Een drukke woensdag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Een drukke woensdag - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Een drukke woensdag

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

09 September 2022 | Indonesië, Biak

Gisteravond kreeg ik foto’s doorgestuurd van kampong Wafor, de kapale kampong heeft wat mannen opgetrommeld en na 5 uur in de middag zijn ze begonnen om een sleuf door de weg te hakken voor de mantelbuis.
Om 6 uur is het hier donker, dus moest er met een lamp worden gewerkt. De buis ligt inmiddels door de weg en alles is weer keurig afgewerkt.
Het is letterlijk hakken om hier om een sleuf te maken, dit eiland bestaat alleen maar uit koraal, een schop gebruik je hierom alles weer dicht te gooien.

Vanmorgen ben ik samen met Inge gestart om het eerste schoolgeld te gaan betalen voor vier kinderen. Er zijn drie kinderen die een opleiding voor leraar volgen.
We hebben ook het schoolgeld van Selina Burkosiun betaald, zij is een van de weeskinderen die in Darfuar wonen samen met een neef. Zij gaat de opleiding voor verpleegkundige doen.
Volgens de leerkracht kan zij heel goed leren, heel erg belangrijk dat wij haar blijven steunen.

Daarna hebben we een meubelmaker gezocht die deze week nog twee bedden kan leveren voor de twee zieken in Yafdas waar we vorige week waren en het was niet leuk wat we daar zagen.

We hebben daarna een kleine pvc bak gekocht waar het waterpompje in komt voor de hydrocultuur.

Met Inge geluncht bij Nirwane waar ze lekkere pizza hebben.

Daarna hebben we Ifonny van huis opgehaald om een naaimachine te kopen. Ifonny geeft de naailessen twee keer in de week bij Martha en Chris.
Voordat wij de naaimachine kopen wordt deze eerst door Ifonny uitgebreid getest. Ze was tevreden en hebben de machine gekocht. Misschien vragen jullie je af wat kost nou zo’n machine. 2.400.000 RP is 162,- euro.
Vervolgens heb ik Ifonny en Inge naar huis gebracht en ben terug naar het hotel gegaan. Ik was net binnen, toen klopte Henkie uit kampong Merau op de deur. Samen met Henkie ben ik naar de toko gegaan en hebben we een nieuwe pomp gekocht. Alles wat je hier koopt wordt eerst getest deze pomp dus ook.
De doos met pomp werd achter op de motor vastgemaakt zodat Henkie er veilig mee naar Merau kan rijden.

Aan het eind van de middag ben ik naar de horloge/kleermaker geweest, mijn horloge bleek niet gerepareerd, wat ik al wel had gedacht.
Inge heeft me verteld waar een goede horloge maker zit in de stad, ik heb mijn horloge daar naar toe gebracht. Morgenmiddag zou mijn horloge weer klaar zijn volgens de man. Eerst zien en dan geloven, ik denk dat de kleermaker mijn horloge aan z’n einde heeft geholpen.

Mocht je als lezer ook bij willen dragen aan de projecten op Biak? Dat kan op rekeningnummer: NL 31 RABO0351630996 tnv J. Weggemans

Groet Mark en Jantinus

• 10 September 2022 - 00:33

Sonja :

Wat ik zo geweldig vind is dat er meteen gehandeld wordt in zo'n korte tijd. Ook dat iedereen meehielp om de buis onder de weg te hakken. Wetende dat de karang behoorlijk hard is. En dat de bedden meteen gemaakt en geleverd werden. Ook de diverse pompen. Nou chapeau hoor! Nog een paar dagen en het zit er weer op. Nog verder succes!