Woensdag 28 oktober - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Woensdag 28 oktober - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Woensdag 28 oktober

Door: Elly en Jantinus

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

28 Oktober 2009 | Indonesië, Biak

Weer een bijzondere dag.
Vandaag heb ik mij weer op de Indonesische woordjes gestort lastig om in je kop te stampen al blijven er natuurlijk wel dingen hangen maar om daar in de praktijk wat mee te doen valt nog tegen.
Vanavond waren we uitgenodigd bij de fam. van Margret om de verjaardag van haar vader te vieren.
Wij dachten laat te zijn maar waren zoals gewoonlijk de eerste gasten, tot onze verrassing knielde de moeder van Margret als gastvrouw voor ons neer met een grote schaal en waste eerst Jt en toen mij de voeten.
Dit is een oude gewoonte als je voor de eerste keer op bezoek komt een soort welkom.
Wij kregen de schaal waarin zij dat deed mee, op weg naar huis zeiden we tegen elkaar wat maken we toch bijzondere dingen mee.
Doordat je steeds meer mensen gaat kennen kom je ook dichter bij het gewone leven van alledag.
Hier is er altijd een maaltijd om bijzondere dingen te vieren, maar voor dat er gegeten word komt eerst de dominee aan het woord lange gebeden en een stuk uit de bijbel zingen een complete kerkdienst.
Daarna lekker eten waarbij alleen water wordt gedronken, verder was er bowl gemaakt van komkommer en afsluitend een heerlijke chocolade taart.
Hierna werd er gezongen een zoon en drie dochters heel erg mooi, de jongen speelde gitaar en op een bamboe dwarsfluit Oktov nam de Tifa een Papoea trommel voor zijn rekening, het was weer een geweldig om mee te maken, zij zingen zo mooi en de Papoea muziek is heel aangenaam om naar te luisteren.
Margret komt uit een gezin met 10 kinderen, zij wonen niet allemaal meer thuis maar wel woont er een zus van haar met man en kinderen bij hen in dus altijd wel mensen om samen mee te zingen.
We sluiten deze dag dus weer af met leuke herinneringen.

• 28 Oktober 2009 - 15:49

Jantsje:

Vandaag de stof van het weekend bijgelezen. Het is een indrukwekkend verhaal. Zo zie je maar: de kracht van het gebed vermag veel. Ik voel me dankbaar dat je de weg naar het christelijk geloof, dankzij al deze ontberingen, terug hebt gevonden. Je bent er gelouterd uitgekomen. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat nu ook je hebzucht zal afnemen. Geloof, hoop en liefde, meer heb je niet nodig. Amen.

• 28 Oktober 2009 - 17:53

Adrie:

Jantinus doe de groeten aan haar vader ,hij is jarig zien we ook aan de dochter ze kan Adrie wel in verband met de camera voor truus htg Adrie

• 28 Oktober 2009 - 20:28

Miranda:

Dus de voeten worden je ook al gewassen! Tjonge jonge... wat een rituelen he... :-O Ik verwacht nu de volgende keer natuurlijk wel als ik bij je op visite kom dat je mij dus de voeten wast??.. Ach nee... sorry dat is alleen bij de eerste keer.. jammer!:'(
    En ik denk al die woordjes Elly... er is vast wel 1 of ander handig ezelsbruggetje...of er bestaan wel woordjes die het zelfde betekenen en makkelijker te onthouden zijn... zoals inktcartridge.....inktpatroon... :)
    Tot laterzzzz! (B)

• 28 Oktober 2009 - 21:02

De Fietser:

... julie belevenissen, ik ben er stil van ...

• 28 Oktober 2009 - 21:14

Henk:

Je kunt natuurlijk wel uit Loenen komen ,dat volgens Betteke reeds lang geleden opgestuwd werdt in de vaart der volkeren, maar wanneer je er al zo lang geleden uit vertrokken bent is het effect nagenoeg verdwenen.

Dat is aan het verslag van deze dag goed te merken Zusje toch..je hebt door met JT te trouwen ons een bijzondere zwager -schoonbroer gegeven die
    nu met jou aan het andere einde van onze aardkloot zich buitengewoon verdienstelijk maakt door de watervoorziening
    in goede banen ,zoals je wilt , in goede buizen te leiden.

Dan moet je begrijpen dat jullie gastvrouw zeker niet anders kon dan WATER te geven bij de maaltijd wat door JT's toedoen steeds rijkelijker zal vloeien.

Het water voor de komkommerbowl lijkt me verkwisting van het kostbare vocht door JT
    op gepompt voor onze tegenvoeters.

JT ,alle lof,
    Zus , en prijs

• 30 Oktober 2009 - 23:33

Hillie Koning:

Hallo Elly en Jantinus.
    Lands wijs Lands eer, je weet dat er daar nog een helebooel traditionelen handelingen zijn die ze gewoon uit voeren.
    Maar het lijkt me toch wel wat ongemakkelijk voor ons westerlingen om die gewoon te onder gaan.
    Maar goed is het toch wel heel leuk dat je daar zo geaccepteerd woord dat ze je gewoon aan die rituelen laten deel nemen erg lief hoor.
    tot morgen dan maar weer ook de foto's en de film zijn weer erg mooi en leuk, veel liefs Hillie