Materialen kopen - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu Materialen kopen - Reisverslag uit Biak, Indonesië van Jantinus en Mark Weggemans - WaarBenJij.nu

Materialen kopen

Blijf op de hoogte en volg Jantinus en Mark

08 September 2022 | Indonesië, Biak

Vandaag starten we om 9 uur bij Inge samen met Haniel, Henkie en Berche.

Voor Henkie gaan we de pomp voor kampong Merau kopen en we gaan voor Kampong Wafor de mantelbuis die door de weg moet kopen. Berche, de broer van Inge, zal deze met zijn auto samen met ons naar kampong Warfor brengen.

Helaas was Henkie uit kampong Merau niet 9 uur bij Inge om de pomp te kopen, misschien vanwege het weer, want vanmorgen hebben we een fikse onweersbui gehad.

We zijn even na 9 uur vertrokken naar toko Horuki en hebben daar de mantelbuis voor kampong Wafor gekocht.

De drie buizen werden op de auto van Berche bevestigd en we zijn vervolgens naar Wafor gereden.

Daar met de kapale kampong overlegd waar de buis de straat moet kruizen.

Verschillende mannen zullen dat met pikhouweel gaan doen, na 5 uur middags omdat er voor die tijd veel trucks af en aan rijden met asfalt.

We waren om 12 uur weer terug en heb samen met Inge en Haniel geluncht.

Vanmorgen Alvi bericht gestuurd om na de lunch overleg te hebben over het materiaal van de hydrocultuur.Ik heb mijn plannen gewijzigd wat de opstelling van de hydrocultuur betreft.

Ik heb besloten om de test bij Inge thuis te gaan doen, voor Alvi is het installeren van dit systeem dichtbij zijn huis. Alvi moet overdag ook gewoon werken.

Alvi vond het een heel goed plan, hij zag het ook niet zitten om steeds naar Sundey te moeten rijden.

Als alles werkt vragen we een paar mensen uit Sundey om regelmatig naar Biak te komen voor tekst een uitleg.En mocht er wat mis met het systeem zijn kan Alvi snel ter plaatse zijn.

Als het een succes blijkt brengen we het systeem naar kampong Sundey.

Ik ben samen met Inge en Alvi naar 5 toko’s (winkels) voor het kopen van materiaal gegaan zoals, pvc-buis, pvc knieën, kleine pomp, slang enz. We hebben ook hout gekocht voor de tafel waar alles op geïnstalleerd moet worden.

Vanmiddag kreeg ik bericht dat Serly,die op de motor van kampong Sundey naar de stad reed, in botsing was gekomen met een dronken man ook op een motor.

Serly heeft in het ziekenhuis gelegen maar het gaat nu weer redelijk goed met haar.

De man leek er erger aan toe, die foto’s zal ik maar niet laten zien.

Het was een lange dag waar ik tevreden op terug kijk.

Mocht je als lezer ook bij willen dragen aan de projecten op Biak? Dat kan op rekeningnummer:

NL 31 RABO0351630996 tnv J. Weggemans

Groet, Mark en Jantinus

• 08 September 2022 - 12:10

Robert:

Oei, ik hoop dat zij gauw en volledig herstelt en niet teveel schade heeft aan haar scooter (?). ik zie dat er veel scooters, brommers, motoren rondrijden daar. Lijkt me best gevaarlijk op die wegen, vol met putten en slokans langs de kant . En erg smal, als je een auto tegenkomt moet die, of jij aan de kant. En als je valt op een karangweg.....net alsof je op een vijl valt. Ik herinner me nog levendig hoe wij onze knieen en armen schaafden als we vielen met de step of de fiets ! Goed initiatief die hydrocultuur. Misschien in Nederland een expert of dat gebied (Wageningen ?) raadplegen ? Sommige dingen, zoals de circulatie van water zou met pompjes op zonne-energie kunnen gebeuren.

• 08 September 2022 - 12:20

Frank Gibson:

Gelukkig gaat het weer goed met Serly.
    Je hebt heel wat "klusjes" op te knappen. Inkopen doen, juiste opstelling hydrocultuur uitzoeken, enz. Allemaal dingen waar je de mensen blij mee maakt.