 2009

Dinsdag 24 november

23 November 2009

Maandag 23 november
Jantinus en Mark

Weer in Biak Papua

Actief sinds 11 Jan. 2009
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 564948

Voorgaande reizen:

13 Februari 2024 - 14 Maart 2024

Biak 2024

16 Augustus 2022 - 15 September 2022

Samen met Mark naar Biak

12 Februari 2020 - 08 Maart 2020

Jantinus op Biak

05 September 2018 - 27 September 2018

Naar de bruiloft op Biak

14 Februari 2016 - 14 Februari 2016

Biak 2016

26 Februari 2015 - 26 April 2015

Elly en Jantinus in Biak

18 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Biak 2014

28 Februari 2013 - 28 April 2013

Hoe het ons vergaat in Biak 2013

23 Februari 2012 - 22 April 2012

Ons verhaal in BIAK 2012

28 Januari 2011 - 16 Mei 2011

Biak Papua 2011

05 Februari 2010 - 22 Mei 2010

Alweer in Biak

02 Oktober 2009 - 27 November 2009

Terug in Biak

14 Februari 2009 - 15 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: