Vrijdag 6 november - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Vrijdag 6 november - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Vrijdag 6 november

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

06 November 2009 | Indonesië, Biak

Vandaag weer heel wat op gestoken in de les met Inge, zei leert mij buiten de lesstof uit het boek ook veel over de geschiedenis en de hedendaagse gebruiken hier.
Vandaag heeft zij mij ook de woorden opgeschreven die over kleding gaan een daarvan wil ik jullie niet onthouden dat is celena dalam onderbroek maar letterlijk vertaald vertelde zij is het binnenbroek.
Inge was nog hier toen Jt thuis kwam en denkt dan al gauw dat ik voor hem moet zorgen ze lag dan ook in een deuk toen ik hem nariep op weg naar de badkamer, vergeet je binnenbroek niet aan te trekken.
Zo langzamerhand begint mijn woordenschat te groeien al kun je daar nog erg weinig mee. Zo had ik erg veel tijd nodig om mes, vork en lepel er in te krijgen dat zijn pisau, garpu en sendok.
Jt heeft vandaag toen zij moesten schuilen met de jongens gepraat over het drankgebruik hier er waren er gisteravond een paar erg dronken geweest.
Het probleem is dat hier drank van hele slechte kwaliteit gedronken word waar zij ook nog veel geld (wat zij eigenlijk niet hebben) aan uitgeven, ze gaan er al jong dood aan, en ook ongelukken met de motor gebeuren er dan vaak.
Een van de mannen belt Jt vaak op als hij flink aan de zuip is, hij spreekt geen woord Engels dus dat zijn dan diepgaande gesprekken.
Zo zie je maar weer dat ook al drinken wijzelf ook graag een glas, hier ben je in een andere wereld.
Vanavond belde Truus dat haar motor er was, die zijn wij wezen bewonderen, Truus was net begonnen aan haar eerste rondje, nu nog flink oefenen dan kan zij Biak onveilig gaan maken.
Selamat tidur (welterusten)

• 06 November 2009 - 15:09

Rinske:

Je moet daar ook van alle markten thuis zijn. Jt je hebt een veelzijdige baan, niet alleen de waterleiding ook nog af en toe wat artsenwerk verpleger, maatschappelijk werker, kennis van de verslavingszorg enz. En Elly jij kan de taal al behoorlijk, dus nu een keer een verslagje in het indonesich. Geniet nog een poosje.

• 06 November 2009 - 16:23

Miranda:

haha! Ronald staat net te douchen. Ik hoop dat hij zijn celena dalam heeft meegenomen! Vandaag een vroege dienst, druk druk druk! Gelukkig zijn we het weekend lekker vrij, dus kunnen we even achterover leunen! hoewel... mijn moeder is morgen jarig en zondag zijn we uitgenodigt bij ronald's vader, dus toch nog wat te doen.
    Tja dat drankgebruik... Gelukkig heeft het bier en de wijn een constante kwaliteit anders had ik de 30 zeker niet gehaald! ;)
    Maar toch wel triest, dat ze daar juist met een laag inkomen zoveel gaan drinken. Vluchtgedrag?
    Nou ik ga hier de warme hap klaar maken, lekkere pasta met rode saus en salade... of zit ik je nu erg lekker te maken??
    smok!

• 06 November 2009 - 16:25

Miranda:

Selamat tidur!!
    Grappig... dat wenste dhr. Kui altijd s'avonds als mw. Zwa. naar bed ging... herinneringen!!

• 07 November 2009 - 18:25

Hillie Koning:

Hallo Elly en Jantinus.
    er is gisteren iets verkeerd gegaan en daarom is mijn reactie niet geplaats, dus doe ik het als nog maar even.
    Leuk dat je al zo de taal begint te leren alle begin is moeilijk, maar het gaat heus wel komen hoor.
    gewoon blijven oefenen ook als je weer in Nederland bent de woorden die je dan al kent gewoon blijven oefenen zodat als jullie volgend jaar weer gaan niet opnieuw hoeft te beginnen maar gewoon door kan gaan.
    en dan die motor van Truus wat een gaaf ding zeg, leuk hoor die foto's en eindelijk ook eens een foto waar ze lachend op staat.
    ik zie jullie nog eens samen op de motor naar de markt gaan of lekker winkelen boodschappen doen al zal dat van het jaar wel niet gebeuren.
    onze motor muis zal eerst moeten leren er zelf goed mee te rijden en dat ding onder controle krijgen.hartelijke groetjes en veel liefs Hillie

• 08 November 2009 - 13:49

Rob En Wil:

Nu nog even en dan schrijf jij allen nog maar in het Indonesisch en dan zullen wij er woordenboeken bij moeten pakken. Het is wel knap hoor.
    Wat een toestand met dat drankgebruik daar, wat zijn wij dan verwend. Want je moet maar behoefte hebben aan een borreltje (zoals wij toch goed weten)en er valt niets te kopen dan alleen maar bocht, voor zoveel geld. Wat triest eigenlijk allemaal.
    Wat een onderneming van Truus om op zo´n scooter te kruipen maar het is wel makkelijk. Inderdaad kan je zo een keer mee achterop en dan samen uit winkelen, dat is weer eens iets anders.
    Nu ik zou zeggen geniet ze nog samen de laatste weken, want het schiet al weer op.
    Liefs, Wil