Pasar ikan Bosnik (vismarkt Bosnik) - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Pasar ikan Bosnik (vismarkt Bosnik) - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Pasar ikan Bosnik (vismarkt Bosnik)

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

09 September 2022 | Indonesië, Biak

We gaan vanmorgen even niet met de projecten bezig, maar we gaan naar Pasar Bosnik zo’n 15 km van Biak.

Eerst om 9 uur Chris Padwa opgehaald, daar zag ik dat de nieuwe naaimachine, die we gisteren gekocht hebben, al in het leslokaal stond.

Daarna zijn we naar Inge gegaan. Bij Inge zijn twee timmermannen die tafel voor de hydrocultuur gaan maken, ze vroegen of ik spijkers wou halen en dat heb direct ik gedaan.

Omdat we naar Bosnik gaan komen we langs kampong Mokmer, waar de klokkentoren geverfd moet worden. Dus gaan we eerst naar de winkel om verf, kwasten e.d. te kopen. Die hebben we onderweg naar Bosnik in kampong Mokmer afgeleverd.

Op pasar Bosnik ga op zoek naar kaurischelpen voor Elly die gaat er een halsketting van maken, kauris’s waren vroeger een betaalmiddel.

Er lagen wel sierraden met kauri’s maar ik was op zoek naar een handje losse kauri’s. Er was een mevrouw die zei dat ze die thuis had en is ze gaan halen. Ikheb ze allemaal van haar gekocht, ze was heel blij het was voor haar een prima marktdag.

Er zijn altijd mensen die je herkennen zo ook een paar dames uit kampong Sundey. Ze hingen me spontaan een gehaakt tasje om de nek, ik wilde ervoor betalen maar daar wilden ze niks van weten, heel erg aardig.

Daarna nog matabia (oog van Biak) gekocht, met een matabia wordt een slakkenhuis afgesloten.

Na de lunch zijn we naar Padwa Sup gereden voor het waterproject van de school.Daar aangekomen zag Chris zijn jeugdvriend Columbus waar hij vroeger in de Nederlandse tijd mee op de jongens vervolgschool in Korido had gezeten.

Het was aandoenlijk om te zien hoe blij ze waren dat elkaar na jaren weer zagen.Ook Columbus spreekt nog redelijk Nederlands.

Direct kwamen de smakelijke verhalen over de schooltijd in Korido voorbij, over de jonge knappe juffrouw De Roos die rookte en rode lippen had. Als ze de peuk van de sigaret weggooide pakten de jongens die vlug op want er zat lippenstift aan. De peuk hielden dan tegen hun lip en voelde als klein kusje van de juf vertelden ze beide. Ze moesten er met zijn tweeën hard om lachen, we waren toen nog jong lachte Chris.

We hebben met Yoel en een paar jongens die het werk gaan uitvoeren van het waterproject bij de school in Padwa Sup overleg gehad, we hebben het tracé besproken en waar de aansluitingen moeten komen.

Dit moest daarna ook nog met de kapale kampong besproken worden, het is altijd belangrijk om deze mensen erbij te betrekken.

Daarna teruggereden naar Biak-stad en Chris thuis afgezet. Met Inge ben ik naar de meubelmaker gereden, de twee eenpersoonsbedden stonden al klaar.

Na betaald te hebben werden de bedden op een klein berdrijfswagen geladen en zijn we naar de familie in Yafdas gereden.

Daar hebben de mannen de twee bedden in de kamer gezet, de familie zal ze zelf naar de slaapkamer verplaatsen.

Het gaf Inge en mij een goed gevoel en Mark ook al was hij er niet bij. Mark heeft ook gezien hoe schrijnend het daar was.

Het is toch nog een lange dag geworden met een mooie afsluiting.

Ben nog even naar horlogemaker gereden en die had goed nieuws mijn horloge loopt weer, ik ben weer bij de tijd.

Groet Mark en Jantinus

• 09 September 2022 - 16:51

Frank Gibson:

Mooie beelden. De pasar ikan, bosnik, waar we als kind menig weekend gezwommen hebben, de 2 oude vrienden, de twee bedden en als klap op de vuurpijl : Het horloge loopt weer. Deze dag kan niet meer kapot!

• 10 September 2022 - 10:33

Robert:

Aandoenlijk die twee oude vrienden.....met hun wandelstokken. Vriendschap is van alle tijden en continenten.
    Bosnik was inderdaad een favoriete plek om te zwemmen......snorkelen tot aan de rand van het rif, vanwaar het opeens heel diep werd en je de bodem niet meer kon zien. Oppassen met bv zee-egels !
    Mooie, scherpe beelden, je ruikt als het ware het "strand" bij eb.......
    Hopelijk kun je nog eens een opname maken van de zee voor Biak met in de verte het eiland Japen. Dat zagen wij vanaf de speelplaats van de Europese lagere school. Steeds verschillend al naar gelang de weersomstandigheden.

• 10 September 2022 - 12:37

Betteke:

Wat mooi om te zien, die twee oude vrienden!
    En jij weer bij de tijd: het kan niet op!